Smulweb.nl maakt gebruik van cookies

Graag houden wij onze website gratis, daarom maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare meettechnieken. Hiermee kunnen wij uw instellingen onthouden en de website optimaliseren. Daarnaast kunnen wij voor advertenties een vergoeding ontvangen. Meer over cookies leest u hier.

Om verder te gaan naar de website,
verzoeken wij u om akkoord te geven.

Gaat u hiermee akkoord?

Ja, ik accepteer de cookies
  1. Home
  2. Wiki
  3. Overig
  4. Sojasaus

Sojasaus

Sojasaus is een donkere, stroperige saus die gemaakt wordt van sojabonen, geroosterd graan, water en zeezout. Oorspronkelijk komt deze saus uit Azie en hier wordt het dan ook veelvuldig gebruikt. Sojabonen worden op verschillende delen van de wereld verbouwt: voornamelijk in Azie en Noord-Amerika maar tegenwoordig wordt het ook veel vanuit Zuid-Amerika geimporteerd. Sojasaus is er in veel verschillende soorten die allemaal een eigen smaak hebben. Het merendeel heeft een zoute smaak, maar er bestaan ook zoete varianten. De saus wordt voornamelijk als smaakmaker gebruikt. In Japanse gerechten is het zelfs een van de belangrijkste smaakmakers. Ook bij de Japanse (vis)gerechten die onder sushi vallen is sojasaus een smaakbepalende toevoeging. In Nederland zijn sojasauzen al langer bekend voor de Japanse keuken hier zijn intrede deed: meegenomen vanuit Indonesie worden ketjap manis (zoete sojasaus) en ketjap asin (zoute sojasaus) al vaker gebruikt.

Reacties (0)

Leuk wiki? Deel het

Met dit recept hoef je geen tjap tjoy van de Chinees, maak het zelf, veel gezonder en veel lekkerder (zonder vetsin!). Super slank gerecht! …  Lees verder »

  •  20-30 min.
  • Aziatisch

Echt een toppertje al zeg ik het zelf :-). Gebruik wel de Massala (toko) i.p.v. gewone kerriepoeder want deze geeft veel meer smaak aan het geheel en maakt het echt Surinaams! Ik zie dat mijn recept als snelste stijger binnen Smulweb staat en daar ben ik uiteraard erg trots op! :-) …  Lees verder »

  •  60-120 min.
  • Surinaams

Zalmfilets van ca. 125 g per stuk zout en versgemalen peper 4 teentjes knoflook 2 eetl. Japanse sojasaus (Kikkoman) 2 eetl. limoensap of citroensap 3 eetl. roerbakolie of wokolie 600 g panklare spinazie 2 eetl. gembersiroop …  Lees verder »

  •  20-30 min.
  • Japans

Nasi goreng (Indonesisch: "gebakken rijst") is oorspronkelijk een Indonesisch gerecht, waarin men de etensresten van de vorige dag (onder andere vlees) opbakt met rijst. Het wordt vaak geserveerd met een gebakken ei en een plak ham. En er zijn zoveel variaties , dus laat je fantasie gaan ! …  Lees verder »

  •  20-30 min.
  • Indonesisch

Dit is echt een hemelse Indonesische kipschotel. Dit gerecht is vreselijk lekker dankzij de saus en marinade. Traditioneel wordt dit gegeten met gekookte witte rijst want dan kun je die lekkere saus ook helemaal opgebruiken. Wij eten het ook wel met vers Turks brood want dat leent zich prima om de saus mee op te deppen. Lauwwarm is het ook vreselijk lekker en dit gerecht leent zich prima voor een feestje, buffet of als partyschotel, maak dan desnoods iets meer. Uiteraard zijn de kleintjes hier ook dol op want ze likken hierbij, net als wij, hun vingertjes af! …  Lees verder »

  •  60-120 min.
  • Indonesisch

Origineel borrelhapje ! …  Lees verder »

  •  30-60 min.
  • Japans

EEn heerlijk voorgerechtje van tonijn, wel verse tonijn van de visboer. …  Lees verder »

  •  20-30 min.
  • Vis

Lekker met een sausje van sojasaus,limoensap en peper. Vervang de spitskool door witte kool of geroerbakte paksoi. …  Lees verder »

  •  20-30 min.
  • Multi-cultureel

Fried rice met chinese worst, ook wel bekend als Lop Chueng Chow Fan. Weer een heerlijk alternatief op de standaard Nasi Goreng. Dit gerecht vangt authentieke Chinese smaken op een snelle en makkelijke manier. Echt het proberen waard! In de afbeeldingen zie je hoe de Chinese worst er uit ziet. …  Lees verder »

  •  10-20 min.
  • Aziatisch

Fried rice met bacon en ei. Een heerlijk en vooral makkelijk alternatief voor de nasi goreng. Naast de standaard Aziatische sauzen heb je weinig ingrediënten nodig. Ook kan je er gemakkelijk meer groente aan toevoegen en uitbreiden met een vlees side dish.  …  Lees verder »

  •  10-20 min.
  • Aziatisch
Top