1. Home
  2. Kookgroepen
  3. havermout

Nieuwe kookgroep: Havermout

Alles weten over havermout? Word dan lid van deze nieuwe kookgroep.
Tijdlijn van de kookgroep
Plaats een nieuwe tip, foto, recept of artikel in deze kookgroep

Smakelijk, warm, hartig, voedzaam en gezond ontbijt. Bovendien makkelijk te maken. Zacht en warm roerei met spinazie, ham, tomaat en havermout. Lekker met een lepel goede mayonaise en een glas versgeperst sinaasappelsap. Ik heb na dit ontbijt urenlang geen honger. Als je de ham weglaat of vervangt door een vegetarische ham is dit recept ook geschikt voor vegetariërs. …  Lees verder »

  •  0-10 min.
  • Nederlands

Muffins met volkorenmeel, havermout, haverzemelen, tarwezemelen en gebroken lijnzaad. De boter heb ik vervangen door olijfolie, karnemelk en magere kwark. En de suiker door een beetje honing en zoetstof. Door de combinatie van kaneel en nootmuskaat met rozijnen en pijnboompitten smaken ze net even anders dan anders. Circa 150 calorieën per stuk met ongeveer 4 gram eiwit, 19 gram koolhydraten, 6 gram vet (waarvan 1 gram verzadigd vet) en ruim 3 gram vezels. Update 9-8-2011: Van de week nog een keer gemaakt maar nu 4 flinke eetlepels appelstroop toegevoegd i.p.v. honing en iets meer karnemelk (ongeveer 50 ml meer). Resultaat, muffins met appel/kaneel smaak die nog lekker een beetje klef waren. De appelstroop wel even in een schaaltje in de magnetron zacht maken, anders kun je kloppen tot je een ons weegt (toevoegen aan het natte deel van het beslag en dan pas mengen met de droge mix). …  Lees verder »

  •  20-30 min.
  • Nederlands

Zelfgemaakte havermelk, lekker, gezond, goedkoop en geschikt voor veganisten. Zonder de honing uiteraard. Ik weet niet hoe dat met zoetstoffen zit maar dat weten de veganisten hier vast zelf wel. Havermelk is natuurlijk bij iedere natuurvoedingswinkel te koop en soms ook bij (grotere) supermarkten. Bepaald goedkoop is het niet, zeker in vergelijking met gewone halfvolle melk. Het is erg eenvoudig zelf te maken. Het grote voordeel: Je weet precies wat er in zit en je kunt het precies zo zoet maken als je zelf wilt (of juist niet). …  Lees verder »

  •  > 120 min.
  • Nederlands

Lekkere pittige tosti`s van havermout met o.a. spinazie, ham en kaas. Ik heb hier aangegeven dat het een lunchgerecht is maar ik eet dit ook graag als ontbijt. En met zo`n tosti en een flinke tomaat als ontbijt heb ik de hele ochtend geen honger. :0) Als je de ham niet toevoegt is het een vegetarische havermout tosti. Als je de tarwezemelen niet toevoegt is dit recept glutenvrij. Ik maak dit recept 1 of 2 keer per week en bak er dan voor mezelf 1 "tosti" van als ontbijt of lunch. De rest gaat dan in de koelkast voor een volgende keer ontbijt of lunch. Met dit recept kun je 4 "tosti`s" maken van het formaat van een gewone ham/kaas tosti. Bij het bakken is het handig om op het laatst het apparaat even ondersteboven te leggen zodat hij aan beide kanten mooi bruin en knapperig wordt. …  Lees verder »

  •  > 120 min.
  • Multi-cultureel

Havermoutpap met in sinaasappelsap gewelde abrikozen, honing en eventueel wat crème fraîche. Havermout recept à la Sophie Dahl. …  Lees verder »

  •  10-20 min.
  • Multi-cultureel

HAMburgers met havermout. Lekker pittig en veelzijdig, als lunch of bij het avondeten. In dit recept kan de ham vervangen worden door kipreepjes of voor vegetariërs door een vegetarisch product als Qourn fijngehakt, tofu e.d. …  Lees verder »

  •  30-60 min.
  • Multi-cultureel

Viskoekjes gepaneerd met havermout. Lekker met gebakken aardappels en worteltjes gekookt met een beetje suiker, zout en geserveerd met een klontje roomboter. …  Lees verder »

  •  30-60 min.
  • Nederlands

Hartige havermoutpannenkoekjes met kaas, pesto en gedroogde tomaat. Deze pannenkoekjes hebben een stevige "bite" en zijn een lekkere afwisseling op de standaard boterham. Bevat per portie, zonder salade, ongeveer 350 kcal. …  Lees verder »

  •  30-60 min.
  • Multi-cultureel

Krokante, kruimelige koek van havermout met dadels en walnoten voor in de yoghurt. Lekker met vers fruit. …  Lees verder »

  •  > 120 min.
  • Multi-cultureel

Havermout wordt in verschillende media "Superfood" genoemd. Waarom? Het bevat o.a. veel B-vitamines, verschillende aminozuren, magnesium en vezels. Havermout verlaagt je cholesterol, helpt vet verbranden en spieren opbouwen en de koolhydraten worden langzaam verteerd zodat je minder kans hebt op pieken en dalen in je bloedglucose. Last but not least, je kunt havermout als huidverzorgingsproduct in bad gebruiken of in een zelfgemaakt gezichtsmasker. …  Lees verder »

Top