1. Home
  2. Kookgroepen
  3. Mediterraans_Genieten

bron: yatayata De Mediterrane keuken In de jaren vijftig van de twintigste eeuw werd er door Ancel en Margaret Keys voor het eerst onderzoek naar de Mediterrane eetgewoonten gedaan en hun werk zorgde wereldwijd voor verandering in de zienswijze op gezond eten. Het onderzoek leek op basis van zorgvuldige analyse van eetgewoonten, cholesterol en de frequentie van hartziekten aan te tonen dat inwoners van het Middellandse-Zeebekken, met eetgewoonten gebaseerd op veel groenten en fruit en veel olijfolie, slechts een miniem risico op chronische aandoeningen lopen. De mediterrane levensstijl wordt steeds vaker door andere culturen overgenomen, en met goede redenen: het mediterrane slaat een brug tussen gezond en genieten. Het mediterrane voedingspatroon is gebaseerd op de volgende basisregels:Een aanzienlijk aandeel van het voedsel wordt gevormd door plantaardige voedingsmiddelen, zoals fruit, groenten, granen - hoofdzakelijk deegwaren en rijst - en bonen, noten en zaden. Het voedsel dient zoveel mogelijk vers te zijn. Door het gebruik van olijfolie in plaats van andere vetten en olieen krijgen gerechten meer smaak. Niet meer dan 30 procent van het aantal calorieen dient door vetten te worden geleverd, waarvan slechts 8 procent verzadigde vetten. Er dient een gematigde hoeveelheid gevogelte en eieren te worden gebruikt, en een iets grotere hoeveelheid vis. Men dient slechts enkele malen per maand rood vlees te eten. Het drinken van wijn is optioneel en dient alleen bij de maaltijd plaats te vinden, met een maximum van twee glazen. In plaats van zout kunnen beter populaire mediterrane ingredienten zoals kappertjes, olijven, verse kruiden en citroen- en sinaasappelrasp worden gebruikt om gerechten op smaak te brengen. Organiseer gemeenschappelijke maaltijden: bewoners van mediterrane landen beschouwen de maaltijd als een essentiele gezamenlijke belevenis en een gelegenheid om gezellig samen te zijn met het gezin. Geniet samen met familie of vrienden optimaal van het avondmaal in een aangename omgeving.
Tijdlijn van de kookgroep
Plaats een nieuwe tip, foto, recept of artikel in deze kookgroep

Mediterraans: Fijne laagjes aardappelschijfjes, ansjovis, aubergines en zongedroogde tomaten, met tussen elk laagje enkele versnipperde basilicumblaadjes en wat Parmezaanse kaas. Hoofdgerecht bereidingstijd: 30 minuten; 2 personen  …  Lees verder »

  •  20-30 min.
  • Mediterraan

Frankrijk: voor 4 pers. (gevulde dorade "op Provencaalse wijze") …  Lees verder »

  •  30-60 min.
  • Frans

Gebruik voor dit recept,mooie ,rijpe kersen.Ze mogen echter niet overrijp zijn. …  Lees verder »

  •  > 120 min.
  • Italiaans

Lekkere pikante olijfolie zelf maken. …  Lees verder »

  •  > 120 min.
  • Mediterraan

Lekker zoet drankje. …  Lees verder »

  •  > 120 min.
  • Italiaans

Peperoni con acciughe …  Lees verder »

  •  30-60 min.
  • Italiaans

Olijven met pit, geven meer smaak zegt men. Toch heb ik gekozen voor olijven zonder pit. …  Lees verder »

  •  20-30 min.
  • Mediterraan

Een Italiaans herfstgerecht.Neem paddestoelen naar keuze; cantherellen, oesterzwammen, eekhoorntjesbrood, champignons etcetera …  Lees verder »

  •  30-60 min.
  • Italiaans

Kip zoals ze niet vaak gegeten wordt. Heerlijk op de BBQ en spreekt vast de kleine eters aan! Ook erg lekker en verrassend als borrelhapje! …  Lees verder »

Mediteraans kruidenzout. …  Lees verder »

  •  0-10 min.
  • Mediterraan

Dit gerecht is ook makkelijk vooraf klaar te maken. bereidingstijd: 15 min. + 30 min. in de oven …  Lees verder »

  •  30-60 min.
  • Internationaal

Het is eens wat anders,deze hartige en pittige cake. …  Lees verder »

  •  60-120 min.
  • Mediterraan

Gemakkelijk te maken en verrassend lekker. …  Lees verder »

  •  30-60 min.
  • Mediterraan

De meest voorkomende smaak van ijs op Sicilie is citroen.Alleen al aan de lichtengele kleur zie je hoe fris en koel het is. Veel Siciliaanse cafe's hebben de gewoonte om in elk glas ijsthee een schep citrengranita te doen. Werd het nu maar warm! …  Lees verder »

  •  > 120 min.
  • Italiaans

Voorgerecht; voor 4 pers. bereidingstijd 40 min. …  Lees verder »

  •  30-60 min.
  • Mediterraan

Kip in combinatie met aubergine, tomaat en kaas en geserveerd met couscous... heerlijk zuiders. De Verstegen Mini Kruidenmix met zeezout voor Couscous en Tagine geven aan dit gerecht een Mediterraanse toets. Dit gerecht is dan ook zeer lekker met couscous of rijst. Serveer met een salade en een yoghurtdressing. De pijpajuin kun je vervangen door verse koriander of muntblaadjes. …  Lees verder »

  •  30-60 min.
  • Mediterraan

Griekse lunch salade …  Lees verder »

  •  10-20 min.
  • Grieks

Vanavond heb ik deze rolletjes gemaakt. Uitgangspunt was een recept uit een kookblaadje waar ik een eigen draai aan heb gegeven. Ik vond ze erg lekker en helemaal niet zwaar op de maag. Komt zeker vaker op tafel!!! …  Lees verder »

  •  20-30 min.
  • Mediterraan
Top