1. Home
  2. ryanne_c
  3. Favoriete artikelen van ryanne_c

Favoriete artikelen van ryanne_c

Het aspergeseizoen Het aspergeseizoen loopt afhankelijk van de temperatuur in Nederland van omstreeks eind april tot Sint Jan op 24 juni, omdat de plant dan moet gaan doorgroeien om voldoende kracht te verzamelen voor de oogst van het volgend jaar. Het jaarlijkse begin van de oogst hangt van de weersgesteldheid af. De asperge groeit alleen als de temperatuur van de bodem 12 graden bedraagt. Door gebruik te maken van plastic folie dat al eind maart over de bedden wordt aangebracht, kan het begin van de oogst met enkele weken worden vervroegd.  …  Lees verder »

Voeding en gezondheid 1.1 Inleiding Dat de samenstelling van onze voeding een belangrijke invloed heeft op de gezondheid wordt door niemand betwijfelt. Echter, hoe een gezonde voeding eruit ziet en de opvattingen die over gezonde voeding bestaan zijn zeer uiteenlopend. De richtlijnen voor gezonde voeding zoals die algemeen worden onderschreven door de Wereldgezondheidsorganisatie en het ministerie voor volksgezondheid zullen wij gebruiken als uitgangspunt voor de samenstelling van gezonde voeding. 1.2 De voedingsdriehoek De voedingsdriehoek biedt ons de mogelijkheid om op een vrij eenvoudige manier inzicht te krijgen in de dagelijkse samenstelling van een gezonde voeding. Toelichting bij de voedingsdriehoek 1.3 Voedingsmiddelen en voedingsstoffen Het menselijk lichaam heeft om goed te functioneren dagelijks een gezonde voeding nodig die voldoende energie en voedingsstoffen levert. Onze voedingsmiddelen bevatten de voedingstoffen die het lichaam nodig heeft. Deze zijn: eiwitten, vetten, koolhydraten, voedingsvezel, vitamines, mineralen en water. Ieder voedingsmiddel bevat een combinatie van deze voedingsstoffen. Omdat niet één voedingsmiddel alle nodige voedingsstoffen bevat, is een gevarieerde voeding noodzakelijk. Een goede voeding hangt niet af van één of enkele producten, maar van alle voedingsmiddelen samen. Energie Energie is voor heel veel lichaamsfuncties nodig, bijvoorbeeld voor het op peil houden van de lichaamstemperatuur, het kloppen van het hart, het ademhalen en alle lichamelijke activiteiten. Wie te weinig energie opneemt, valt af. Wie te veel opneemt, wordt dik. Energie wordt vooral geleverd door vetten en koolhydraten, maar ook eiwitten en alcohol zijn energiebronnen voor het lichaam. Volgens de algemene normen voor een gezonde voeding worden bepaalde percentages van de energie geleverd door vetten, koolhydraten en eiwitten. Eiwitten Eiwitten zijn behalve als energieleverancier van belang voor de opbouw en het instandhouden van het lichaam. Per gram levert eiwit circa 4 kcal (17 kJ). Vet Vetten zijn niet alleen van belang als energiebron voor het lichaam. Ze bevatten ook onmisbare vetzuren. In vergelijking met eiwit en koolhydraten leveren ze twee keer zoveel energie. Per gram levert vet 9 kcal (38 kJ) op. Verzadigd vet Vetten worden onderverdeeld in verzadigd vet en onverzadigd vet. Te veel verzadigd vet in de voeding vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Koolhydraten Koolhydraten (zetmeel en suikers) zijn van belang als energiebron. Per gram leveren koolhydraten 4 kcal (17 kJ). In een gezonde voeding komt ongeveer de helft van de energie uit koolhydraten. Vezel Voedingsvezel of vezel is de verzamelnaam voor de onverteerbare bestanddelen uit plantaardige voedingsmiddelen. Vezel is nodig voor een goede darmwerking. Alcohol Alcohol draagt niet bij aan een gezonde voeding. Het levert alleen energie, zo`n 27 kJ (7 kcal) per gram. Veel alcohol schaadt op langere termijn de gezondheid. Natrium Natrium is een mineraal, dat van nature in zo goed als alle voedingsmiddelen voorkomt en dat een bestanddeel vormt van keukenzout. Natrium houdt onder meer de hoeveelheid vocht van het lichaam op peil, maar een teveel vergroot het risico op een te hoge bloeddruk. Calcium Calcium of kalk is nodig voor de opbouw en het instandhouden van het skelet. Ook speelt dit mineraal een rol bij de stolling van bloed en de werking van zenuwen en spieren. IJzer IJzer is een onderdeel van het hemoglobine. Dit is de rode kleurstof in het bloed, die voor het transport van zuurstof door het bloed zorgt. Vitamine A Deze vitamine is nodig voor het goed functioneren van de ogen. Ook is deze van belang voor een gezonde huid, gezond haar en tandvlees. Het speelt tevens een rol bij het opbouwen van weerstand. Vitamine B1 Deze vitamine is nodig voor de energievoorziening. B1 speelt een rol bij de verbranding van koolhydraten en bij de werking van het hart- en zenuwstelsel. Vitamine B2 Deze vitamine is betrokken bij de energievoorziening en is ook van belang voor het gezond houden van huid en haren. Vitamine C Deze vitamine is nodig voor de opbouw van stevige cellen. Ook is vitamine C essentieel voor een goede wondgenezing. Vitamine C bevordert de opname van ijzer en speelt verder een rol bij het verkrijgen van voldoende weerstand.  …  Lees verder »

Koop je een hele kip, dan kunt jij hier zien hoe je die zelf in gelijke delen kunt snijden. …  Lees verder »

Hou je van kip? Dan mag je dit artikel niet missen. Heerlijke verschillende kiprecepten. En leer direct hoe je kundig een hele kip in gelijke delen snijdt. …  Lees verder »

`Eet twee keer per week vis`. Dit advies prijkt vanaf 1 september onder meer op diverse visverpakkingen. We eten volgens het Nederlands Visbureau nog te weinig vis. Met een landelijke campagne, die vandaag is gestart, wil het Visbureau daar verandering in brengen. Het Voedingscentrum ziet mensen ook graag meer vis eten. Vis is vooral gezond omdat vis omega-3 vetzuren bevat. Deze onverzadigde vetzuren zitten nauwelijks in andere natuurlijke producten, terwijl ze goed zijn voor hart- en bloedvaten.  …  Lees verder »

alles wat u altijd al wilde weten over High-Tea en Afternoon-Tea  …  Lees verder »

Elsevier heeft in samenspraak met verschillende bekende koks van Nederlandse sterrenrestaurants de beste toeleveranciers van Nederland per provincie gerangschikt. Leesvoer voor de kookliefhebber. De hele gids is niet als artikel te plaatsen, daarom hier de url voor het betere adressenbestand: http://www.elsevier.nl/lifestyle/eten_en_uitgaan/eten/artikel/asp/artnr/178432/index.html. Succes. …  Lees verder »

Onze diëtiste Felicia onderzocht of aspartaam schadelijk is of niet. "Wie gebruikt er tegenwoordig nou geen zoetje in de koffie. Het levert geen energie, dus je wordt er ook niet dik van. Het is veel in opspraak, maar is het nou schadelijk of niet?" …  Lees verder »

naus.marijke is dol op rucola. Lees meer over haar favoriete groente en geniet van haar rucola recepten Mijn favoriete groente! RUCOLA!!! Rucola of raketsla (Eruca sativa) is een eenjarige plant die behoort tot de Kruisbloemenfamilie (Cruciferae oftewel Brassicaceae). De plant komt van nature voor op het Noordelijk halfrond en in Zuid-Amerika. Rond 1980 is rucola ook in Noord-Europa in de belangstelling gekomen. In 1981 is rucola door de firma Tubbergen in Nederland geïntroduceerd. In het Middellandse Zeegebied wordt rucola al sinds de Middeleeuwen geteeld. …  Lees verder »

Allemaal hele lekkere hapjes die je ruim tevoren kunt maken. De dochter van de buren studeerde af. De buurvrouw kwam bij mij om recepten die lang tevoren gemaakt konden worden want de dag zelf had ze geen tijd. Met deze hapjes had ze heel veel succes. Zoveel dat ik de recepten op Smulweb zet. Misschien heeft iemand er iets aan. …  Lees verder »

Het vinden van een goede wijn voor de leek: mijn visie en de oplossing van Elsevier. *Bron: http://www.elsevier.nl/lifestyle/eten_en_uitgaan/eten/artikel/asp/artnr/190508/index.html --- …  Lees verder »

Een wijn kan heel anders overkomen, wanneer de temperatuur anders is. Peter Klosse van Hotel Gastronomique De Echoput (Hoog Soeren) heeft wel eens een test gedaan. Hij liet een wijn op verschillende temperaturen proeven en vroeg aan de cursisten welke wijn ze het lekkerst vonden. Het scheelde maar 2 graden Celsius en toch werd door de cursisten niet herkend dat het om dezelfde wijn ging. Ze hadden een voorkeur voor een van de wijnen. …  Lees verder »

 …  Lees verder »

 …  Lees verder »

Top