Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Roosteren

Lekker, gezond en makkelijk: roosteren in de oven Roosteren brengt het allerbeste in groenten naarboven. Omscheppen met een scheut olijfolie en wat zout en peper is al voldoende, maar met wat kruiden erdoor smaakt het verrassend anders.

Rooster bijvoorbeeld verse of gedroogde tijm, rozemarijn of oregano mee. Ook specerijen als chilipeper of komijn doen iete bijzonders voor de smaak. Verschillende groente combineren is erg lekker. Snijd ze in even grote stukken en leg de groenten die minder tijd nodig hebben om gaar te worden wat later in de schaal.

Leg 10 minuten voordat de groenten klaar zijn, nog wat cherry tomaten tussen. Die knappen een beetje open en geven een zoetzuur accent.Verspreid de groenten in een laag over de bodem van een grote ovenschaal of braadslede en bestrooi ze met wat zout en peper. Schep er een scheut olijfolie doorheen. Knijp er eventueel een citroen boven uit. Dek losjes af met aluminiumfolie en schuif de schaal in een voorverwarmde oven van 200 graden Celsius. Verwijder na 15 minuten de alufolie en laat de groenten daarna in nog zo'n 30 minuten beetgaar worden (en geschroeide randjes krijgen.- dunne repen venkel

- bleekselderijstengels, in kleine stukken

- in de lengte gehalveerde, voorgekookte bospeen

- stukken voorgekookte prei

- in repen of stukken gesneden gele of rode paprika

- gehalveerde tomaten, met snijvlak naar boven

- in plakken of stukken gesneden courgette

- stukken aubergine

- groene aspergetips

- in parten gesneden (rode) ui

- grof gesneden oesterzwammen of gehalveerde champignons

- staafjes knolselderij

Let op met knoflook: snippers verbranden snel en geven een bittere smaak. Knoflook in de schil roosteren geeft een beter resultaat.- Bedruppel groenten na het roosteren met balsamicoazijn

- Schep wat kleine zwarte olijven door geroosterde mediterane groenten

- Omwikkel prei, wortel of knolselderij met plakes rauwe ham of spek

- Rasp parmezaane kaas over de gare groente

- Rooster de laatste minuten wat pijnboompitten meeTerwijl de groenten gaar worden, kunnen ook kip- of visfilets geroosterd worden. En als u een richel lager ook een bakplaat met aardappels in de oven schuift, maakt u zonder moeite een hele maaltijd klaar.

Kip- en visfilets kunnen rauw de oven in. Marineer ze eventueel voor extra smaak. Bestrooi beide kanten met zout en peper. Leg de filets op de groenten als deze bijna gaar zijn.

Afhankelijk van de dikte, zijn vis- en kipfilets gaar in 10-15 minuten.Boen voor 4 personen 1 kilo vastkokende aardappels schoon onder koud stromend water. Dep de aardappels droog en snijd in kleine stukken of parten. Kook ze eventueel 5 minuten voor. Ze kunnen ook rauw de oven in: de roostertijd wordt dan 15-30 minuten langer.

Schep de aardappels in een bakblik of braadslede om met zoveel olijfolie dat ze allemaal mooi glanzen.

Zet de aardappels ongeveer 45 minuten in de oven (200 graden) en schep halverwege nog om met wat rozemarijnnaaldjes.

Ook lekker: gebruik olie met een smaakje (citroen of knoflook), rooster het laatste kwartier plakjes ontbijtspek mee, rooster ook eens hele krieltjes in de schil of schep wat fijngehakte knoflook door de aardappels als ze vrijwel gaar zijn.

Home Recepten Kookboeken