Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Barbecuen

Tips en hints om het barbecuen aangenaam en gezond te houden Met een barbecue-maaltijd kunt u naar hartelust varieren. Maak (afhankelijk van het aantal mensen) een keuze uit:

Vlees:

Kies die soorten die naar verhouding niet veel vet bevatten zoals bijvoorbeeld:

Rundvlees: biefstuk, tartaar, kleine balletjes mager rundergehakt of rosbief.

Kalfsvlees: kalfshaas, kalfsoester, kalfsschnitzel, kalfsfricandeau.

Varkensvlees: varkensfricandeau, varkensfilet, varkenshaas.

Pluimveevlees: kipfilet of kalkoenfilet;

Vis: allerlei soorten komen in aanmerking. Kijk wat de visboer heeft en laat u eventueel door hem adviseren. Denk aan hele verse vis (forel, rode poon, sardines, enz ), aan verse filets (koolvis, kabeljauw, roodbaars, zeeduivel, zalm, roodbaars, enz) of aan moten (zalm, tonijn).De geschikte afstand tussen rooster en vuur is 25-40 cm. Producten die een langere bereidingstijd nodig hebben, moeten wat verder van het vuur worden geplaatst dan bijvoorbeeld stukjes vis die maar kort te hoeven worden geroosterd. Als u het rooster te dicht op het vuur plaatst, verbranden de gerechten.

Mochten er toch zwarte randjes ontstaan, snijd die dan weg!

Snijd het vlees en/of de kip in blokjes. Rijg aan elke pen 4 tot 5 stukjes vlees of kip.

U kunt er afwisselend ook een stukje paprika, een geschild sjalotje of een kers-tomaatje tussen steken.

Als u hele vis op de barbecue bereidt, kunt u gebruik maken van een klemrooster. Open het rooster, aan de binnenkant bestrijken met olijfolie, de vis(sen) er op leggen en weer dicht klemmen. Na ruim 5 minuten het rooster keren. Geef de andere kant 3-5 minuten. De vis is gaar als het vel blaren trekt.

U kunt hele vissen ook aan een (of meerdere) vleespennen steken. Steek eentje vlak achter de kop, de andere vlak voor de staart. Voorzichtig op het rooster leggen.Met brood met mediterrane kruiden. Aan die vrij nieuwe broodsoorten (vaak de donker gekleurde) zijn kruiden uit het Middellandse Zeegebied toegevoegd: tijm, basilicum en oregano bijvoorbeeld. Het is bij steeds meer bakkers te koop. Kruidenbrood is heerlijk bij een maaltijd in de open lucht, maar ook bij een gerecht met een Zuid-Europees tintje, bij een maaltijdsoep of als basis voor een lekkere sandwich.

Met gewoon stokbrood of uienkaasbrood.

Met gepofte aardappelen. Boen de aardappelen met schil schoon onder de koude kraan. Verpak elke aardappel in een velletje aluminiumfolie, dichtvouwen en in een hoekje van de barbecue plaatsen. Na een 30 tot 45 minuten voorzichtig openvouwen, de schil wegduwen en serveren met yoghurtsaus (recept zie verder).

Serveer vis met partjes citroen en een toefje peterselie.

Geef er allerlei rauwe groenten bij die varieren in kleur. Kies bijvoorbeeld uit kropsla, lollo rosso of krulandijvie, paksoy, broccoli- en bloemkoolroosjes, radijs, rettich, komkommer, tomaat, diverse paprikasoorten (zowel in groen, rood, geel, wit als paars), waterkers, bleekselderij en venkel.

Yoghurtsaus van magere yoghurt met veel verse tuinkruiden zoals peterselie, bieslook, lavas (maggiplant) en dille.

Vinaigrette van citroensap of wijnazijn en olie, met veel groene kruiden en wat mosterd (verhouding 3 eetlepels citroensap/azijn en 2 eetlepels olie, 1 theelepel mosterd).

Vruchtenkebabs als dessert. Snijd ongeschilde sinaasappel en citroen overdwars in plakken van circa 2 cm dik. Snijd elke plak in vieren en laat de schil zitten. Pel de banaan en snijd ze in stukjes van 3 a 4 cm. Steek de vruchten afwisselend aan de pennen. Leg ze op het rooster van de barbecue. Strooi een klein beetje fijne kristalsuiker over het fruit. Na een minuut of 8 gaat de suiker licht caramelliseren, keer ze (met een spatel) en geef de andere kant nog een minuut of 5.Voeg aan de yoghurtsaus wat tomatenketchup en paprikapoeder toe.

Maak de vinaigrette wat zachter van karakter door en een beetje vloeibare honing door te kloppen.

Geef in plaats van vruchtenkebab vers fruit of een vruchtensalade als afronding.Maak de barbecue tijdig aan, dat wil zeggen ongeveer een uur van te voren. Neem houtskoolbriketjes als brandstof. Maak gebruik van aanmaakblokjes om de houtskool aan te steken.

U kunt de barbecue gebruiken als de vlammen zijn gedoofd en de briketten grijs van kleur zijn. Daarmee voorkomt u dat schadelijke stoffen uit de houtskool op het voedsel terecht komen. Verdeel kwetsbare producten zoals vlees, vis en kip over meerdere schalen. Zet een schaal buiten neer en bewaar de andere(n) zolang nog in de koelkast. Zorg er voor dat geen van de voedingsmiddelen in de volle zon staan! Leg gerechten die van de barbecue komen nooit terug op het bord of de schotel waarop het rauwe vlees heeft gelegen. De bacterien uit het rauwe vlees kunnen de gare producten besmetten. Leg daarom ook apart bestek neer voor de rauwe en gare voedingsmiddelen.

Home Recepten Kookboeken