80 % van de consumenten vindt pieper voedzaam en betrouwbaar, maar de kennis is gering Nederlandse consumenten grijpen in de huidige financiële en politiek onzekere tijden terug naar de nostalgie van de aardappel. `De pieper past in de trend van heimwee-eten`, zegt trendwatcher Adjiedj Bakas in een reactie op een imago-onderzoek dat marketingbureau Stap-Een in opdracht van de Nederlandse Aardappel Organisatie uitvoerde.

Gezond imago
Uit dit onderzoek blijkt dat 70 procent van de Nederlanders aangeeft van de aardappel te houden. 80 procent is van mening dat de aardappel voedzaam, gezond, betrouwbaar en goedkoop is.

Drie dagen per week op tafel
Toch krijgt de oerhollandse aardappel in de keuken niet de aandacht die het verdient, ondanks dat 50 procent van de huishoudens de aardappel minimaal drie dagen per week op tafel zet. De kennis over de pieper is namelijk gering. Het verschil tussen vastkokend en kruimig weten de meeste consumenten wel. Maar waarom precies een aardappel gezond is, weten ze niet.

Slankmaker
De aardappel is dé slankmaker onder de koolhydraten. Organisaties als de Weight Watchers bevelen het product aan in hun afvalprogrogramma. De pieper zit bomvol vitamine C en is een belangrijke leverancier van kalium.

`Aardappels, zo gepiept`
Om de kennis te vergroten is De Nederlandse Aardappel Organisatie met een nieuwe campagne begonnen onder de slogan `Aardappel, zo gepiept`. Op de vernieuwde website www.aardappels.nl is op levendige en toegankelijke wijze informatie te vinden over recepten, anekdotes en de herkomst van de aardappel.