Dat Fransen van lekker eten houden en daar graag wat extra`s voor over hebben is algemeen bekend. Toch voelt de Franse consument de crisis ook in zijn maag. Een onderzoek van het Crédoc, het Franse instituut van budgetvoorlichting, stelt namelijk dat Franse consumenten vorig jaar ook meer op de prijzen zijn gaan letten.

In 2008 vergeleek 51% van de Franse consumenten de prijzen van voedingsmiddelen. In 2007 was dit nog 33%.

Het belang van kwaliteitskeurmerken nam af. Speelde dit argument in 2007 voor 65 procent van de Fransen een rol bij de aanschaf van een product, vorig jaar was dit voor nog maar 53 procent een item, zo meldt agf.nl

Doordat de Franse consument minder kant-en-klaarmaaltijden nuttigt en meer maaltijden zelf bereidt, worden er in Frankrijk de laatste tijd meer producten als diepvriesgroenten en bouillonblokjes aangeschaft. Ook koopt de Franse consument steeds vaker producten uit de lagere prijsklassen.

Daarnaast blijft de Franse consument in toenemende mate biologische producten aanschaffen. De stijgende trend van de afgelopen jaren zet dus door. Zo nam de verkoop van biologische diepvriesproducten in 2008 toe, terwijl de omzet in de Franse diepvriesproductensector in dat jaar in zijn geheel daalde.