Veertig procent van de Nederlanders zegt te weinig aandacht te krijgen bij het verlaten van een restaurant. Dat is een van de uitkomsten van het onderzoek `De restaurantgast 2008`, verricht door Van Spronsen & Partners horeca-advies. Verder blijken de beoordelingen op onafhankelijke internetsites betrouwbaar gevonden te worden. Gemiddeld gaan Nederlanders 1,6 keer per maand uit eten, blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies. 77% van de ondervraagde Nederlanders maakt daarbij een onderscheid tussen `uit eten` en `een hapje eten`. Of het eten echt als uitje wordt gezien, ligt met name aan het soort eetgelegenheid en de gerechten. Daarnaast vindt 53% van de ondervraagde Nederlanders het pas `uit eten` als er bediening aanwezig is.

Belangrijke genoemde verschillen zijn tijdsduur, locatie en of het een gepland of spontaan etentje is. Bij `een hapje eten` besteedt men gemiddeld 12,70 euro, bij uit eten 39,20 euro.

Zakelijke gasten ervaren een diner met klanten als werken en niet als `uit eten` gaan. Zij gaan wel privé terug naar restaurants waar men zakelijk een goede ervaring heeft gehad. Dan gaat het meer om het genieten van de maaltijd én de sfeer.
Gezien de verschillen tussen uit eten gaan en een hapje eten, ligt het accent van het onderzoek op uit eten gaan.

Gast mist asbak buiten
Van de ruim 300 ondervraagde rokende gasten mist 62% bijvoorbeeld een afdakje bij het restaurant of een tafeltje waarop een asbak staat. Verder geeft 84% aan minder te roken tijdens het restaurantbezoek. Reden is de drempel om naar buiten te moeten gaan. Overigens gaat 45% van de niet-rokers in het gezelschap mee naar buiten.

Tafeltje aan het raam gewild
Bij de restaurantkeuze is het belangrijk dat het niveau van de eetgelegenheid van buiten te zien is. Een kleine meerderheid geeft aan het prettig te vinden als er van buiten naar binnen gekeken kan worden. Ook wordt bedrijvigheid in het restaurant als positief ervaren (84%) en geeft 41% van de ondervraagden aan graag een tafeltje aan het raam te willen.

In de huidige trends wordt aangegeven dat lange tafels, waar gasten onbekend van elkaar aan kunnen plaatsnemen, hip zijn. Uit het onderzoek blijkt echter dat 96% liever een tafel voor zijn eigen gezelschap heeft.

Internetbeoordelingen restaurantsites betrouwbaar
Naast mond-tot-mond reclame en het ter plekke op zoek gaan naar een restaurant, worden onafhankelijke internetsites gebruikt bij de restaurantkeuze. Hier vind je de nieuwste restaurantrecensies.

15-29 jarigen: open keuken heeft meerwaarde
De groep van 15 t/m 29 jaar kreeg in het onderzoek speciale aandacht. Zij ervaren te dicht op elkaar staande tafels als meest vervelend. Ook willen ze geen letterlijke gesprekken van anderen kunnen volgen. Op een aantal punten verschilt deze groep met de rest van de ondervraagden. Zo vinden jongeren harde muziek in een horecagelegenheid minder vervelend dan de rest. Ook vindt 70% van de jongeren een open keuken een meerwaarde hebben ten opzichte van alle ondervraagden (46%).

Met de stelling `uit eten gaat om de gezelligheid, de gerechten zelf zijn minder belangrijk` is 73% van de jongeren het eens ten opzichte van 53% voor alle ondervraagden. Deze groep gaat overigens ook minder vaak uit eten (1,2 maal per maand) en besteedt ook minder (35,60 euro).