De wijnindustrie in India staat weliswaar nog in de kinderschoenen, maar de productie stijgt de laatste jaren wel met 25 procent per jaar. Hierdoor wordt nu een jaaromzet van 60 miljoen euro bereikt en als deze omzet met een gelijk percentage blijft groeien, kan India over een aantal jaren een wijnproducent van betekenis worden.

Naar schatiing wordt in India wijn – op bescheiden schaal – gedronken door 2 procent van de bevolking. Hetgeen betekent dat 98 procent van de meer dan 1,1 miljard mensen in India nog geen wijn drinken!

De wijnproducenten in India verkochten in 2006 circa 12 miljoen flessen wijn, waarvan 700.000 geëxporteerd werden.

Ter vergelijking, in 2003 werden ruim 6 miljoen flessen geproduceerd, waarvan 360.000 voor export bestemd waren.

Het aantal wijnbedrijven in India is tot boven de vijftig gestegen en bevinden zich bijna allemaal in de westelijke deelstaat Maharashta.

Maar volgens deskundigen moet er nog wel het nodige en smaak en stijl van de meeste wijnen verbeterd worden om een reële kans te maken op de exportmarkten.