Vorig jaar werd er al op bescheiden schaal mee geëxperimenteerd, maar dit jaar gaan ze los in de Beaujolais: er wordt nu ook een Rosé versie van de Beaujolais Nouveau, of zoals we in Nederland zeggen, Beaujolais Primeur, gelanceerd op 15 november. De druif blijft hetzelfde: Gamay. Waarom eigenlijk? De vice-president van de Beaujolais-organisatie zegt het zo: "Il sera vendu en France bien sûr, mais aussi au Japon et un peu aux Etats-Unis et en Europe", a précisé Dominique Piron, le vice-président de l'Inter Beaujolais. "Le rosé, c'est un compromis entre le rouge et le blanc, c'est plus facile à boire et cela pourrait nous permettre d'attirer de nouveaux clients, et de toucher les jeunes et les femmes", a-t-il ajouté.

Een compromis tussen wit en rood dus, en makkelijk te drinken (Slobberwijntje? Zoet?) en hiermee hopen ze nieuwe klanten te trekken, zoals jongeren en vrouwen.

Er wordt slechts 2.500 hectoliter (330.000 flessen) van deze rosé gemaakt, een fractie van de 200.000 hectoliter die men alleen in Frankrijk al bijna opdrinkt aan "Bojo" primeur. Nog eens 187.000 flessen rood worden geëxporteerd.
In Nederland is de consumptie van Beaujolais Primeur overigens in de laatste 10 jaar met tientallen procenten -zo'n 75% hoorden we zelfs brommen- gedaald. Aldi verkoopt hem dit jaar niet eens meer. Misschien dat deze rosé uitkomst biedt dus.