Te weinig calcium leidt tot gewichtstoename.

Drie onafhankelijke onderzoekers kwamen tot de volgende conclusie: een lage inname van calcium vertraagt de vetverbranding en houdt verband met gewichtstoename. Als je door een ?slanke lijn dieet? bezuinigt op je calcium (=kalk) heeft dit tot gevolg dat je dus minder snel afvalt.
Terwijl een maximale dosis calcium het afvallen juist versnelt.De uitkomsten van dit onderzoek golden zowel voor kinderen als bij (rijpere)vrouwen. Kinderen werden sneller dik als ze te weinig calcium binnenkregen. Calcium is een belangrijk mineraal voor de groei bij kinderen, vooral van de botten, het haar, de nagels en tanden. Voor volwassenen dient calcium om de botopbouw te onderhouden en om botontkalking te voorkomen. Nu blijkt dat calcium ook een rol speelt bij vetverbranding. Als je lijnt moet je erop letten dat je voedsel dat rijk is aan calcium niet laat staan!Melk en melkproducten vormen een belangrijke bron van calcium. Het zuivelrek biedt bovendien een zeer breed aanbod: allerhande soorten yoghurt, melkdranken, karnemelk, chocolademelk om nog niet te spreken van het uitgebreide kaasassortiment. Ook in groente en fluit is calcium te vinden. Boerenkool, broccoli, granen, amandelen, hazelnoten, gedroogde vijgen, abrikozen, sardienen in blik en kalkrijk water bevatten van nature calcium. Magere en halfvolle melk bevatten ten slotte evenveel calcium maar minder vet en calorieen dan volle melk.Vitamine D voor de opname van calcium in ons lichaam

Om calcium de kans te geven om goed opgenomen te worden in het lichaam is vitamine D nodig. Deze vitamine wordt door middel van zonlicht via de huid opgenomen. In de winter hebben we niet zoveel zon en dan halen we de vitamine D vooral uit vette vis (haring, zalm, sardines), olie, boter, margarine, lever en eieren. Vitamine D kun je ook als voedingssupplement innemen. Let op: niet meer dan de aangegeven dosis anders kan teveel vitamine D schade toebrengen aan ons organisme.? Koffie, alcohol, en cafeinerijke dranken (bijv. coca-cola) hebben een negatieve invloed op onze botmassa. Tabak verhindert weer de vlotte opname van calcium door het organisme en versnelt de afbraak van oestrogenen: allemaal te mijden factoren dus in de strijd tegen osteoporose (botontkalking).

? Ook een zeer vezelrijke (bijv. macrobiotische) voeding verlaagt de opname van calcium en kan dus de botopbouw verminderen.Om in je calciumbehoefte te kunnen voorzien, gebruik je bijv. elke dag 3 tot 4 glazen (450-600 ml) melk, karnemelk of yoghurt en 1 tot 2 sneden kaas (20-40 gram). Verder veel (calciumrijke) groente en fruit eten. Vervang de hoeveelheid melk en melkproduct niet systematisch door kaas. Een sneetje kaas bevat weliswaar evenveel calcium als een glas melk maar minder vitamine B2 en meer vet. Kom je niet aan toe aan 3 glazen (karne)melk of yoghurt per dag of wil je nog iets extra?s doen voor de kalkopname in je lichaam dan kun je een goed calciumpreparaat kopen.Daarom: als je afvalt, denk om je calciumopname voor een goede vetverbranding.BRON: Lycos > Lifestyle> Gezondheid

2 Reacties

  1. Hoi,
    Ik neem je artikel ook mee voor mijn verzameling!
    groetjes van Caro

  2. Ik neem je artikel mee naar m’n pagina. Voor iemand die altijd aan het lijnen is een handig weetje. Ik had het al ergens eerder gehoord. Een houvast om meer calcium te nemen.
    Groetjes Helen

Geef een reactie