Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Goed afvallen

Wil je goed afvallen zonder honger te lijden maar weet je niet hoeveel caloerieen je dan precies per dag mag voor het aantal kilo's dat je wilt afvallen? Kijk hier maar eens! Het aantal calorieen per dag:

Eerst moet je berekenen hoeveel calorieen je per dag gemiddeld eet. Weet je dat niet precies, reken dan zo: 1 sneetje brood is ong. 85, cal., 1 sneetje kaas ong. 75, 1 glas melk ong, 65. Voor meer voedingswaarden kun je kijken op www.voedingscentrum.nl. Als je geen zin hebt om het avondeten gemiddeld uit te rekenen kun kun dat rekenen voor 500-600 calorieen.

Deel nu dit aantal door je gewicht (bijv. 2100 cal. : 70 kilo = 30).

Bedenk nu hoeveel kilo je wilt kwijtraken en vermenigvuldig dit met de uitkomst (bijv. 5 x 30 = 150).

Trek de uitkomst van het aantal calorieen dat je per dag eet (zie hierboven) af (bijv. 2100 - 150 = 1950).

De uitkomst is het aantal calorieen dat je per dag mag eten om het gewenste gewicht te bereiken. Nu weet je dus hoeveel calorieen je mag eten. Klik hier voor veel calorie-arme recepten.

Eetlust-remmende trucjes:

Eet altijd 3 maaltijden per dag. Als je tussendoor honger hebt, gebruik dan deze trucjes:

1. De boodschappen-truc

Maak van tevoren een boodschappenlijstje; neem niet meer geld mee dan je volgens je schatting nodig hebt. Ga in de winkel regelrecht af op de dingen die je nodig hebt en daarna meteen door naar de kassa. Kijk niet naar de op grijp- en ooghoogte geplaatste 'verleiders' zoals koekjes, chocolade enz. maar houd je handen onverbiddelijk aan je wagentje. Als je gaat winkelen of door de stad wandelt, loop dan met een boog om banketbakkers enz. heen; of loop er snel voorbij zonder in de etalage te kijken. En ga vooral niet met een lege maag boodschappen doen - want dan neem je gegarandeerd dubbel zo veel mee naar huis!

2. De kleine-porties-truc

Kook nooit meer dan in het recept staat of volgens je eigen berekening bij een maaltijd wordt gegeten. Want restjes verleiden tot eten ('om de schaal leeg te maken', 'het is de moeite niet waard dat kleine beetje te bewaren', enz.). Zet daarom bij voorbaat kleinere porties op tafel, dan blijven er geen 'restjes' meer in de schalen!

3. De langzaam-eten-truc

Neem altijd voldoende tijd om te eten en kauw goed. Dat verlengt niet alleen het genot en bevordert de spijsvertering, maar je krijgt ook de indruk - omdat de maaltijd lang duurt - dat je een hoop gegeten hebt. In werkelijkheid heb je echter aan minder genoeg dan wanneer je snel had gegeten.

4. De koelkast-truc

Neem nooit calorierijke voorraden in huis, maar, behalve de noodzakelijke ingredienten voor de volgende paar maaltijden, alleen wat lankmakers als yoghurt, magere kwark, fruit, groente. Want als de verleiding om te eten te groot wordt heb je niets anders dan een appel of een pak karnemelk.

5. De bezigheids-truc

Zorg dat je je niet verveelt - dat verleidt altijd tot snoepen. Lees een spannend boek, zoek een hobby (knutselen, breien, musiceren enz.), ga naar tentoonstellingen, musea, concerten - kortom: doe alles wat van het eten afleidt.

6. De maag-bedriegers-truc

Als je maag tussen twee maaltijden door begint te knorren, stel hem dan tevreden met mineraalwater, thee of bouillon. En ongeveer 20 minuten voor het eten moet je altijd een hapje eten (een cracker, een paar lepels yoghurt, een stukje fruit); dan

ga je met minder honger aan tafel.

7. De extra- truc

Bedenk steeds dat je voor elke slagroompunt 2 uur hout moet hakken om de aanslag op je lijn weer ongedaan te maken!

Zo moet het lukken toch?

Home Recepten Kookboeken