In tegenstelling tot wat een groot aantal mensen nog denkt, zijn de BESTE ingrediënten tegenwoordig te verkrijgen via webwinkels. Eigenlijk ligt het ook een beetje voor de hand: Webwinkels kunnen een groter assortiment aanhouden door afspraken met een groot aantal leveranciers. Ze kunnen sneller inspelen op trends, hebben een hogere flexibiliteit en kunnen, omdat ze geen winkelkosten hebben, genoegen nemen met minder marge. Hierdoor worden producten, die bij een speciaalzaak duur zijn, gewoon betaalbaar voor iedereen. En dat komt goed uit, want de consument wordt steeds kieskeuriger, en wil steeds verfijnder eten. In tegenstelling tot wat een groot aantal mensen nog denkt, zijn de BESTE ingrediënten tegenwoordig te verkrijgen via webwinkels. Eigenlijk ligt het ook een beetje voor de hand: Webwinkels kunnen een groter assortiment aanhouden door afspraken met een groot aantal leveranciers. Ze kunnen sneller inspelen op trends, hebben een hogere flexibiliteit en kunnen, omdat ze geen winkelkosten hebben, genoegen nemen met minder marge. Hierdoor worden producten, die bij een speciaalzaak duur zijn, gewoon betaalbaar voor iedereen. En dat komt goed uit, want de consument wordt steeds kieskeuriger, en wil steeds verfijnder eten.

VLEES ON-LINE KOPEN: DREMPEL?
Wel heeft de consument vooralsnog een probleem met het vertrouwensaspect: zolang het gaat om duurzame producten, zoals elektronica, witgoed en dergelijke, schijnt de angst voor internet nu definitief te zijn weggeëbd. Maar etenswaren via het net bestellen is voor velen nog een drempel. “Niets te vrezen”, zeggen de experts: “alles heeft zijn tijd nodig. Kleding is eigenlijk ook pas twee-drie jaar geleden gaan groeien. En nu koopt heel Nederland zijn kleren bij H+M.” Wijn, kruiden, gedroogde producten en producten in blik gaan al redelijk goed over de toonbank via internet. Bedrijven als Albert Heijn maken goed gebruik van het medium, al is de geografische dekking van hun bezorgservice uitermate beperkt. Maar voor het bestellen van verse producten als vlees, vis, groenten en fruit is de consument nog een beetje huiverig: men twijfelt over de houdbaarheid, men ervaart een product dat in een pakketje wordt afgeleverd aan de deur als “minder vers”

EN TOCH KOMT HET BESTE VLEES VAN HET NET!
Ondertussen maken de versgroothandels in Nederland zich op voor de strijd: vooral gespecialiseerde groothandelaren beseffen dat hun producten niet alleen meer via horeca bedrijven bij de consument terecht kunnen, maar ook direct. Om die consument direct te kunnen beleveren zetten deze bedrijven webwinkels op. Een goed voorbeeld is MEERDANVLEES.NL: In 2009 gestart als detailhandel-zuil van Vleesbedrijf Bolscher B.V., een van Nederlands grootste horecaleveranciers. In T-Bone's en entrecôtes zelfs verreweg de grootste. MEERDANVLEES.NL profileert zich als een one-stop-shop voor hoogwaardige, verse producten. Meerdanvlees.nl verkoopt vers vlees, verse vis en verwante producten. De producten worden bij de klant thuis, op het werk of waar hij/zij ook maar wil binnen heel Nederland bezorgd tegen een standaard, vast verzendtarief. Meerdanvlees.nl garandeert:

Horeca-kwaliteit tegen scherpe prijzen
Groot assortiment
Gekoeld geleverd, kouder dan bij thuiskomst uit de supermarkt
's Ochtends besteld, de volgende dag al in huis
Niet goed? Geld terug!
En het concept werkt. De site is een enorm succes. Doelgerichte consumenten begrijpen het voordeel van de mogelijkheid direct te kunnen kopen van een groothandel die eerste keus heeft bij de slachterijen en de visafslag. Bovendien zijn de prijzen van meerdanvlees.nl evenredig aan die van een willekeurige supermarkt, en dat voor een kwalitatief superieur product. Voor deze groep consumenten is de angst voor het concept “vers bestellen via internet” ondergeschikt aan de voordelen (gemak en kwaliteit).

BINNENKORT HEEL NEDERLAND
Zoals gezegd, de kledingindustrie heeft in de afgelopen 2-3 jaar een revolutie doorgemaakt op de Nederlandse markt. Die revolutie staat nu op de drempel bij de voedingsmiddelenproducent: alle experts zijn ervan overtuigd dat, net als in de Verenigde Staten, het merendeel van voedingsmiddelen binnenkort ook in Nederland via internet zal worden besteld. Wel, zo stellen de deskundigen, zullen alleen die spelers op de markt overblijven, die kunnen voldoen aan twee eenvoudige criteria: BETROUWBAAR en van HOGE KWALITEIT.