Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Mosselen: lekker en gezond

Hoewel mosselen relatief weinig vet bevatten, worden ze nog vaak met de vinger gewezen als cholesterolbommen. Mosselen bevatten – net zoals de meeste andere schaaldieren, namelijk relatief veel cholesterol. Zijn mosselen verboden voor wie kampt met een cholesterolprobleem? Hoewel mosselen relatief weinig vet bevatten, worden ze nog vaak met de vinger gewezen als cholesterolbommen. Mosselen bevatten – net zoals de meeste andere schaaldieren, namelijk relatief veel cholesterol. Zijn mosselen verboden voor wie kampt met een cholesterolprobleem?

Ten eerste bevatten mosselen relatief weinig vet: ongeveer 2,50 gram per 100 gram. Ze bevatten gemiddeld niet meer cholesterol dan andere dierlijke producten. Van een normale portie van 1 kg blijft na het koken ongeveer 250 g mosselvlees over, goed voor ongeveer 220 kcal en 177 mg cholesterol per 250 g of 71 mg cholesterol per 100 g.

Ter vergelijking: 100 g gekookte kabeljauw levert 60 mg cholesterol, 100 g mager rundvlees 70 mg en 100 g Gouda 98 mg. Een gemiddeld ei van 60 g levert ongeveer 200 mg cholesterol. 100 g garnalen bevatten zelfs 240 mg cholesterol.

Bovendien heeft onderzoek uitgewezen dat het vooral de vetzuren in de voeding zijn die het bloedcholesterolgehalte beïnvloeden en niet zozeer de cholesterol die rechtstreeks via de voeding wordt opgenomen. In mosselen, garnalen en andere vissoorten komen weinig verzadigde vetzuren voor die het bloedcholesterolgehalte kunnen verhogen en veel zogenaamde meervoudig onverzadigde n-3 vetzuren waaraan gunstige effecten op hart- en vaatziekten worden toegeschreven. Daarnaast zijn mosselen rijk aan mineralen, fosfor, ijzer, koper, seleen en vitaminen, o.m. vitamine B en foliumzuur.

Het probleem zijn dus niet de mosselen, wel de frieten en sausjes die erbij worden gegeten. Als je op een gezonde manier mosselen wil eten, maak je ze het best klaar met veel groenten en eet je er een volkoren boterham bij.

Voedingswaarde per 100 g

Energie 312 kJ

74 kcal

Eiwitten 12,2 g

Koolhydraten 5 g

Vetstof 2,5 g

Verzadigde vetzuren 0,4 g

Enkelv. onverz. vetzuren 0,3 g

Meerv. onverz. vetzuren 0,6 g

Home Recepten