Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Tips om lekkere trek tegen te gaan.

Dit zijn tips die kunnen helpen om lekkere trek tegen te gaan. Misschien zit er iets voor je bij wat je nog niet weet/wist. Poets je tanden. De frisse smaak in je mond is vaak al voldoende om de lekkere trek weg te nemen.

Drink veel water. Soms lijkt het of je trek hebt, maar is het eigenlijk dorst. Neem bij lekkere trek eerst eens een glas koel water. Met een beetje citroensap wordt het extra fris.

Ga na wat voor trek je hebt. Is het echt honger, rommelt je maag, ben je een beetje licht in je hoofd? Dan is het tijd voor een gezonde snack of een maaltijd. Of heb je gewoon zin in iets lekkers? Ga dan iets anders doen in plaats van eten!

Ga naar buiten voor een wandeling. Je slaat dan drie vliegen in een klap: je bent weg van de koelkast en de koektrommel, je verbrandt extra calorieen en je haalt lekker een frisse neus.

Bel een vriend(in) en maak een praatje totdat je lekkere trek is verdwenen.

Doe een klusje waarbij je niet kunt eten. Voorbeelden: werken in de tuin, een computerspelletje, schoonmaken of klussen.

Zoek afleiding en ga er op uit. Denk aan de bibliotheek, lekker winkelen, een museum of naar de sportschool.

Doe een work-outvideo in de recorder en werk jezelf even lekker in het zweet.

Zijn er dingen waar je eigenlijk altijd wel trek in hebt, zoals chips en chocola? Haal ze gewoon niet in huis. Dan maak je het jezelf wat makkelijker.

Hou een eetdagboek bij. Opschrijven wat je eet helpt je om een goed inzicht te krijgen in je eetpatroon. Ook leer je daardoor je moeilijke momenten herkennen.

Home Recepten