Suiker de wolf in schaapskleren

Zoet en dus onschuldig? Gaat niet op voor suiker. Dit weten we uit ervaring doordat mijn vrouw erg veel hoofdpijn cq migrane aanvalen had, en we zijn gaan zoeken Hoofdpijn is een kwaal die veel voorkomt:dertig procent van de bevolking maakt tussen een en vijftien hoofdpijndagen per maand door; drie procent kampt maandelijks met een migraine- aanval. Een Nederlandse natuurgeneeskundig arts schreef aan mijn vrouw het dieet van de Zwitserse arts Bircher Benner voor, waarbij ondermeer suiker, chocola, zoete melkproducten, koffie en thee taboe zijn. In het begin verergerde de pijn, maar uiteidelijk nam het aantal uren hoofdpijn af, en is mijn vrouw inmiddels prakties hoofdpijn vrij, en dat als je weet dat ze vroeger minstens 15 dagen hoofdpijn had en ze daarvoor per dag soms wel 10 paracetmols per dag slikteen veroorzaakt tandbederf, dat weet iedereen wel. De suiker in koffie en thee hebben veel mensen al lang afgezworen of vervangen door een zoetje. Waar we niet altijd bij stilstaan, is hoeveel suiker er verborgen zit in levensmiddelen die dagelijks op tafel komen. Suiker zit in frisdrank, desserts, ijs, drinkyoghurt, energiedrankjes, gebak, snoep en koekjes, en in kleine hoeveelheden ook in bijvoorbeeld ketchup, pindakaas, soep in blik en slaatjes. De productinformatie op de verpakking laat zien of suiker een van de ingredienten is. Bij elkaar leveren al die schepjes zoet een behoorlijke suikerberg op. Nederlanders verbruiken in totaal maar liefst 39 kilo suiker per persoon per jaar!
Nog minder bekend is dat suiker, behalve slecht voor tanden en lijn, ook gevaarlijk is voor de gezondheid. “De verwerking van geraffineerde suikers vergt veel van je lichaam,” Zegt orthomoleculair dietiste Annemieke Meijler.zoals B-vitamines en mineralen als zink, mangaan en chroom. Een koekje per dag is geen ramp, maar bij voeding met veel suiker onstaan tekorten, die tot allerlei lichamelijke klachten kunnen leiden. Dat geldt niet alleen voor producten met kristal-, basterd-, kandij of poedersuiker, maar ook voor rietsuiker: chemisch is er geen verschil. Ook glucose, beter bekend als dextrose of druivensuiker, is een potentiele boosdoenerOmdat suiker vitamines en mineralen rooft gaat de weerstand omlaag, wat de kans op griep of verkoudheid vergroot. Ook kunnen er allerlei andere vage klachten ontstaan: vaak moe futloos, prikkelbaar, regelmatig hooftpijn, duizelig en moeite met concentreren. In zo`n geval kan sprake zijn van hypoglykemie, een te laag bloedsuikerniveau. Na het eten van een suikerrijke voeding schiet het bloedsuikerniveau plotseling omhoog, om een paar uur later een dieptepunt te bereiken. Sommige voedingsexperts denken dat miljoenen mensen er op zijn tijd last van hebben, maar de ziekte kan ook chronisch zijn. Op de duur kan hypoglykenie zelfs tot diabetes leiden.Ook een candida-infectie kan het gevolg zijn van suikerrijke voeding. Candida is een gist die bij iedereen in beperkte mate voorkomt in de darmen. Zolang er genoeg goede darmbacterieen zijn is er niets aan de hand, zegt Anne Kruyswijk, arts voor natuur en orthomoleculaire geneeskunde.
Maar suiker kan het evenwicht in de darmflora verstoren. Dan ontstaat er een infectie, die kan leiden tot problemen met de spijsvertering, gepaard met maagklachten, diaree of buikpijn, maar ook tot een voedselallergie of een verzwakt immuunsysteem. Candida-infecties komen ook op andere plaatsen voor, bijvoorbeeld in de vagina of tussen de tenen. Door suiker kunnen ze verergeren. Een infectie met candida is hardnekkig en vaak lopen mensen lang met klachten rond zonder te weten wat er aan de hand is.Kinderen krijgen suikerrijke producten vaak als zoethoudertje, maar dat kan heel anders uitpakken. Bij kinderen kan suiker tot gedragsproblemen en hyperactiviteit leiden, stelde de Amerikaamse arts dr. Feingold in de jaren zeventig.Franse onderzoekers zien aanwijzingen voor een relatie tussen het eten van suiker en het ontstaan van maagkanker. Amerikaans onderzoek wijst in de richting van hart- en vaatrisico`s.
De researchers lieten proefpersonen 12uur vasten, waarna ze een drankje met 75 gram glucose moesten drinken. Die hoeveelheid is vergelijkbaar met die van twee blikjes cola. Er werd een flinke toename van vrije radikalen gevonden, die schade kunnen aanrichten aan vaatwanden en organen.Gevaarlijk spul dus, suiker. Maar als een koekje per dag niet rampzalig is, hoeveel suiker mogen we dan precies hebben? Volgens orthomoleculair dietiste Meijler is dat niet te zeggen. De een verdraagt suiker beter dan de ander. Om een een vitamine en mineralentekort tegen te gaan zou je uit voorzorg extra multi-vitaminepillen kunnen slikken. Maar nog steeds zul je bij een voeding met veel geraffineerde suikers belangrijke voedingsstoffen missen. Een mens kan immers ook niet zeggen: ik eet wel astronautenvoeding, dan is mijn voedingsmiddelenpakket compleet. De totale voeding moet in balans zijn. Daar hoort zeer beperkt suikergebruik bij. Natuur arts Lintschoten gaat een stap verder. Om problemen te voorkomen kun je nog het beste alle geraffineerde suikers uit het menu schrappen, vindt hij. Want misschien wel het allergrootste gevaar van suiker is dat het zo verslavend lekker is.Wie een zoete smaak onweerstaanbaar vindt, maar geraffineerde suiker en kunstmatige zoetjes liever in de ban doet, kan kiezen voor natuurlijke zoetmiddelen. Fructse in poedervorm, verkrijgbaar in de supermarkt (bestaat uit suikers uit fruit). Die brengen minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel teweeg dan gewone suiker, en geven daarom minder gezondheidsklachten. Fructose is 1.3 keer zo zoet als kristalsuiker. In de keuken is het probleemloos te gebruiken; het geeft gebak zelfs een mooie, goudgele kleur. Een uit voedingsoogpunt waardevoller alternatirf is honing, omdat er sporen vanbelangrijke mineralen in zitten. Dat gelt ook voor siropen van vruchten, zoals ingedikt appelsap. agavesiroop en ahornsiroop, en voor graanstropen, zoals gerstmoutstroop, maismoutstroop en rietsuikermelassestroop. Ze zijn te koop bij de natuurvoedingszaken.Koken en bakken Gaat prima, al is het goed te weten dat ze maar ongeveer half zo zoet zijn als suiker. De smaak maismoutstroop komt het dichtst in de buurt van gewone suiker, ingedikt appelsap is vanwege de friszure smaak juist heerlijk in zelfgemaakte jam. Rietsuikermelasse heeft een licht-pittige, zoute smaak en is volgens mijn kinderen het lekkerste over pannekoeken. Honing kan beter niet worden verhit omdat daarmee de waardevolle mineralen verloren gaan, maar wel weer erg lekker in de pesto.Voor informatie over natuurvoeding: de Biologische voedingstelefoon, tel 030-2339978 op maandag, woensdag en vrijdag van 10.00 tot 13.00 uur

groetjes Dirk

Email info@keukenprince

op mijn pagina staan nog meer artikelen onder andere een over olijfolieen

7 Reacties

  1. Ik zet je artikel ook favoriet,
    Bedankt!!
    groetjes Caro

  2. Heb met veel belangstelling je artikel gelezen. Natuurlijk is te veel suiker voor niemand goed. We moeten er echter voor oppassen suiker overal de schuld van te geven, zeker is dat mensen met bepaalde afwijkingen in de stofwisseling geen of weinig suiker moeten gebruiken. Gezonde mensen kunnen echter zonder problemen hun eetgewoontes handhaven.
    Maar ik ben het er wel mee eens dat te veel nooit goed is.
    Als alternatief zou ik nooit chemische zoetstoffen aanbevelen, het middel is erger dan de kwaal, honig moet je ook geen wonderen van verwachten, geconcentreerde vruchtensappen zijn prima maar ook het genoemde fructose is chemisch geproduceerd en zeker niet uit vruchten afkomstig.

    Flip

  3. hallo, mijn dochter mag helmaal geen suiker meer gebruiken maar al helemaal geen zoetstoffen chemischesuiker.volgens onze arts zijn die nog het ergste.ik ben dat gaan uit proberen en inderdaad als ik haar alleen natuurlijke fruitsuikers gaf had ze geen hooftpijn en buikpijn klachten. misschien is dit ook een tip voor anderen,er is bij het reformhuis genoeg te krijgen. groetjes annine

  4. mijn man heeft af en toe last van migraine en weet ongeveer wel waar hij op moet letten.
    chocolade en kaas zijn al boosdoeners en suiker werd vervangen door canderel.

    bedankt, groetjes Nicole.

  5. Ik heb het gelijk meegenomen, suiker is mijn vijand nummer een

    Groetjes Milia

  6. Dat je me bij mijn artikel ‘hypoglykemie – mijn verhaal’ wees op dit artikel van jou. Hij is meteen favoriet gegaan!

    Groetjes,
    Danielle

  7. Ik heb je artikel favoriet gezet. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
    Vrg., Erie

Geef een reactie