Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Jongeren hebben honger naar wijnkennis

Gisteren is in Zwolle het eerste exemplaar van het boek `Ik verkoop wijn in de horeca` aangeboden aan Thérèse Boer, maître sommelier van Restaurant de Librije en tevens president van het Gastvrijheidsgilde. Het boek verschijnt naar aanleiding van onderzoek uitgevoerd door Trendbox, onder 500 gasten die regelmatig wijn drinken in restaurants en café`s. Dit onderzoek is gehouden in opdracht van Oud Reuchlin & Boelen, een van de grootste importeurs van kwaliteitswijnen in Nederland. Jongeren hebben honger naar wijnkennis

Jongeren tussen de 25 en 34 jaar zijn bereid veel meer geld uit te geven aan kwaliteitswijnen als ze daar in een restaurant beter over worden geïnformeerd. Uit het Trendbox-onderzoek blijkt verder dat meer dan de helft van de consumenten graag advies wil over wijn die bij het eten past. Van de ondervraagden die meer en/of duurdere wijn zou bestellen als er meer informatie wordt gegeven, geeft een derde deel van de respondenten aan, tussen de 10 en 15 euro per fles meer te willen betalen. Voor een goed glas wijn in de horeca wil 55 procent maximaal 4 euro per glas betalen, een derde is bereid tussen de 4 en 6 euro per glas neer te leggen.



Positief effect op de wijnomzet

,,De resultaten van het onderzoek bevestigen de trend dat er in de horeca behoefte is aan een tweede huiswijn, van een betere kwaliteit", zegt Rudolf Bijleveld, algemeen directeur van wijnimporteur Oud Reuchlin & Boelen. Naar aanleiding van het 275 jarig bestaan van dit bedrijf dit jaar, is in samenwerking met het Wijninstituut het boek `Ik verkoop wijn` uitgebracht. Daarnaast is er ook de `Weet van Wijn Horeca Verkooptraining` ontwikkeld, om de wijnkennis van medewerkers in de horeca te vergroten. Het boek en de verkooptraining geven op een heldere en speelse manier inzicht in wijn- en spijscombinaties, gastheerschap, communicatie en verkoop en wijnkennis. André Sauerbier, directeur van het Wijninstituut: ,,Wij willen hiermee bereiken dat een medewerker in de horeca met nog meer plezier zijn werk doet, waardoor er een meerwaarde ontstaat voor zowel de gast als de ondernemer."

Home Recepten