Hypoglykemie wat mag je wel en wat mag je niet!

Wat mag je wel en wat mag je nu eigenlijk niet eten. gebonden soepen, varkensvlees, gepaneerd vlees, mosselen, oesters, paling, makreel, haring, gebonden jus, witte rijst, pasta, zoete melk, vla, pudding e.d., bananen, vijgen, druiven, dadels, kersen, gedroogde vruchten, frisdranken, , koffie, thee, alcohol, cacao, witmeel, maizena, aardappelmeel, witbrood, pinda’s, gebak, koek, snoep, suiker, fructose, dextrose, honing, pindakaas , zoet broodbeleg.heldere soepen, rundvlees, gevogelte, wild, kabeljauw, forel, zalm, tonijn, ongebonden jus, volkorenpasta, ongeglansde of zilvervliesrijst, kaas, kwark, yoghrt, biogarde, sojacarobevla, eieren, twee middelgrote vruchten per dag, verse vruchten, groentesappen, mineraalwater, kruidenthee, cafeinevrije koffie, en bambukoffie.
volkorenmeel, tarwebloem, volkorenbrood, roomboter, reformmargarine, suikervrije snoep, verse noten, suikervrije jam, diksappen, maismoutstroop, zonnebloempasta, carobehagelslag, cottage cheese, verder is het aan te raden niet vaker dan 1 a 2 keer per week aardappelen of pasta te gebruiken omdat het zetmeel in het lichaam te snel wordt omgezet in suikers.1. Voedsel dat veel koolhydraten bevat vermijden, zoals geraffineerde suikers (suiker, fructose,dextrose)
en honing.
2. Gebruik meerdere maaltijden per dag.
(over de dag verdeeld)
3. Gebruik voldoende vocht, circa 2 liter per dag.
dit artikel komt uit het boekje Heden ik, recepten hierin zijn geschreven door, A.M. Reuzenaar. Met dank aan haar.

6 Reacties

  1. Na 14 jaar als ervaringsdeskundige door het leven te gaan zou ik hier graag nog iets aan willen toevoegen.
    Het is erg belangrijk dat je je eigen lichaam hierin leert kennen. Probeer je lijf stabiel te krijgen, de kleinste symptomen te leren herkennen en hierop te reageren met je voeding.
    Ik moet bijvoorbeeld ook hééééél erg oppassen met diksap die hier in het ‘goede’ rijtje wordt genoemd, terwijl ik probleemloos pindakaas kan eten, als het maar wel eentje zonder suiker, dextrose, of een andere ‘verstopte’ suiker is. Hetzelfde met gebonden soep. Het is maar net waarmee het gebonden is. Is het dik van de groenten en kruiden zonder bindmiddel en zonder suiker, dan zit er niks verkeerds in. Groenten bevatten veel minder (snel opneembare) suikers dan fruit.
    Fruit was in het begin ook nogal een dingetje, dat kon ik toen absoluut niet hebben. Nog een tip: gooi je fruit nooit in de blender! De suikers worden dan veel sneller opneembaar met alle gevolgen van dien.
    Ga je zelf bakken geef dan de voorkeur aan tarwemeel in plaats van tarwebloem. Vind je dat niet lekker meng het dan. Liefst een groot deel tarwemeel en een klein deel tarwebloem.
    Zelf ben ik inmiddels blij met agavesiroop. Mijn lichaam verdraagt het goed en het is een lekker zoetmiddel. Maar bak het niet heter dan 160 C.
    En meerdere maaltijden over de dag verdeeld betekend iedere twee uur iets eten!

  2. Voor degenen die hypoglycemie hebben en er nog niet veel van weten, is het misschien goed om chroom tabletten te gaan slikken. Het vermindert het hongergevoel en je hebt minder trek in zoet.

    Succes,
    Roos

  3. marjolijn_co

    14 juli 2003 at 16:40

    Ik zou graag meer achtergrond info willen waarom bepaalde producten wel of niet mogen. Dat er geen suiker in mag zitten snap ik wel. Maar waarom geen paling, makreel, haring bijvoorbeeld.

  4. Ik ben er pas per toeval achter gekomen dat ik last heb van hypoglykemie (is dit hetzelfde dan diabetis??)en ben dankbaar voor de opsomming wat wel en niet mag, maar moet toch bekennen dat ik nog veel moeite heb met het samenstellen van wat wel en niet mag.Ik heb de afgelopen week al veel gelezen over hypoglykemie en diabetis en moet zeggen dat er veel verschillende meningen zijn. Weet iemand met zekerheid welke de beste remedie, indien ja graag een seintje als het kan.
    cinderelatje@hotmail.com

  5. http://www.smulweb.nl/pages/hypoglykemie
    Daar vind je ruim 100 recepten (telling van vandaag) die passen in het hypoglykemiedieet zoals ik dat volg. Ik volg het behoorlijk streng, geen suiker en geen zoetstoffen, maar gebruik al wel een paar ‘twijfelprodukten’, die ik ook duidelijk noem (bijvoorbeeld: bouillonblokjes en aardappelzetmeel met mate, wijn door het eten mits de alcohol is verdampt).

    Groetjes,
    Danielle – Hypoglykemie

  6. Ik ben er pas achter dat ik last heb van hypoglykemie (sinds mijn twee zwangerschappen) en ben heel blij met de opsomming van wat wel en niet mag.
    Nog een vraagje: geldt bovenstaande ook voor (kleine) kinderen in de groei?
    Mijn zoontje van 3 heeft er namelijk ook last van. Moet hij extra voedingssupplementen innemen?
    groet,Roelrang

Geef een reactie