Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Vitamines en koken

Sommige vitamines zijn water oplosbaar, andere in vet. Als een maaltijd geheel vetloos is, kunnen die in vet oplosbare vitamines niet door het lichaam worden opgenomen.

In vet oplosbare vitamines:

Beta-caroteen, A, D, E en K.

In water oplosbare vitamines:

die uit het B complex en C.

Voor de vetoplosbare vitamines, en dan vooral voor beta-caroteen (voor A, D, E en K geldt dit in wat mindere mate) geldt ook dat ze beter worden opgenomen als het voedsel wordt gesneden of gepureerd en verhit. Voor de in water oplosbare B-vitamines en vitamine C geldt echter dat het vitaminegehalte achteruit gaat bij koken, bakken en braden. In het algemeen gelden de volgende regels om zo veel mogelijk vitamines te behouden:

- beperk snijden van voedsel tot een minimum.

- was de groente zo kort mogelijk voor gebruik

- laat groente nooit lang in water staan

- kook voedsel zo kort mogelijk

- gebruik zo weinig mogelijk water

- gebruik het kooknat als basis voor soep of saus

- eet het voedsel meteen na bereiding

Beta-caroteen (dat het lichaam in vitamine A kan omzetten) zit in: geel en oranje gekleurde groente en fruit en groene bladgroente.

Vitamine A in: Lever, eieren, melk en boter

Vitamine D in: lever, eieren, vette vis en in kleine hoeveelheden in vlees en zuivelproducten.

Tevens zijn vitamines A en D toegevoegd aan margarine, halvarine en andere botervervangers.

Vitamines ui het vitamine B complex: vlees, vis, volkoren producten, zilvervliesrijst, aardappelen, noten, zuivelproducten en eieren.

Vitamine C: fruit (vooral citrusvruchten, aardbeien en kiwi's), groente (vooral broccoli, spruitjes, paprika, koolsoorten) en (vooral nieuwe) aardappelen.

Vitamine E: plantaardige olien, noten en groene bladgroente.

Vitamine K: groene bladgroente en koolsoorten.




bron: TNO Voeding

Home Recepten Kookboeken