Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Suiker en zoetstoffen

Welke zoetstoffen zijn er, welke zijn goed en welke slecht? Hoe verhoudt zoetstof zich tot suiker? Suiker valt onder de koolhydraten en levert dus energie. Ter vervanving van suiker kun je zoetstoffen gebruiken. Er zijn twee groepen zoetstof verkrijgbaar:

  • Zoetstoffen die geen energie leveren:
    dit zijn acesulfaam, aspartaam, cyclamaat en sacharine.
    Je treft deze onder andere aan in zoetjes (tabletten of strooibaar), light frisdrank en light toetjes. In normale hoeveelheden kunnen ze zonder bezwaar dagelijks gebruikt worden.
    Aspartaam kan verhit worden tot 180 graden Celsius. Daarboven verdwijnt de zoete smaak. De overige zoetstoffen zijn wel bestand tegen verhitten. Ze behouden hun zoete smaak in warme gerechten en tijdens bakken in de oven. Deze groep van zoetstoffen is dus geschikt als vervanging van suiker en (als bijkomend voordeel) goed voor de lijn.
  • Zoetstoffen die wel energie leveren:
    zoals sorbitol, fructose, mannitol, xylitol, isomalt, maltitol en lactitol.
    Ze leveren ongeveer evenveel energie als suiker, dus heeft het geen zin deze te gebruiken als je wilt afvallen.
    Deze zoetstoffen worden vaak gebruikt in suikervrije producten als gebak, koek, chocolade en ijs.
Zoetstoffen zijn in feite zoeter dan suiker. Hieronder kun je in de tabel lezen hoe sommige zoetstoffen zich verhouden tot suiker.

Cyclaamzuur (E 952): 20 - 40 maal zo zoet als suiker
Acesulfaam K (E 950): 150 - 200 maal zo zoet als suiker
Aspartaam (E 951): 150 - 200 maal zo zoet als suiker
Saccharine (E 954): 300 - 500 maal zo zoet als suikerDe hierbovengenoemde informatie komt van de volgende internetsites. Bezoek deze ook eens voor meer informatie.

www.rivas.nl
www.scholennetwerk.be

Home Recepten