Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Kookboekrecensie De Banketbakker

De Banketbakker (van tarte tatin tot garnalenkroket)

Cees Holtkamp

328 pagina`s, €35,-

De Kookboekhandel Cees Holtkamp, iedereen die ooit in Amsterdam over de Vijzelgracht heeft gelopen zal deze banketbakker kennen. Het klassieke interieur van de winkel is kenmerkend. Het meest verkochte product is de garnalenkroket, echt een topper.

Over Cees

Cornelis Adrianus Holtkamp is geboren in 1942 in Schipluiden. Hij is de oudste van de twaalf kinderen van bakkersechtpaar Jan & Jo Holtkamp. Drie dochters hielpen in de winkel, acht zonen werden bakker. In 1969 trouwt Cees met zijn verloofde Petra Hollander en openen zij hun winkel aan de Vijzelgracht. Bakkerij Holtkamp wordt een begrip. De kroketten zijn beroemd en het Koninklijk huis stuurt een speciale bode naar de Vijzelgracht voor het koekje bij de thee.

Met het uitbrengen van dit boek kunnen we vanaf nu in het hele land genieten van al het lekkers bedacht door Cees Holtkamp.

Het 328 pagina`s tellend kookboek oogt in eerste instantie vrij sober. Op de omslag slechts de titel en een foto van de kroket. In het boek ruim 300 recepten, af en toe voorzien van een foto.

Het boek

Dit boek is een goed basisbakboek met duidelijke uitleg van ingrediënten en technieken. Het boek is ingedeeld in de volgende hoofdstukken: begrippen, gebruikte receptuur, basis, desserts, cakes & taarten, gebakjes, stukwerk, koekjes, diversen, hartig, excessen, gereedschappen en register alfabetisch.

Opvallend

Wat opvalt in het boek is dat er veel recepten in staan van producten die je bij de gemiddelde bakker kan kopen. Er staan vele recepten in die je vast al vaker gemaakt hebt zoals cake en appeltaart. Maar daarnaast ook stroopwafels, taaitaai en kroketten, iets wat minder vaak uit eigen keuken komt. In het algemeen is het een boek met Oudhollandse receptuur en zal je dus geen bonbons met rode peper of iets dergelijks in het boek aantreffen.

Ik ben begonnen met het recept van de Cantuccini. Koekjes die ik al vele malen heb gekocht, maar nog nooit zelf heb gebakken. De lijst met ingrediënten is duidelijk en ze zijn makkelijk verkrijgbaar in de supermarkt. Van ei, zout, amandelen, bloem, poedersuiker, vanillesuiker en bakpoeder maak ik een deeg. Dit 10 minuten laten rusten in de koelkast. Vervolgens uitrollen tot 4 pillen (dit zijn rollen) en op de bakplaat leggen. 20 minuten bakken en zodra ze klaar zijn in plakken snijden. Deze nog 15 minuten afbakken. Het resultaat is geweldig! Mijn cantuccini lijken zo uit de Italiaanse banketbakkerij te zijn weggelopen en ze smaken ook nog eens heerlijk.

Als tweede voor het kokostaartje gekozen. De smaak van kokos en kokoskoekjes vind ik heerlijk. Hiervoor kokos, basterdsuiker en bloem gemengd. Boter in verwarmde melk gesmolten en toegevoegd. Ten slotte nog een losgeklopt ei en een snufje zout erdoor en klaar is Cees! Het beslag in een springvorm gieten en bestrooien met amandelschaafsel. Dit taartje 20 minuten afbakken in de oven. Na 20 minuten een metalen satéprikker in het taartje geprikt, maar deze kwam er nog erg vochtig uit. De baktijd met 10 minuten verlengd, opnieuw getest en nu was het taartje gaar. Uit de oven bestreken met verwarmde abrikozenmoes. Het resultaat was een smakelijk uitziend taartje. De smaak was smeuïg zoet, zoals een kokostaartje hoort te smaken.

Conclusie

Een goed boek met recepten uit de klassieke banketbakkerswereld. De door mij geteste recepten vielen goed in de smaak, waarbij wel aangetekend moet worden dat het taartje na de aangegeven baktijd van 20 minuten, nog niet gaar was.

Hou je van bakken en wil je ook de producten van je eigen bakker maken, dan is dit boek zeker een aanrader.

De door mij uitgeprobeerde recepten heb ik op mijn pagina geplaatst.

Home Recepten