Mijn Smulweb Blog

Marijke 's Blog

Hoe gezond is vis?


De voor- en nadelen Voordelen vis wegen ruimschoots op tegen de nadelen
24 oktober 2005

Vis heeft meer voor- dan nadelen voor de gezondheid. Schadelijke effecten van verontreinigingen, zoals dioxines en kwik, vallen weg tegen de gezondheidswinst die het eten van ??n tot twee keer per week eten van vis oplevert. Dit is de uitkomst van wetenschappelijk onderzoek van het Harvard Center for Risk Analysis in Amerika.

Begin 2004 veroorzaakte een onderzoek dat werd gepubliceerd in Science nog veel onrust. Dit onderzoek toonde aan dat het eten van twee porties zalm per week relatief veel pcb?s en dioxines op kan leveren. Het Harvard Center verwerkte de uitkomsten van deze en alle andere bestaande onderzoeken volgens dezelfde methode. Zo konden de positieve en schadelijke effecten objectief tegen elkaar worden afgewogen.

Positieve effecten

Vis bevat een type vetzuren dat een gunstig effect heeft op hart- en bloedvaten. Met name vette vis, zoals zalm, bevat veel van deze vetzuren. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat regelmatige viseters minder kans hebben op een hartstilstand. Dat effect is het grootst bij ??n tot twee porties per week. Om die reden adviseert het Voedingscentrum ??n tot twee keer per week vis te eten. Daarnaast zijn er aanwijzingen voor andere positieve effecten, zoals een gunstige invloed op hersenfuncties en gedrag en een ontstekingsremmende werking.

Zware metalen

De hoeveelheden zware metalen die in Nederland in vis worden aangetroffen, blijven onder de daarvoor gestelde normen. Er is dan ook geen reden om vis te mijden. Daarop geldt ??n uitzondering: vrouwen die zwanger zijn of dat op korte termijn willen worden, vrouwen die borstvoeding geven en kinderen kunnen beter terughoudend zijn met het eten van roofvissen zoals zwaardvis, haai en koningsmakreel. Dat geldt ook voor verse tonijnfilet, die doorgaans afkomstig is van volwassen dieren. In roofvissen stapelt kwik zich namelijk op en kinderen en ongeboren baby’s zijn het meest gevoelig voor de effecten van kwik. Veelgegeten vis zoals zalm, tonijn uit blik, haring, makreel, kabeljauw en koolvis vormen ook voor deze gevoelige groepen geen enkel probleem.
Bron: Voedselcentrum

1 Reactie

  1. Pokemon12345

    19 juli 2019 at 10:24

    This is very good information for windows 10 users sometimes how do i enable cookies in windows 10 ask for cookies while doing it what to do here you can learn here easily.

Geef een reactie