Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Eten met huidproblemen

Huidproblemen kunnen hardnekkig zijn en een toverformule bestaat nog niet. Toch kan je voeding bijdragen aan een gezonde en stralende huid. De belangrijkste substanties hiervoor zijn de antioxydante vitamines A, C en E. Antioxydanten gaan de veroudering en degeneratie tegen van de huidcellen. Je vindt ze in vers fruit, zuivel, vis en groente.

Acne

Speciaal voor acne en onregelmatigheden in de huid is het mineraal zink erg belangrijk vooral bij een tekort hieraan. De kuur is eenvoudig: eet meer zink dat gevonden wordt in vis, pompoenzaden en groene groentes.

Droge huid

Heb je een droge huid of last van roos dan kan het zijn dat je een tekort hebt aan essentiele vetzuren. Dit komt onder andere voor bij mensen die te streng lijnen. De onverzadigde vetzuren zijn het beste voor je huid. Je haalt ze uit vis, (olijf)olie, noten en zaden.

De lever en de huid

Een slechte conditie heeft een weerslag op je huid. Vooral een overbelasting van de lever heeft nadelinge gevolgen. Je lever kun je ontzien door weinig koffie te drinken en matig te zijn met verzadigde vetten, chemische toevoegingen, gefrituurd voedsel. Vermijdt als het kan geraffineerde suiker en meelprodukten. Veel water drinken hydrateert de huid en voert afvalstoffen af.

Home Recepten