Hoe het werkt.

Dukan-methode

Bij de Dukan-methode hoef je geen honger te lijden, kun je blijven genieten van lekker eten, gaat het afvallen in een verantwoord tempo én is het resultaat permanent.
De Dukan-methode heeft geen strenge regels
Bij het Dukan-dieet draait alles om een slim 4-stappenplan waarbij gewichtsverlies én stabilisatie van het gewicht wordt bereikt. Veel mensen die willen afvallen, kunnen hun dieet niet volhouden vanwege de strenge regels. Juist daarom adviseert Dukan een aantal proteïnerijke voedingsmiddelen die onbeperkt gegeten mogen worden zoals garnalen, zalm en magere vleeswaren. Alleen proteïnen eten is niet goed voor de spijsvertering, dus worden gezonde vezels in alle fasen voorgeschreven. Ook magere zuivel en `goede` vetten zijn toegestaan. Om het gevreesde jojo-effect te vermijden werkt het Dukan dieet geleidelijk, maar wel effectief. In een periode van circa 16 weken raak je zo`n 10 kilo kwijt.
Het Dukan dieet bestaat uit een 4-stappenplan met eenvoudige eetregels. Dagelijks een half uur wandelen of anderszins bewegen wordt aangeraden. Afvallen met Dukan hoeft geen straf te zijn, maar je moet wel gemotiveerd zijn.
Dukan fase 1 – De aanvalsfase
Deze korte fase van 5-10 dagen is bedoeld om snel resultaat te boeken. In deze periode verlies je 3 tot 5 kilo. Een motiverende start!
Dukan eetregels: je eet voeding die rijk is aan proteïnen zoals vis, vlees, eieren en magere zuivel. Je krijgt geen hongerig gevoel want je mag zoveel nemen als je wilt. Wel eet je elke dag vezels in de vorm van haverzemelen, bijvoorbeeld door de yoghurt bij het ontbijt. Veel water drinken is het devies.
Dukan fase 2 – De cruisefase
Deze fase duurt net zolang tot je op je streefgewicht bent. Je kunt ervan uitgaan gemiddeld 1 kilo per week af te vallen, zolang je de regels volgt.
Dukan eetregels: je combineert de proteïnerijke voeding uit fase 1 met groenten. Ook hier is geen sprake van beperkte hoeveelheden. De zemelen blijven dagelijks verplicht. Ook water drinken is belangrijk.
Dukan fase 3 – De stabilisatiefase
Tijdens deze zogenaamde tussenfase wordt het bereikte gewicht vastgehouden en geconsolideerd. Dit is een belangrijke fase die het jojo-effect – dat bij te snel afvallen optreedt – voorkomt. Deze fase duurt 10 dagen per verloren kilo uit fase 2.
Dukan eetregels: Behalve de proteïnerijke voeding uit fase 1 en 2, eet je nu ook weer fruit, brood en kaas. Per week mag je twee keer eten wat je wilt – dit noemt Dukan feestelijke maaltijden. De zemelen en het water blijven op het menu staan.
Dukan fase 4 – De volhardingsfase
Deze fase is je definitieve eetpatroon, dat je de rest van je leven kunt blijven volgen. Het zorgt ervoor dat het bereikte gewicht behouden blijft. Centraal staat een gezond, uitgebalanceerd voedingspatroon.
Dukan eetregels: op een vaste dag van de week eet je volgens fase 1. Daarnaast gebruik je dagelijks de haverzemelen. Ook bewegen blijft belangrijk om het gewicht te behouden.
Lekker genieten met de Dukan-methode
Wereldwijd zijn talloze mensen tevreden over de Dukan-methode, met name over het feit dat je kunt blijven genieten van eten. Een enthousiaste volgster van het Dukan-dieet getuigt op de Engelse website:
“Slecht weer, economische malaise, de koffie is op…dit soort nieuws was vroeger al een aanleiding om mezelf te `troosten` met een enorm stuk zelfgebakken cake of patat met mayonaise – of met allebei! Maar nu geniet ik echt van mijn eten en maak ik de lekkerste recepten – zonder aan te komen! Een haverbrownie, kalkoen kebabs, hete kip of zalm uit de oven. Elke dag is eten een feest!”