Tips van de Nederlandse Hartstichting. Eet geen ?verstandige? voeding die je eigenlijk niet lekker vind. Je houdt het niet vol, en schiet er dus niets mee op. Bovendien hoeft het niet. Want het is altijd mogelijk om heerlijk te eten op een manier die tegelijkertijd gezond is. De recepten van de Nederlandse Hartstichting zijn er het bewijs van. Bovendien: in de verstandige keuken is niets verboden. Het gaat hooguit om een beetje meer, een beetje minder of een beetje anders.Gevarieerd eten zorgt ervoor dat je lichaam alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen krijgt. Ook gevarieerd eten is niet moeilijk. Daarvoor hoef je alleen maar dagelijks iets uit elk van de volgende groepen te eten:

- brood, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten
– groente & fruit
– melk, melkproducten, kaas, vlees, vis, kip, ei, tahoe
– halvarine, margarine, olie

De recepten van de Nederlandse Hartstichting zijn zo samengesteld dat ze je al een heel eind op weg helpen.Vet is in de gezonde keuken niet verboden. Vet is zelfs een belangrijke energiebron voor het lichaam. Bovendien bevatten sommige vetten de onmisbare vitaminen A, D en E. Het is wel belangrijk om niet te veel vet te eten en vooral zo weinig mogelijk verzadigde vetten te bebruiken.Groente en fruit verminderen de kans op hart- en vaatziekete en ******. Ook de spijsvertering is erbij gebaat. Twee ons groente en twee stuks fruit per dag zijn al voldoende. Het is een goede en lekkere gewoonte om bij de warme maaltijd of als lunch een salade te eten. Voedingsvezels zijn goed voor de spijsvertering. Als je je aan de tip voor gevarieerd eten houdt, ben je er al: in bruin en volkoren brood, aardappelen, (volkoren)pasta, (zilvervlies)rijst, en groente & fruit zit van nature veel voedingsvezel.Probeer zout waar mogelijk te vervangen door kruiden. In de recepten vind je daar goede voorbeelden van. Wil je toch zout gebruieken dan hebben zoutsoorten die minder natrium bevatten de voorkeur (mineraalzouten zoals Jozo Vitaal en Losalt). Natrium is een stof die de bloeddruk nadelig beinvloedt. Bouillontabletten maken een gerecht al tamelijk zout, probeer dus zo weinig mogelijk tabletten te gebruiken. Daarnaast nog eens extra zout toevoegen is niet nodig.Drink minstens anderhalve liter vocht per dag. Water, melk, koffie, thee, yoghurt, soep, sappen…alles telt mee. Drink dagelijks niet meer dan twee glazen alcohol. Te veel alcohol kan de ondermeer je bloeddruk verhogen.

(Bron:Nederlandse Hartstichting)