Het Meat Free Monday kookboek
voor een dag zonder vlees
Recepten geselecteerd door Paul, Stella & Mary McCartney
Fontaine Uitgevers
240 pagina′s
De vleesloze maandag is intussen geen vreemd begrip meer. De consumptie van vlees terugdringen is een goed voornemen, zowel voor onze eigen gezondheid, als ook voor de gezondheid van ons milieu. Paul McCartney en zijn dochters Stella en Mary zetten zich in voor het welzijn van dieren en zijn overtuigd vegetariërs.
Paul is lid van de Vegetarian Society en zet zich in for PETA (the People for Ethical Treatment of Animals foundation). Dit boek komt dus niet zomaar uit de lucht vallen. Overigens zijn e rook recepten van familie en vrienden in opgenomen.
Wilde ik dat boek nu zo graag hebben omdat er een stuk jeugdsentiment mee verbonden is (Paul McCartney = Beatles)? NEE! Leuke bijkomstigheid, dat is waar. Maar ik ben meer geïnteresseerd in de culinaire belofte. Alhoewel ik beslist niet als vegetariër kan doorgaan, houd ik ervan te experimenteren met vegetarische gerechten. Een stuk vlees moet veel moeite doen om er net zo lekker uit te zien als een schaal vol kleurrijke groente. En als je dan ook nog iets goeds doet voor je gezondheid, dan is milieubewust leven/eten beslist geen moeilijke opgave.

Het boek

Wanneer je het boek voor het eerst in handen hebt valt de luxe uitvoering op: groot formaat boek, matglanzend zwaar papier, chique pagina- en tekstopmaak en elke tweede pagina een prachtige foto over de gehele bladzijde.
Het boek bevat voor elk jaargetijde 13 dagmenu’s: ontbijt, lunch en meeneemlunch, een bijgerecht, diner en een dessert. Handig is ook woordenlijst achterin.

De praktijk

Wanneer je met het boek in de keuken aan de slag gaat, kan de luxe uitvoering zich enigszins tegen je keren. Het kleine lettertype op matglanzend papier kan vooral bij kunstlicht nogal wat inspanning van je ogen vragen.
Bij telkens twee daggerechten, meestal lunch en diner, heb je alle ingrediënten in een blik, omdat ze netjes onder elkaar zijn opgevoerd, los van de rest van de tekst. Bij de andere gerechten zijn de ingrediënten vet gedrukt opgenomen in de tekst over bereiding. Ikzelf vind dat niet zo handig, maar het is geen groot probleem.
Bij het lezen van de recepten valt op dat ze soms kort om de bocht en soms omslachtig zijn beschreven. Waarom zou je bijvoorbeeld schrijven: giet 3 grote soeplepels in een blender en pureer 10 seconden, giet de gepureerde soep in een schone kom. Ga zo door totdat de pan leeg is. Hangt volgens mij van de blenderinhoud af. Ook valt op dat in het ene recept gesproken wordt over biologische eieren, melkÂ…. Terwijl in het andere recept gewoon eieren en melk worden vermeld. Dat zal wel aan het feit liggen dat hier verschillende mensen hun beste recepten hebben gebundeld.

De recepten

En hier gaat het tenslotte om. Het boek is gevuld met overheerlijke gerechten, passend in het seizoen en stuk voor stuk het proberen waard. Dat is tenminste mijn conclusie nu ik het boek heb gelezen. Je kunt ongeveer een kleine wereldreis maken met de voorgestelde gerechten. Wel even opletten, soms is een gerecht maar op één of twee personen berekend in plaats van op vier.
Het eerste gerecht dat ik heb uitgeprobeerd was Stoofpot van Aubergine, Aardappel en Paprika.

https://www.smulweb.nl/recepten/1409173/Stoofpot-van-aubergine-aardappel-en-paprika

Ik “viel” voor het plaatje van het gerecht. Het resultaat was verrukkelijk en we hebben heerlijk gesmuld. Ik moet wel bekennen dat ik het bijbehorende dessert niet heb gemaakt. Veel van de desserts zijn voor mij als toetje te machtig. Dat probeer ik liever een keer bij een lekkere kop koffie of thee.
Al was het einde herfst toen ik het boek in handen kreeg, ik heb toch stiekem iets uit de lente geprobeerd. Hummus met Platbrood. Nu heb ik al jaren mijn eigen Hummusrecept, dat wil echter niet zeggen, dat ik nooit iets anders wil proberen. Het brood was niet in het recept beschreven en niet bij de ingrediënten genoemd. Maar goed dat ik voor het boodschappen doen het hele recept heb gelezen en ook de ingrediënten voor het platbrood op mijn lijstje heb gezet. De hummus was lekker, als je echter niet zo’n knoflook-fan bent, of als je de volgende dag een belangrijke vergadering hebt, kun je beter wat minder knoflook gebruiken. Ik houd me overigens toch vooral bij mijn eigen recept.
Deze week heb ik de Pittige Tahu met Gember, bijdrage van Josephine Fairley, getest.

https://www.smulweb.nl/recepten/1409171/Pittige-tahu-met-gember

Tahu als vleesvervanger eindigt bij mij al snel in een satéachtig gerecht of als iets met pindasaus. Dat wordt altijd erg gewaardeerd, maar soms wil je gewoon wat anders. Dus ging ik met dit gerecht aan de slag. Het resultaat was prima, al moet ik bekennen, dat ik er al kokende een beetje aan gesleuteld heb. Ik heb er meer zoet aan toegevoegd. En voor onze smaak mag er de volgende keer ook iets minder gember in, maar de basis van het recept wordt opgenomen in de reeks: Beslist voor herhaling vatbaar.

Conclusie

Met dit boek ben je in bezit van een veelzijdig en inspirerend kookboek, dat bovendien de basis voor een kleine stap in de goede richting kan zijn (één vleesloze dag per week).
De recepten variëren van super simpel tot aardig ingewikkeld en van gewone pot tot culinaire ervaring. Dus iedereen zal er wel iets in vinden dat het proberen waard is.
De minpuntjes vallen in het niet, wanneer je bedenkt hoeveel uitdagende recepten je rijker wordt door dit boek.
Ik heb in elk geval al een paar recepten gezien, die ik ZEKER ga adopteren. En of je nu dit boek koopt of niet, ik hoop dat veel collega-koks mee zullen doen aan die ene dag vleesloos per week. Het is beslist geen saaie bedoeling, je moet alleen je fantasie en je smaakpapillen laten werken en af en toe wat inspiratie zoeken.