Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Verschillende dieten!

Deze informatie heb ik gekregen via: info@digitale-dietist.nl

Hij/zij beantwoord de vragen die je hebt.

Gaat gemakkelijk via internet, maar het antwoord laat wel even op zich wachten! 'Wondermiddelen en kuren'

Goed afvallen is geleidelijk afvallen. Een energiebeperkt dieet in combinatie met lichaamsbeweging zijn de twee belangrijkste onderdelen van afvallen. Om op langere termijn op het goede gewicht te blijven, moet u blijven letten op de calorieen en voldoende lichaamsbeweging nemen. Iedere dag een half uurtje stevig wandelen, fietsen, tuinieren, huishoudelijk werk doen heeft al een goed effect.

Er zijn daarnaast heel veel vermageringskuren die beloven dat u er snel en blijvend door afvalt. De belangrijkste hebben wij hier op een rijtje gezet met de voor- en nadelen.

Brood-wisseldieet

Met het brood-wisseldieet eet u afwisselend de ene dag alleen volkorenbrood, water, koffie en thee zonder melk en suiker en de andere dag mag u eten wat u wilt. Dit dieet moet er dan voor zorgen dat er geen hongergevoel ontstaat en dat het bloedsuikergehalte op peil blijft.

Het brood-wisseldieet is eenvoudig uit te voeren en goedkoop, maar wel saai. Het succes op lange termijn is echter niet groter dan bij andere dieten. De eetgewoonten veranderen niet, zodat de kans groot is dat het gewicht weer zal stijgen na de kuur. Als het dieet langer wordt gevolgd kan er een tekort ontstaan aan kalk en aan vitamines A, B1 en B2.

Sapvasten

Tijdens deze kuur mag men geen of heel weinig voedsel gebruiken. Bij sommige kuren zijn er uitsluitend energievrije dranken, zoals water en (kruiden)thee. Andere kuren bestaan uit groente- en vruchtensappen die nog een klein beetje calorieen opleveren.

Door het gebrek aan voedsel valt men inderdaad snel af, maar men verliest voornamelijk water en weinig vet. Als het vasten langer dan twee dagen duurt, ontstaan er tekorten aan essentiele voedingsstoffen. Door de sterke caloriebeperking en stijging van het urinezuurgehalte in het bloed kunnen sommige mensen een galsteen- of jichtaanval krijgen. De sapkuren veranderen de voedingsgewoonten niet, zodat na de kuur de kans groot is dat het gewicht weer toeneemt.

Een leven lang fit

Volgens de theorie van dit dieet ontstaat overgewicht doordat voedsel inefficient en in verkeerde combinaties wordt gebruikt. Er hopen zich dan afvalstoffen op in het lichaam, waardoor het gewicht stijgt. Dit dieet schrijft daarom onder andere voor dat u eiwitten en koolhydraten nooit tegelijk mag eten. Dit betekent dat een boterham met kaas of een maaltijd met aardappelen, groente en vlees niet mogen. Er moet verder veel worden gedronken, maar melk is niet geschikt voor een volwassene.

Dit dieet heeft als voordeel dat men veel groente en fruit eet. De theorie achter dit dieet klopt echter totaal niet met wat bekend is over de processen in het lichaam. Door het melkverbod kunnen tekorten ontstaan aan kalk en vitamine B2. Het gewichtsverlies ontstaat doordat men minder calorieen binnenkrijgt, niet doordat afvalstoffen verdwijnen. Op langere termijn, als men ophoudt met het dieet, zal het gewicht vaak weer toenemen.

Hartstichting dieet

Er gaan fotokopieen rond van een zogenaamd 'hartstichting dieet'. Dit dieet heeft niets te maken met de Nederlandse Hartstichting en komt ook niet overeen met de ideeen van de Hartstichting. Het dieet is energiebeperkt, maar bevat onevenredig veel verzadigd vet, wat slecht is voor de hart- en bloedvaten. Het dieet heeft geen enkel voordeel en is door de slechte samenstelling zelfs onvolwaardig, ongezond en eentonig.

Methode Montignac

De Methode Montignac heeft zowel positieve als negatieve kanten. Het is positief dat Montignac adviseert om een voeding te gebruiken met veel vezel, groente, fruit, volkorenproducten en peulvruchten. Verder geeft hij de voorkeur aan onverzadigd vet en wijst hij op het belang van voldoende lichaamsbeweging.

Negatief scoren zijn pseudo-wetenschappelijke theorieen, die ten grondslag liggen aan zijn methode. Zo gaat de redenering mank, dat overgewicht niet wordt veroorzaakt door teveel calorieen te gebruiken, maar door 'slecht' voedsel. Hieronder verstaat hij bewerkte, geraffineerde en niet biologisch geteelde voedingsmiddelen. Ook is het onnodig om onderscheid te maken tussen 'goede' en 'slechte' koolhydraten, vanwege hun vermeende invloed op de insulineproductie. Deze productie is bij mensen die geen last hebben van diabetes (suikerziekte), nauwelijks afhankelijk van de soort koolhydraten die wordt geconsumeerd.

De zin van het scheiden van koolhydraten en vetten is, zo het al praktisch uitvoerbaar zou zijn, nog nooit aangetoond.

Een verklaring voor het grote succes van de methode Montignac kan zijn, dat men het voedsel beter en bewuster selecteert. Snoepen en tussendoor eten zijn taboe en per dag is een glas wijn toegestaan. Voor de meeste mensen betekenen deze maatregelen al een drastische beperking van de inname van calorieen.

Vermageringspreparaten

Bij drogisten, apotheken en via huiskamerverkoop zijn er allerlei poeders, drankjes, repen en pillen te verkrijgen die tot gewichtsverlies moeten leiden. Sommige moeten voor of na, andere in plaats van een maaltijd worden gebruikt. De meeste beloven van alles, maar dat is wetenschappelijk niet bewezen. Voorbeelden van deze 'onzinpreparaten' zijn:

Preparaten met carnithine of enzymen uit ananas of papaja die lichaamsvet of -eiwit zouden oplossen;

Kruidenmengsels en -thee die laxerend en vochtafdrijvend werken;

Preparaten met algen, lecithine, zeewier of gisten die de schildklierwerking stimuleren, vet zouden oplossen, eiwitsplitsend of laxerend zouden werken;

Zwelmiddelen en vezelpreparaten zoals guar en cellulose. Deze zwellen op in de maag, waardoor het hongergevoel verdwijnt en men minder eet

Deze preparaten hebben geen enkel voordeel en ook geen aantoonbare afslankende werking. Sommige zijn zelfs gevaarlijk voor de gezondheid. De informatie op de verpakking is vaak slecht.

Maaltijdvervangers

De samenstelling van maaltijdvervangers is aan wettelijke regels gebonden. Ze hebben een laag caloriegehalte zodat het afvallen snel gaat. Ze leveren wel voldoende voedingsstoffen. Het nadeel is dat de eetgewoonten niet veranderen waardoor de kans groot is dat het lichaamsgewicht na de kuur weer snel stijgt. Onder bepaalde omstandigheden is het gebruik van deze preparaten af te raden. Overleg daarom altijd met een huisarts voor u met deze kuur begint.

Vermageren in groepsverband

Dietisten van kruisverenigingen en thuiszorgorganisaties en commerciele organisaties organiseren afvallen in groepsverband. In het algemeen zijn de dieten goed en probeert men de eetgewoonten te veranderen. Sommige mensen hebben er baat bij als ze in groepsverband steun en motivatie krijgen. Het nadeel is dat u 'verplicht' iedere week naar de bijeenkomst moet en het vaak geld kost.

met vriendelijke groet,

Digitale Dietist

Ramon de Haas

Home Recepten