10 redenen om vaker KURKUMA te gebruiken !

Kurkuma is een kruid met uitzonderlijk heilzame eigenschappen. Als krachtige antioxidant beschermt het vooral tegen ontstekingen. Die kunnen overal in je lichaam voorkomen en spelen een belangrijke rol bij vele ziektes en aandoeningen. Maar kurkuma is meer dan een natuurlijke ontstekingsremmer. Om van de heilzame werking te kunnen genieten, is het niet voldoende om kurkuma over je eten te strooien.
Wat zijn de belangrijkste toepassingen van kurkuma?
Met meer dan 600 preventieve en therapeutische toepassingen(1) kan je kurkuma zeker een superfood noemen. De afgelopen jaren zijn er al heel wat wetenschappelijke studies uitgevoerd die de heilzame effecten van kurkuma en curcumine, het belangrijkste actieve bestanddeel, aantonen. Hieronder vind je een lijstje van de 10 voornaamste toepassingen.

1. Sterk ontstekingsremmend
Kurkuma is vooral gekend als een natuurlijke ontstekingsremmer voor gewrichten, pezen en spieren. Recenter onderzoek toont echter aan dat ontstekingsprocessen ook een centrale rol spelen bij hart- en vaatziekten, hersenaandoeningen, depressies, alzheimer, auto-immuunziekten, spijsverteringsproblemen, etc.(2)

2. Verlicht gewrichtspijn bij reuma, artrose en artritis
Kurkuma is een ideaal middel voor mensen met gewrichtsproblemen. Bij reumatoïde artritis blijkt curcumine de pijn en de zwelling beter te verminderen dan geneesmiddelen(3).

3. Helpt tegen spierpijn
Uit experimenten bij sporters blijkt kurkuma spierpijn te verminderen of te voorkomen en spierschade sneller te herstellen. Deze spierpijn is namelijk het gevolg van oxidatieve stress en ontstekingen (4), klachten waartegen de werking van kurkuma al eerder werd aangetoond.

4. Vermindert depressieve klachten
Kurkuma bevordert de productie van de neurotransmitters serotonine en dopamine, die depressies kunnen bestrijden. Curcumine, in een dosis van tweemaal 500 mg per dag, geeft zelfs vergelijkbare studieresultaten als Prozac (5-6).

5. Aangezien kurkuma een krachtige antioxidant is, en antioxidanten beschermen tegen ziektes zoals griep en verkoudheid, verbetert kurkuma de weerstand.

6. Verbetert het geheugen
Een opmerkelijke nieuwe studie toont aan dat kurkuma de aandacht en het geheugen aanzienlijk verbetert(7). Bij psychologische stress zou er een positieve verandering zijn in de toestand van rust en tevredenheid.

7. Remt de groei van kankercellen
Aangezien ontsteking een belangrijke factor is bij tumorgroei, zijn de studieresultaten voor kurkuma veelbelovend bij de preventie en behandeling van ******.

8. Uitstekend voor je darmen en spijsvertering
Kurkuma helpt bij een slechte spijsvertering, vooral bij de vertering van vetten. Het voorkomt winderigheid en een opgeblazen gevoel.
Aangezien kurkuma ontstekingen in de darmwand tegengaat, kan het ook belangrijk zijn bij het prikkelbaredarmsyndroom of de ziekte van Crohn (8).

9. Helpt bij lever- en galkwalen
Kurkuma is een natuurlijke ontgifter voor de lever en kan schadelijke leverenzymen verlagen bij onder andere hepatitis (9). Curcuminoïden kunnen ook de galactiviteit opwekken door de productie van galvloeistof te stimuleren. Opgelet: bij galobstructie mag kurkuma niet gebruikt worden.

10. Kurkuma helpt bij zoveel meer!
Ook bij alzheimer, cholesterolproblemen, overgewicht, diabetes, hartaandoeningen, huidaandoeningen, chronische vermoeidheid, enz. zijn de resultaten veelbelovend en lopen er bijkomende onderzoeken.

3 belangrijke stappen om een extract te kiezen
1. Kies de hoogste dosering
Aangezien kurkuma slecht wordt opgenomen door het lichaam, is een hoge dosis nodig vooraleer je positieve effecten kan ervaren. Vergelijk de doseringen goed die vermeld staan op de verpakking en de bijsluiter.

2. Kies voor een goede opname
Als je voor een supplement kiest, zorg er dan wel voor dat het essentiële oliën of zwarte peper bevat. Die extra ingrediënten vergemakkelijken de opname van kurkuma door het lichaam met een factor 1000, soms zelfs 2000 (10)!

3. Kies voor de sterkste concentratie
Het extract bevat liefst minimaal 95% curcuminoïden, het actief bestanddeel van kurkuma. Hoe geconcentreerder het extract is, hoe beter de werking. Zo betekent een sterkte van 20/1 dat 500 mg (=0,5 gram) kurkuma-extract in tabletvorm gewonnen is uit 10 gram kurkumapoeder (equivalent van 10 en meer eetlepels kurkumapoeder!).

Curcumed® Bio PQ
curcumedDe Curcumed® Bio PQ-tabletten van Nutrimed bevatten een unieke combinatie van 500 mg hoog gedoseerd kurkuma-extract en 5 mg Bioperine® (piperine uit zwarte peper dat ervoor zorgt dat de kurkuma beter opgenomen wordt in het lichaam). Bovendien bevat Curcumed® Bio PQ het gepatenteerde Curcumin C3 Complex®, de meest bestudeerde kurkuma.

Bronnen: seniorennet

Sayer Ji, GreenMedInfo, July 2013, 600 Reasons Why Turmeric Is The World’s Most Important Herb.
Int J Biochem Cell,2009 Jan;41(1):40-59. doi: 10.1016/j.biocel.2008.06.010. … the anti-inflammatory agent, against neurodegenerative, cardiovascular, pulmonary, metabolic, autoimmune and neoplastic diseases.
Park C et al, International Journal of Molecular Medicine, 2007 Sep;20(3):365-72, Curcumin induces apoptosis and inhibits prostaglandin E(2) production in synovial fibroblasts of patients with rheumatoid arthritis.
Drobnic et al, Journal of the International Society of Sports – 2014: Reduction of delayed onset muscle soreness by a novel curcumin delivery system (Meriva©): a randomized, placebo-controlled trial.
Lopresti AL et al, Journal of Affectious Disorders 2014; 167:368-75, Curcumin for the treatment of major depression: A randomised, double-blind, placebo controlled study.
Sanmukhani J. et al, Phytotherapy Research, 2014 Apr;28(4):579-85, Efficacy and safety of curcumin in major depressive disorder: a randomized controlled trial.
Journal of Psychopharmacology getiteld ‘Onderzoek naar de effecten van vaste lipide curcumine op cognitie en stemming in een gezonde oudere bevolking’.
Jurenka JS., Alternative Medicine Review. 2009 Jun;14(2):141-53, Anti-inflammatory properties of curcumin, a major constituent of Curcuma longa: a review of preclinical and clinical research.
Fu Y. et al, Molecular Pharmacology February 2008 vol. 73 no. 2 399-409, Curcumin Protects the Rat Liver from CCl4-Caused Injury and Fibrogenesis by Attenuating Oxidative Stress and Suppressing Inflammation.
Shoba et al, PlantaMed, 1998 May;64(4):353-6, Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers.

4 Reacties

  1. ALS je het wilt gebruiken gebruik verse wortel!
    Al komt dit v/ h seniorennet. Mensen die al bloedverdunners gebruiken möeten extra oppassen want kurkuma verdunt het bloed! Ook handig om te weten voor een operatiedatum! Ook als je geen bloedverdunners slikt!
    C.

  2. mijn vorige comentaar is schijnbaar verwii derd , maar het blijft gewoon strafbaar om jeuk kruiden zoals dit aan te bevelen , net als piano spelen tegen ****** ( zie silvia milicam ) is dit gewoon een scam, marc blijf gewoon lekker in belgie je gekke dibgen doen , hopelijk pakken ze je daar op voor kwakzalferij

  3. Marc bedankt voor dit artikel. Ik wist dit alles al en geloof er ook in. Het is alleen nodig om dit niet zomaar te gaan slikken maar je te bevragen bij een kundig iemand zoals een natuurgeneeskundige.
    Er is meer tussen hemel en aarde dan de mensen tegen complimentaire (toevoegende) geneeskunde, zoals zij zeggen kwakzalverij, weten!
    Lieve groet Cecile

Geef een reactie