Beweging helpt bij afslanken

Hier op smulweb hebben we het vooral over het voedingsaspect van afslanken. Maar bewegen is net zo belangrijk! Minder eten en meer beweten is het beste recept voor een gezond leven en een gezonde lijn! Wie wil afvallen, zal minder gaan eten. Dat is logisch. Door minder te eten, verbrandt je je reserves, en val je af. Maar je verbrandt niet alleen vetweefsel, maar ook spierweefsel en dat is niet de bedoeling! Spieren heb je nodig om goed te kunnen functioneren, maar ook voor een strak en gezond lichaam. Een gezond lichaam heeft een andere vet-spieren verhouding dan een ongezond lijf. Hoe gunstiger die verhouding, hoe minder kans op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, enz.
Het is dus zaak om te zorgen voor de aanmaak van spierweefsel en de verbranding van vetweefsel.
Hoe? Juist, door te sporten! Door je spieren te trainen, zullen deze groeien, ook al doe je aan de lijn. Je gewicht zal dan wat minder snel omlaag gaan, want spieren zijn nou eenmaal zwaarder dan vet. Maar spieren verbranden wel weer extra vet! Zelfs als je stil zit, zul je dan nog meer calorieen verbranden dan met weinig spiermassa.Om gezond af te slanken moet je veel bewegen. Zover waren we al. Maar welke sporten zijn nou het beste?
Om die vragen te beantwoorden, zijn twee aspecten van belang.
Aan de ene kant moet je meer calorieen verbranden dan je binnenkrijgt. Dat doe je door je metabolisme te verhogen, en dat doe je door je hartslag en je ademhaling te versnellen. Daarvoor moet je sporten beoefenen die bekend staan als ‘aerobisch’, dat wil zeggen gericht op je conditie. Je kunt daarbij denken aan lopen, joggen, fietsen, zwemmen, skaten, enz.
Aan de andere kant is gebleken dat je moet werken aan de opbouw van je spieren. En dat kun je doen door te trainen met gewichten en oefeningen te doen als sit-ups en push-ups. Je hoeft geen Arnold Schwarzenegger te worden, maar als je langer plezier wilt hebben van je slanke lijn, zul je je spieren aan ‘t werk moeten zetten. Zoals ik al zei, hoe meer spiermassa, hoe meer vet je verbrandt! En daar is het ons toch allemaal om te doen, niewaar?!?!Om je inspanningen echt effectief te maken, is niet zozeer de duur van het sporten van belang, als wel de frequentie. Drie tot vijf keer per week een half uur tot een uur (aerobisch) bewegen is de beste manier om je conditie op te peppen, je metabolisme aan de gang te houden en om op een gezonde en verantwoorde manier af te vallen. Heb je niet zoveel tijd, dan is vijf keer per week een kwartier nog altijd beter dan een keer per week anderhalf uur sporten.
Voor krachttraining is twee tot drie keer per week voldoende.

Ik hoor je al zeggen “Waar haal ik zoveel tijd vandaan?”. Dan vraag ik weer aan jou “Wat heb je er voor over om slank te worden en te blijven?”. Vind je dat belangrijk genoeg om er ‘s morgens een half uurtje eerder voor op te staan om een stuk te gaan lopen of skaten? Of om de auto te laten staan, ook als het regent, om met de fiets naar het werk te gaan? Of om elke avond na het eten een ommetje te maken? Want dat kan al genoeg zijn! Als je nu helemaal niets aan lichaamsbeweging doet, kan een half uurtje wandelen per dag al een groot verschil maken. En een half uurtje per dag heeft iedereen toch wel over….?Ik vroeg je net al “Wat heb je er voor over om slank te worden en te blijven?”. Want daar komt het gewoon op neer. Je moet het zo graag willen dat je bereid bent om je leven te veranderen, om niet meer passief te wachten tot de kilo’s vanzelf verdwijnen (tja…) maar om er zelf actief aan te werken. Om een half uurtje televisie per avond op te geven voor een wandeling of een stukje fietsen. Een slanke lijn is maar een van de voordelen van een actiever leven. Je algehele gezondheid zal erop vooruit gaan, je voelt je fitter en hebt meer energie en daardoor zul je er ook beter uitzien. Er zijn alleen maar voordelen! Wie wil dat nou niet??!?!

Geloof me, als ik het kan doen, kan jij het ook. Ik was zo passief en lui als maar kan, en ben nooit een sportief type geweest. Totdat ik inzag dat het een vicieuze cirkel was, waar ik bijna niet meer uitkwam. Door elke avond op de bank voor de buis te hangen, voelde ik me zo lamlendig dat ik nergens zin meer in had. Ik had totaal geen energie meer en was zo futloos als maar kan. Vanaf het moment dat ik had besloten dat ik weer gezond wilde worden, nu een half jaar geleden, ben ik elke ochtend voor het werk een half uurtje gaan zwemmen. Wat een openbaring! Ik heb zoveel energie en voel me zo gezond en fit! En dat terwijl ik toch nog een kilootje of 8 a 10 moet afvallen.

Als je maar gemotiveerd genoeg bent, kan jij dat ook. Je zult zien dat je meer energie krijgt en vanzelf zin krijgt in meer. Meer bewegen, wel te verstaan, niet meer eten! ;-) Sporten kan verslavend zijn, net zo verslavend als eten!
Dus, zoek een sport die je aanspreekt, leuk lijkt of waar je goed in bent, doe het alleen of met een vriend of vriendin, maar DOE HET!!!

Succes!

6 Reacties

  1. Ik zet het maar bij mij favorieten om me te helpen herinneren dat ik weer moet bewegen. Ik ga nu alweer naar aqua-aerobic en zwem 1 x per week maar dat vind ik eigenlijkt te weinig. en een wandeling is zo gemaakt.
    Groetjes Helen

  2. Maar er word vaak over het hoofd gezien dat niet iedereen kan sporten, en als je dit altijd gedaan hebt is het een groot gemis. En kom je dubbel zo snel aan. Ik heb dus weer gezellig een hond genomen zodat je verplicht bent om te gaan wandelen. Als het droog weer is en ik een goede dag heb probeer ik zeker een lange wandeling te maken. Dit is voor mij denk ik net zo hard sporten als voor jullie alle andere sporten. En ook dit help. Dus zo zie je maar weer het maakt niet uit wat je doet, als je maar wat doet. Groetjes Lia

  3. Ook ik ben (weer) begonnen met bewegen na ongeveer 4 jaar practisch niks doen om verschillende redenen en slecht eten, ik was 15 tot 20 kilo aangekomen. Inmiddels ben ik in twee maanden 8 kilo afgevallen en dat is aan zowel minder eten (oftewel geen tussendoortjes meer) als aan bewegen te danken. Ik loop ongeveer 1X per twee dagen een half uurtje tot een uurtje hard en wandel regelmatig (hoog tempo om de hartslag tussen de 120 en 140 te houden voor de vetverbranding!). Ik heb gemerkt dat het dragen van een “afslankbroek” of zoals ik het noem “zweetbroek” hierbij helpt, ik ben al 3 cm beenomvang per been kwijt. Hopelijk zijn er meer mensen die daar wat aan hebben, BEWEGING HELPT ECHT!

  4. Ook ik ben (weer) begonnen met bewegen na ongeveer 4 jaar practisch niks doen om verschillende redenen en slecht eten, ik was 15 tot 20 kilo aangekomen. Inmiddels ben ik in twee maanden 8 kilo afgevallen en dat is aan zowel minder eten (oftewel geen tussendoortjes meer) als aan bewegen te danken. Ik loop ongeveer 1X per twee dagen een half uurtje tot een uurtje hard en wandel regelmatig (hoog tempo om de hartslag tussen de 120 en 140 te houden voor de vetverbranding!). Ik heb gemerkt dat het dragen van een “afslankbroek” of zoals ik het noem “zweetbroek” hierbij helpt, ik ben al 3 cm beenomvang per been kwijt. Hopelijk zijn er meer mensen die daar wat aan hebben, BEWEGING HELPT ECHT!

  5. Dit is een heel goed artikel.
    Vanaf januari ben ik nu 8 kilo afgevallen. 9 cm heupwijdte is er nu weg. Daarna stopte het proces en bleef ik wekenlang op hetzelfde staan. Nu zijn we begonnen met veel wandelen en staat er een verhuizing voor de boeg, wat veel beweging met zich meebrengt. Ondanks 3 diners deze week, wat voorheen zorgde voor 1 kg. erbij per diner, ben ik dit keer een pond kwijt geraakt.
    Dat schrijf ik toe aan die beweging en dat bevestigt jouw verhaal.
    Groeten van Francoise

  6. Wat een helder verhaal. Vooral dat gedeelte over welke sporten en hoe vaak. Terwijl ik dit zat te lezen zat ik gedachteloos een zakje m&m’s naar binnen te werken, die heb ik toch maar weer weggelegd. Want ook ik ben te zwaar en ik moet afvallen. Aangezien in september pas de aquajoglessen weer beginnen, wilde ik deze week gewoon met zwemmen beginnen. Helaas is daar nog niks van terecht gekomen. Maar ik begin wel weer met sporten en lijnen. Want ik heb wel gemerkt dat dat de beste methode is. Alleen heb ik echt niet meer tijd dan 2 x per week een uurtje aquajoggen. Maar ik loop wel vaak de deur uit om met de kinderen en de hond te wandelen, dus dat is ook bewegen. Groeten Marielle

Geef een reactie