Enige wetenswaardigheden over het aardappeltje DE AARDAPPEL: Een gezonde opschepper.

Is het verstandig om geschilde aardappelen in water te bewaren?

Nee, het is beter om dat niet te doen, omdat de kwaliteit van de aardappelen bij bewaring in water achteruit gaat, omdat o.a. het vitamine C-gehalte van de aardappelen afneemt.

Zitten er natuurlijke gifstoffen in de aardappel?

Ja, zoals in nagenoeg alle natuurlijke voedingsmiddelen komen er ook in aardappelen zeer geringe hoeveelheden natuurlijke gifstoffen voor. Deze stoffen zorgen voor een natuurlijke afweer tegen ziekten en plagen

Is het nitraatgehalte van aardappelen schadelijk voor de gezondheid?

Nee, het nitraatgehalte van aardappelen is niet schadelijk voor de gezondheid. Het nitraatgehalte van aardappelen is namelijk vele malen lager dan bij verschillende groenten en kruiden, zoals: sla, spinazie en andijvie.
Iemand die 70 kilo weegt, kan pas bij het eten van meer dan zes kilo aardappelen per dag teveel nitraat binnenkrijgen.

Maakt aardappel dik?

De aardappel is absoluut geen dikmaker. De knol bestaat namelijk voor bijna 80% uit water, bevat geen vet en levert zeer weinig calorieen. Jus, mayonaise en sausjes bevatten wel veel calorieen!

Is de aardappel gezond

Ja, de aardappel is voedzaam en rijk aan vitamines. Voor veel Nederlanders is de aardappel de belangrijkste bron van vitamine C. Daarnaast bevat de aardappel nog veel meer waardevolle voedingsstoffen. Het eten van drie a vier (300 g) gekookte aardappelen per dag, levert 1/4 van onze dagelijkse behoefte aan eiwit, ijzer, vitamine B en 1/2 van onze dagelijkse behoefte aan vitamine C.?

Wat is beter: in de schil of zonder schil koken?

Het is beter aardappelen in de schil te koken in verband met het vitamine C-gehalte. Op deze manier gaat er minder vitamine C verloren dan bij geschilde aardappelen. Als geschilde aardappelen met weinig water gekookt of gestoomd worden, blijven de meeste vitamines bewaard.

Is het verstandig om het kookvocht te bewaren?

Nee, het beste is om het kookvocht weg te gooien, omdat daarin een geringe hoeveelheid solanine en nitraat kunnen achterblijven.