Brent Agin & Shereen Jegtvig
prijs: €27,95
344 pagina`s, Pearson Education Benelux

Door Smulweb Kookboekrecensent Renske

Dummies
De Dummie reeks is inmiddels al een echt begrip. Over de meest uiteenlopende onderwerpen zijn er `Dummie` boeken geschreven en nu ook in Nederland een boek over Superfood.
Het boek Superfood voor Dummies gaat helemaal over de voedingswaarde van natuurlijke producten en hoe je deze producten in jouw dagelijkse voeding kunt inpassen. Het is geen dieetboek speciaal voor afvallen maar het is een boek geschreven voor mensen die een gezond eetpatroon willen aanleren door meer voeding bomvol vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten te eten. Echt Superfood dus.

Samenvatting
Het boek superfood leert je alles over gezonde voeding in het algemeen maar leert je vooral om voedingsmiddelen te waarderen om hun gezonde eigenschappen. Van verschillende fruitsoorten, groenten, noten en vissoorten, granen en peulvruchten en zelf bepaalde soorten specerijen wordt uitgebreid beschreven wat hun positieve eigenschappen zijn. Naast de ons bekende voedingsmiddelen als appel, banaan, havermout en wortel komen ook exotischer producten aan bod zoals Cuma-Cuma (een soort bes/druif uit Peru & Brazilië), Gojibessen uit Azië en Mangosteen (een vrucht) uit Thailand.

Indeling
Het eerste gedeelte van het boek beschrijft gezonde voeding in het algemeen, wanneer is voeding echt superfood? Het tweede gedeelte gaat in op specifieke producten en beschrijft per product uitgebreid de goede eigenschappen. In deel 3 wordt een begin gemaakt met het invoeren van superfood in je dagelijkse eetpatroon. In dit hoofdstuk wordt ook uitgelegd wat de beste manier is om superfood te bereiden en zelfs hoe je het kunt kweken. In deel 4 staan recepten met superfood. Hartstikke handig om gelijk een goede start te maken! Het laatste hoofdstuk is eigenlijk een korte samenvatting van het beste van superfood.

Wat vond ik goed?
Het boek Superfood voor Dummies is echt een heel leuk boek voor iedereen die gezonder wil gaan eten. Het boek leest heel makkelijk doordat het steeds korte alinea`s in staan. Ook wordt er gebruik gemaakt van kaders met extra informatie. Je kunt het boek van A t/m Z lezen maar elk hoofdstuk staat ook op zichzelf.

Wat vond ik minder goed?
Het boek Superfood voor Dummies is vertaald uit het Engels (Amerikaans) en is helaas niet in alles aangepast naar de Nederlandse gewoonten. Zo wordt in het begin gesproken over de voedingsdriehoek, terwijl wij in Nederland gebruik maken van de Schijf van Vijf. Ook zijn er veel recepten met sojabonen, een product wat bij ons niet zomaar in de supermarkt ligt. En waarom moeten er ineens sperziebonen uit blik worden gebruikt in plaats van verse?
Superfood voor Dummies bevat net als de andere Dummie boeken helaas weinig plaatjes.

Conclusie
Heel leuk boek dat makkelijk leest voor iedereen die zelf gezonder wil eten of gezonde voeding in het gezin wil stimuleren. Ook leuk om cadeau aan iemand te doen die veel met zijn voeding bezig is of wil gaan. Het is fijn dat in dit boek wordt uitgegaan van de basis zonder dat hier een fabriek aan te pas is gekomen.
Ik heb zelf de Verfrissende bonensalade gemaakt (blz 282), ik heb de sojabonen in dit recept vervangen door gewone witte bonen en daarbij hadden wij Gebakken zalm met zure room (blz. 266).

Renske