Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Aardappelen en uw gezondheid

Zijn aardappelen dikmakers?

Hoe gezond is de aardappel? Een artikel over de voedingswaarde van de aardappel en de natuurlijke gifstoffen die u tegen kunt komen in deze bruine knollen. De aantijging dat aardappelen de dikmakers van het volk zijn, is voorgoed voorbij. De aardappel bevat namelijk helemaal geen vet. De bruine knol is van nature een waardevolle vrucht. Aardappelen zijn rijk aan licht verteerbare koolhydraten, bevatten betrekkelijk hoogwaardig eiwit, nuttige ballaststoffen, vitaminen en mineralen.

Ja, de aardappel is voedzaam en is rijk aan vitamines. Voor veel Nederlanders is de aardappel de belangrijkste bron van vitamine C. Het eten van een gemiddelde portie van 300 gram gekookte aardappelen per dag, levert een kwart van onze dagelijkse behoefte aan eiwit, ijzer, vitamine B en gemiddeld de helft van de dagelijkse vitamine C behoefte.

Tegenwoordig wordt de aardappel vaak vervangen door rijst en pasta's. Gewoon omdat we uitgekeken zijn op die stoffige bruine knollen. Maar, heeft u al eens wat anders geprobeerd als gewoon gekookte aardappelen? En, wat doet het met uw gezondheid? Kijk maar eens naar het volgende overzicht.

Gemiddeld per 100 gram Gekookte aardappelen Gekookte rijst Gekookte macaroni of spaghetti

Calorieen 68 148 121

Eiwitten 2 gram 3 gram 4 gram

Vetten 0 gram 0 gram 1 gram

Koolhydraten 15 gram 34 gram 24 gram

Vitamine B1 0,10 miligram 0,02 miligram 0,03 miligram

Vitamine B2 0,04 miligram 0,01 miligram 0,01 miligram

Vitamine C 8 miligram 0 miligram 0 miligram

De aardappel is een bron van zetmeel, vitaminen en voedingsvezels en bevat geen vet. Daarom past de aardappel goed in hedendaagse voedingsspelregels als "eet volop zetmeel en vezesl" en "wees matig met vet". het is dus niet voor niets dat de aardappel een belangrijke plaats inneemt in de moderne voedingsleer en dat voedingsdeskundigen adviseren hem regelmatig op het menu te zetten. Een dikmaker is de aardappel zeker niet. De knol bestaat namelijk voor bijna 80% uit water, vevat geen vet en levert zeer weinig calorieen; vefgeleken met rijst, spaghetti of macaroni ongeveer de helft. Vette jus en mayonaise maken wel dik.

Een aardappel bevat wel nitraat. Maar het nitraatgehalte is vele malen lager dan bij verschillende soorten groenten en kruiden, zoals sla, spinazie en selderij. Een persoon van 70 kilo kan pas bij het eten van meer dan zes kilo aardappelen per dag teveel nitraat binnen krijgen. Het nitraatgehalte van de aardappel is meestal lager dan 200 miligram per kilo terwijl dat bij spinazie 2500 miligram per kilo is.

In de aardappel komt wel de natuurlijke gifstof Solanine voor. De geringe concentratie, zoals die voorkomen in de aardappel, zijn echter niet schadelijk voor de gezondheid. In de groene delen van de aardappel zit de hoogste concentratie solanine. Deze groene plekken dienen weggesneden te worden.

Voor het behoud van de vitamine C is het aan te raden om de aardappelen in de schil te koken. Op deze manier gaat er minder vitamine C verloren dan bij geschilde aardappelen. Als geschilde aardappelen met weinig water gekookt of gestoomd worden, blijven de meeste vitamines bewaard.

Gooi het kookvocht van de aardappel altijd weg omdat daarin solanine en nitraat kunnen achterblijven.Aardappelen worden ingedeeld in grofweg drie kooktypes: Vastkokend, Kruimig en Zeer kruimig. Soms wordt er nog een extra onderscheid gemaakt door er de Vrij vastkokende en de Licht kruimige aan toe te voegen. In dit stukje gaan we uit van de drie kooktypes.

Vastkokende aardappelen: Deze aardappelen blijven ook stevig als u ze gekookt heeft. Daarmee zijn ze uitermate geschikt voor salades, om te bakken, om te frituren of voor gratins. Ook rosti wordt meestal gemaakt van vastkokende aardappelen. Bekende vastkokende aardappelen zijn de Nicola en de Eersteling.

Kruimige aardappelen: Kruimige aardappelen zijn na het koken lekker bloemig, maar ze vallen niet uit elkaar. Deze aardappelen zijn zeer veelzijdig. U kunt ze voor alle bereidingswijzen gebruiken. Bekende kruimige aardappelen zijn de Dore, de Bildstar (of Redstar) en het Bintje.

Zeer kruimige aardappelen: Deze aardappel valt na het koken echt uit elkaar. Dit maakt deze aardappel erg geschikt voor bijvoorbeeld aardappelpuree, stamppotten en om te poffen. Bekende rassen zijn de Irene en de Eigenheimer.

Kleuren voor kooktype:

In de meeste winkels komen de kleuren van de verpakking overeen met het kooktype.

Meestal is dit:

Groen voor vastkokende aardappelen.

Rood voor vrij vastkokende aardappelen.

Blauw voor kruimige aardappelen.

Geel voor zeer kruimige aardappelen.

Let op, dit geldt niet voor alle winkels. Het systeem kan per winkel verschillen.

Home Recepten