Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

South Beach

Korte omschrijving van het South Beach dieet Uit onvrede met de bestaande dieten, die een combinatie van vetarme en koolhy-draatrijke producten aanbevolen, ontwikkelde A. Agatson, cardioloog, zijn eigen South Beach dieet.

Niet vet- en koolhydraatarm

Het dieet is niet vetarm en ook niet koolhydraatarm, maar geleerd wordt de goede vetten en goede koolhydraten te onderscheiden van de slechte vetten en koolhydraten. Hierdoor val je af, verlaag je je cholesterol, verminder je risico's op hart- en vaatziekten, en hoef je geen honger te lijden.

Onderzoek

Tijdens een 12 weken durend onderzoek waarbij 40 mensen met overgewicht het South Beach dieet volgden, verloren zij gemiddeld 6 kilo, wat bijna het dubbele is van het gewicht dat de controlegroep afviel, die een dieet van de Amerikaanse Hartstichting volgden.Veel overgewicht wordt veroorzaakt door de verkeerde koolhydraten. Vooral die koolhydraten, die voorkomen in overgeraffineerde producten als brood, koek, gebak, snacks en frisdrank en andere geliefde producten. Door het overbewerken van deze producten door de moderne industrie worden de vezels uit de grondstoffen verwijderd. Hierdoor wordt de manier waarop het verteerd en opgenomen wordt door het lichaam veranderd.

Door vermindering van het gebruik van de slechte koolhydraten zul je afvallen, de insuline huishouding weer op peil brengen, het cholesterol niveau verlagen en de spijsvertering op een betere manier laten verlopen. Zelfs de overmatige trek in koolhydraatrijke voeding zal afnemen.

Voor de bepaling of het om goede of slechte koolhydraten gaat, wordt gebruik gemaakt van de glycemische indexDoor de beperking van koolhydraten is gebruik van weinig vet en dierlijke eiwitten toegestaan. Mager vlees, eieren, kip, kalkoen en vis worden aangeraden met noten magere kaas- en zuivelproducten.

Gebruik van olijfolie wordt speciaal aanbevolen.Drie fasen

Je begint het South Beach dieet met twee zwaardere weken. Je mag wel zes maaltijden of tussendoortjes per dag, maar je mag in deze 2 weken o.a. geen fruit en zuivelproducten en zetmeelproducten gebruiken. Dus ook geen brood, rijst en pasta.

Wel mag je b.v. eieren, mager vlees, kip en vis, cottage cheese, noten.

Tweede fase

Na twee weken kun je wat fruitsoorten, volkorenproducten en rijst en zelfs pure chocola met mate toevoegen. Het is de bedoeling zelf goed op te letten waar je wel en niet goed op reageert, blijf je afvallen zit je op de goede weg, en kan je steeds meer producten toevoegen. Val je niet af ga dan weer terug naar fase 1 tot je wel afvalt. Fase twee duurt zolang tot je je streefgewicht hebt bereikt.

Derde fase

Deze fase duurt de rest van je leven. Houdt je aan het gebruik van goede koolhydraten en goede vetten en beperk de slechte zo veel mogelijk. Gaat het een tijd wat minder, schakel dan weer terug naar fase 1 en 2.Oppervlakkig gezien heeft het South Beach dieet wel iets weg van Atkins. Maar de vergelijking gaat vooral op voor de indeling in de drie fasen:

-een eerste snelle afvalfase

-een fase geleidelijk afvallen

-een onderhoudsfase

Het verschilt van Atkins:

Goede koolhydraten

Het verschilt doordat het South Beach dieet het gebruik van koolhydraten niet beperkt. Het South Beach dieet maakt alleen onderscheid tussen goede en slechte koolhydraten. De goede koolhydraten mag je onbeperkt nemen.

Gebruik van vet

Atkins stelt geen beperkingen aan het gebruik van vet, ook niet aan de ongezonde verzadigde vetten. Het South Beach dieet verdeeld de vetten in goede en slechte vetten. Goede vetten zijn in redelijke hoeveelheden toegestaan.

Vergeet niet om ook over de glycemische index te lezen, hier zie je wat goede en slechte koolhydraten zijn.Uit onderzoek blijkt steeds meer dat er mogelijk een relatie bestaat tussen de glycemische index en overgewicht. Met de glycemische index (GI) wordt de snelheid aangegeven waarmee glucose uit de koolhydraten in het bloed terecht komt.

Bloedglucosegehalte

Producten met een hoge GI zorgen voor een snelle stijging van het bloedglucosegehalte gevolgd door een snelle daling. Producten met een laag GI zorgen voor een langzamer maar langduriger stijging van het bloed-glucosegehalte. Hierdoor krijg je minder snel weer een hongergevoel.

Als de bloedglucosespiegel hoog is maakt het lichaam het hormoon insuline aan om de glucose weer uit het bloed te verwijderen. Producten met een hoog GI zouden daardoor grote schommelingen in het insulinegehalte veroorzaken, die zou kunnen leiden tot een verminderde gevoeligheid voor insuline wat weer in relatie zou kunnen staan tot diabetes type II. Bovendien zouden mensen door de grote schommelingen in glucosegehalte meer gaan eten dan ze eigenlijk nodig hebben. Hiernaar wordt nog onderzoek verricht.Voorbeelden van voedingsmiddelen met een lage Glycemische index:

<15

Artisjok

Asperge

Broccoli

Bloemkool

Komkommer

Aubergine

Sperziebonen

Alle slasoorten

Magere kwark en yoghurt ongezoet of kunstmatig gezoet

Pinda's

Paprika's en pepers

Spinazie

Tomaten

20-40

Kersen

Pruimen

Grapefruit

Perzik

Gedroogde abrikozen

Soya melk

Magere melk

Fettucini

M&M's, chocolade pinda's*

Magere yoghurt met suiker

Appel

Peer

Volkoren spaghetti

Tomatensoep

Gekookte wortelen

Mars*41-55

Appelsap

Spaghetti

Custard

Druiven

Sinaasappel

Macaroni

Ananassap

Rijst (parboiled)

Reep chocolade*

Tortellini met kaas

Kiwi

Vers sinaasappelsap

Banaan

Chips*

Cake*

Gemiddelde GI (55-70)

Zilvervlies rijst

Popcorn

Muesli

Witte rijst

Pitta brood

Pizza met kaas

IJs

Rozijnen

Suiker*

Ananas

Roggebrood

Taco schelpen

Volkorenbrood

Melba toast

Wit brood

Hoge GI (70-115)

Mais chips

Watermeloen*

Honing

Kaiser brodchen

Aardappelpuree

Donuts

Frites

Rijstwafels*

Rice Crispies

Cornflakes

Gebakken aardappel*

Stokbrood

Dadels

* Betekent ondanks lage of gemiddelde GI met mate gebruiken omdat deze veel loze calorieen bevatten.

*Kun je wel eten omdat ze voedzaam zijn en ondanks hoge GI waarde weinig calorieen bevatten.Gezondheid Rubriek

http://gezondheid.rubriek.nl/gezondheid/south_beach.asp

Home Recepten