Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Heerlijk zomers en supergezond: smoothies en sorbetijs

Lekker en gezond voor de zomerse dagen: maak zelf smoothies en sorbetijs! Smoothies: je dagelijkse hoeveelheid fruit in een glas

Smoothies, een mix van fruit met ijsblokjes en wat magere yoghurt, zitten boordevol gezonde ingrediënten en antioxidanten. Je koopt ze tegenwoordig kant en klaar bij de supermarkt, maar kunt ze heel gemakkelijk zelf maken. Het enige dat je nodig hebt is een blender.

Hoe maak je een smoothie?

Gooi alles wat je lekker vindt aan fruit in de blender. Gebruik bijvoorbeeld mango, aardbeien, banaan, frambozen, perzik of appel. Een banaan zorg ervoor dat de smoothie een lekkere dikke substantie krijgt. Doe er tot slot een stuk of 5 ijsklontjes bij, een scheutje magere yoghurt (ongeveer 200 ml) en mix het. Schenk het resultaat uit in een hoog glas en genieten maar! KIik hier voor gezonde smoothie recepten.

Groente in een glas? Neem een veggie!

Heb je nou hartige trek, neem dan een veggie. Hiervoor vervang je het fruit door verse groente. Gebruik bijvoorbeeld komkommer, bleekselderij, broccoli, tomaat, wortel, paprika en tomatensap.

Je portie dagelijkse hoeveelheid fruit en groente

Twee stuks fruit en 200 gram groente. Het drinken van een smoothie is dus een ideale manier om aan je dagelijkse portie fruit en groente te komen.

Gezond snoepen? Maak je eigen sorbetijs

Sorbetijs is fris, fruitig en gezond. Het bevat weinig calorieën doordat het zonder melk en room is bereid. Sorbetijs is gemaakt van vers fruit, water en wat suiker. Om het nog slanker te maken zou je een deel van de suiker kunnen vervangen door vloeibaar zoetstof.

Wil je zelf sorbetijs maken? In het artikel zelf ijsmaken met of zonder ijsmachine vind je tips.

Hier alvast enkele lekkere, gezonde sorbets en smoothies

Cranberrysorbet

Zwarte bessen sorbetijs

Aardbeiensorbetijs

Perensorbetijs met sauterneswijn

Tomaten komkommer smoothie

Ananassmoothie

Appel banaan smoothie

Bosvruchtensmoothie

Home Recepten