Met de recessie gaat de hand op de knip. Mensen besparen vooral op uit eten gaan. Dat blijkt uit onderzoek van Smulweb.nl. De culinaire genieter bespaart op het diner buiten de deur, maar trekt juist de portemonnee voor een uitgebreid diner thuis. Dat blijkt uit de recessie-enquête onder de Smulwebleden, maar ook uit het aantal recepten dat de bezoekers dagelijks bekijken. Op dit moment bevat Smulweb maar liefst 339.893 recepten uit verschillende keukens. Top 6 van besparingen
1) Uit eten & Uitgaan (33%)
2) Kleding & Accessoires (31%)
3) Vakantie (13%)
4) De dagelijkse boodschappen (11%)
5) Sport & Recreatie (6%)
6) Verzorging & Make up (6%)

Minder uit eten. Uitgebreid eten doen we thuis
Tijdens de crisis wordt door Smulwebbezoekers vooral bespaard op uit eten & uitgaan. Van de 141 ondervraagden kiest 22% voor een goedkoper restaurant, bovendien gaat 24% nog zelden uit eten sinds de crisis. "Tegenwoordig geef ik meer uit aan ingrediënten, ik kook uitsluitend met verse ingrediënten, meerdere gangen en het toetje is wat feestelijker en uitgebreider dan normaal", aldus een Smulweblid. Het restaurantbezoek verliest aan populariteit, uitgebreid thuis koken is voor de meerderheid het alternatief. 55% vervangt een restaurant bezoek steeds vaker voor een uitgebreid diner thuis.

Uit eten met korting
De crisis is ook te merken in de horeca. Verschillende (top) restaurants moesten al hun deuren sluiten. Andere melden zich bij concepten als de Diner Jaarkaart om meer reserveringen te krijgen. "We zien een enorme groei van top restaurants die zich aansluiten bij de Diner Jaarkaart. De Kurzaal van het Kurhaus, Ron Blaauw`s restaurant Sophia, Supperclubcruise, Librije`s zusje, Le Cirque en De vrienden van Jacob hebben zich recentelijk aangemeld", aldus Meta van den Boom, marketing manager van de Diner Jaarkaart. De Diner Jaarkaart geeft 25% korting op de hele rekening aan kaarthouders.

Huismerken winnen aan populariteit
In de supermarkt kiezen de Smulweb bezoekers voor goedkopere alternatieven. 60% geeft aan nu gevoeliger te zijn voor aanbiedingen in de supermarkt, meer wordt er gekozen voor huismerken (b-merken).

Het einde van de crisis nog niet in zicht
65% van de ondervraagden verwacht dat de crisis nog zal voortduren en dat het einde nog niet in zicht is.