Vraag in de spotlights week 17; Orthomoleculaire voeding; een supergezond dieet?

Ik hoorde laatst van iemand over orthomoleculaire voeding, wat heel gezond zou zijn. Maar wat houdt deze voeding eigenlijk in? Gezond eten is hot en veel mensen zijn hier dan ook mee bezig. Toch is het lastig om echt iedere dag alle aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen. Ook al eet je nog zo gezond.

ADH alleen is niet genoeg
Volgens de orthomoleculaire voedingleer houden de ADH`s geen rekening met de onmiskenbare invloeden op het gehalte aan nutriënten in voedingsmiddelen:

  • Door de gangbare huidige landbouw en veeteelt. Kunstmest, gebruik van bestrijdingsmiddelen, eenzijdige veevoeding en de extra hormonen in dieren en dus het vlees. Het zijn allemaal invloeden op de kwaliteit van de voeding.
  • Door de vervuiling in voeding en milieu zoals E-nummers, industriële voeding (hoge hoeveelheid transvetzuren), straling, uitlaatgassen, gifuitstoot van de industrie etc.
  • Door een onnatuurlijke bereiding van de voeding (bakken, braden, frituren etc.)
  • Door onrijp fruit wat te lang bewaard wordt in koelcellen en hierdoor niet meer vers is en er middelen aan toegevoegd moeten worden zodat het fruit goed en mooi blijft.
  • Gemanipuleerde voeding en gentechgewassen. Dit wordt steeds groter verbouwd.

    Hoe ziet een algemeen orthomoleculair voedingsadvies eruit?

  • Biologische (dynamische) voeding
  • Geen of weinig gebruik van vlees en dierlijk vet. Aanbevolen wordt dan biologisch vlees te gebruiken.
  • Geen gebruik van industrieel bereide en geraffineerde voeding.
  • Weinig koffie en alcohol.
  • Zure melkproducten met rechtsdraaiende melkzuren (met probiotica= darmflorabacteriën).
  • Ruim gebruik van biologische groentesappen.
  • Ruim gebruik van vers fruit (biologisch) en verse groenten (biologisch; 400 tot 800 gram per dag, waarvan een deel als rauwkost)om aan antioxidanten te komen.
  • Geen gebruik van suiker en suikerhoudende voedingsmiddelen.
  • Geen gebruik van zoetstoffen.
  • Ruim gebruik van ongeraffineerde koudgeperste oliesoorten (lijnolie, pompoenolie, olijfolie).
  • Ruim gebruik van vette vissoorten.
  • Een juiste kooktechniek om de gekozen kwaliteitsvoeding te waarborgen tot op het bord (om het verlies van essentiële voedingsstoffen te voorkomen).
  • Ruim gebruik van volle hele graanproducten (zilvervliesrijst, quinoa, haver, gerst e.d.) en volkoren producten (ongezoete muesli).
  • Ruim gebruik van verse ongebrande noten en zaden.
  • Gebruik van roomboter i.p.v. margarine.
  • Een overwegend basische voeding. Het zuur-base evenwicht wordt goed in de gaten gehouden. (zuurgraad waarde bepalingen).
  • Kruidenthee, medicinale thee
  • Beperken van koe-kaas en de hoeveelheid zuivel om de calciumverhouding niet te verstoren. Ruim gebruik van bladgroenten (i.v.m. magnesium). Extra vitamine C kan geadviseerd worden om de nitraten te `neutraliseren`.

    Orthomoleculaire voeding streeft ernaar om het lichaam optimale hoeveelheden voedingsstoffen te geven en houdt rekening met deze invloeden.
    Deze hoeveelheden liggen veel hoger dan de vastgestelde ADH`s. Individueel kan de behoefte verschillen door erfelijke factoren, milieu-invloeden, werksituaties, stress etc.
    Er wordt dus rekening gehouden met het individu, het milieu en de gezonde natuurlijke voeding. Volgens mij is dit dus een supergezonde, duurzame en zeer bewuste voedingskeuze. De prijs is misschien wat hoger, maar het is goed voor het milieu, de dieren en je gezondheid.

    Wat lekkere biologische recept suggesties
    Pompoencake
    Hartige taart met pastinaak en ansjovis
    Hartige boekweitpannekoeken
    Aardappelkoekjes
    Vliersiroop

    Groeten, Felicia

    Als voedingsdeskundige bij Smulweb krijg ik dagelijks vragen binnen over voeding en diëten. Wekelijks zet ik een interessante vraag in de spotlights om verder op in te gaan en met jullie te delen. Mocht je nou zelf een vraag hebben over voeding stel deze dan gerust. Dit kan per mail felicia@smulweb.nl op het Dieetforum of op Mijn pagina

  • 2 Reacties

    1. felicia_smulweb

      23 april 2009 at 23:27

      Allereerste bedankt voor je reactie! Ik kreeg de vraag binnen over wat orthomoleculaire voeding nou precies inhield. Aangezien ik hier zelf op mijn opleiding weinig over heb gehad, ben ik opzoek gegaan naar meer informatie over orthomoleculaire voeding. Het is een niet-reguliere manier van voeding, het komt meer uit de alternatieve hoek. Hierdoor is het voor mij weinig ter sprake gekomen. Het is niet geheel letterlijk overgenomen, maar je hebt gelijk over de bron. Hoewel je dezelfde informatie ook in boeken tegenkomt.

      Het gehalte aan groenten en fruit is inderdaad hoger dan de gangbare ADH“s van 200 gram. Dit komt omdat ze bij alle maaltijden iets van rauwkost nemen. Zowel als bijgerecht als op brood. Het totaal aan fruit, groenten en rauwkost is dan 400-800 gram per dag.
      Het is een manier van voeding waar bewust voor gekozen moet worden, de één spreekt het aan, de ander totaal niet. Het is een persoonlijke kwestie. En het is ook niet voor iedereen betaalbaar, ook al zou je het wel willen gebruiken.

      Biologische voeding en BD voeding spreken mij persoonlijk erg aan. Ik ben van mening dat het een zeer goede gezonde voeding is, zonder alle chemische bestrijdingsmiddelen, puur natuur, de levenskrachten van de producten blijven behouden en het is ook nog eens goed voor de dieren en het milieu.

      Uit voedingskundig oogpunt is het gebruik van roomboter alleen niet gezond door het hoge gehalte aan verzadigde vetten. Gebruik i.p.v. roomboter margarine of zelfs liever nog halvarine.

      Groeten, Felicia

    2. Beste Felicia,

      Dit artikel heb je (bijna) letterlijk overgenomen van de site van Natuurdietisten Nederland. Het staat hier : http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=14&cod=12&page=9

      Je vermeldt zelfs geen bron.

      Nu word er hier op Smulweb voortdurend het auteursrecht met voeten getreden door artikelen of recepten van anderen letterlijk over te nemen en onder eigen naam te plaatsen. Dat is niet correct, maar dat gaat dan om deelnemers. Jij bent voor zover ik weet als dietiste in dienst bij Smulweb. Dan zou je zeker zorgvuldiger om moeten gaan met dit soort dingen.

      De orthomoleculaire voedingsleer is een specifieke opvatting. Er wordt heel verschillend over gedacht. Persoonlijk ben ik het er best mee eens, hoewel de hoeveelheden groente en fruit wat onuitvoerbaar lijken. Maar het Voedingscentrum is het er vast niet mee eens.

      Op de site van deze natuurdietisten wordt ook uitgelegd dat er onderzocht moet worden wat iemand nodig heeft. Dat laat je weg.

      Het lijkt mij niet een algemeen aanvaarde voedingsleer die iedereen zomaar zelf kan toepassen. Je moet hier echt voor kiezen.

      Het lijkt me niet zo verstandig als professional deze leer nu zomaar hier zonder verdere uitleg te plaatsen. en al helemaal niet zonder bronvermelding.

    Geef een reactie