Kerstdineren zonder schuldgevoel

Ja, je kan genieten van kersteten zonder te denken aan overtollige kilo`s! Volg deze tips voor een heerlijke, verantwoorde kerst. Bij de feestdagen hoort plezier maken, genieten van dierbaren om je heen, lekker en veel eten. Dat laatste met gevolg dat de kilo`s eraan vliegen. Door je eetlust een beetje in toom te houden, voorkom jij dat je op 31 december het hardst roept "ik moet nu echt gezonder gaan eten!" En in januari uren moet gaan zweten in de sportschool om al die extra kilo`s er vanaf te krijgen.

Handige tips voor de feestdagen

  • Let op de porties…
    Al die lekkernijen hoef je echt niet te laten staan, maar let wel op de porties. Neem gerust van alles wat, maar let op de hoeveelheden.

  • Berg al het lekkers meteen weer opÂ…
    Is het kerstdiner afgelopen en zijn de gasten weg, berg dan meteen al het lekkers weer op in de kast, zodat je niet in de verleiding komt om er weer wat van te snoepen.

  • Voorkom een lege maagÂ…
    Ga niet met een lege maag naar een kerstdiner of feestje, dus zorg voor een goede en gezonde bodem. Zo voorkom je overmatig eten en snacken. Bovendien komt al het eten extra hard aan op een lege maag en vliegen de kilo`s er zo aan.

  • Overdrijf niet met alcoholÂ…
    Alcohol is niet alleen een dikmaker, maar het zorgt ook voor extra trek. Na een avondje flink drinken, heb je toch altijd wel weer behoefte aan vettigheid. Geniet, maar drink met mate.

  • Zorg voor voldoende beweging…
    Er is genoeg te doen tijdens de feestdagen. Kerstmarkten, wandel- en fietstochten en het leukste is natuurlijk schaatsen! Wist je dat je met 1 uur schaatsen ruim 450 calorieën verbrand?

  • Gezond, verantwoord en lekkerÂ…
    Tijdens de feestdagen staat het genieten van lekker eten en drinken centraal. `Gezond` kan er wel eens bij inschieten als je er niet op let.
    -Kies voor vis of mager vlees en serveer er grote porties verse groenten bij.
    -Kies voor magere sausen en dressings. Je kunt zelf ook een heerlijke dressing maken op basis van magere yoghurt.
    -Neem bij de borrel als snack wat olijven, augurken, kerstomaatjes of bijvoorbeeld een toastje met rosbief.
    -Als diner kleine porties en veel groenten. Groenten geven een vol gevoel en leveren nauwelijks calorieën.
    -Als toetje kun je fruit serveren of iets anders slanks, bijvoorbeeld Aardbeien vla flip

  • Overdrijf niet, maar geniet!
    Het is en blijft een feestelijke periode, waar je lekker van wilt blijven genieten. De decembermaand is geen maand om te gaan lijnen. Je kunt er hoogstens een beetje rekening mee houdenÂ…

    Hier nog wat heerlijke verantwoorde kerstrecepten:
    Kippensoep
    Carpaccio van rauwe gemarineerde tonijn
    Gerookte zalmbuideltjes
    Rosbief met basilicumdressing
    Kipfilet met dragoncreme
    Zalmfilet op een bedje van groene groenten
    Gebakken fruit met ijs
    Verse vruchtensalade onder een schuimhoed
    Grand marnier pudding

    Mocht je nog meer tips willen of een vraag hebben, bezoek dan mijn pagina en laat een bericht achter.

    Ik wens je een heerlijk kerstdiner en een goed, gezond 2009!

    Felicia

  • 2 Reacties

    1. Alsof het érg is om op de sportschool uren "te gaan zweten"!!!
      Heerlijk zeg, je voelt je adrealine door het lijf.
      Hahaha wáárom zou je jezelf een schuldgevoel aanpraten als je op voorhand weet dat je tóch meer gaat eten??
      Ja mensen zijn soms rara wezens ;-)

      Alles met mate en met kerst mag je gewoon eten zolang je er niet een derde, vierde, vijfde…kerstdag aanplakt hahahaha

      Hartelijke groeten van een wél sportieve en ietsje meer etende voor altijd en eeuwig verdoemd tot minder eten leven en hetzijzo maar toch een lekkere eter zijnde, Ilonka

      Ps: alles met een knipoog hè

    2. Leuke informatie voor mensen die al snel een pondje te dik worden door het kerstdiner
      Ik moet je teleur stellen voor mij is dit artikel overbodig
      Kan lekker alles eten zonder dik te worden
      Maar nogmaals een mooi artikel
      Groetjes Lucy

    Geef een reactie