Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Gezond en niet duur!

GEZOND EN NIET DUUR

Nederland komt steeds meer in de greep van de wereldwijde financiële crisis. De media spreken zelfs voorzichtig al van een mogelijke recessie. Het is logisch dat veel mensen dan extra letten op hun uitgaven. Het Voedingscentrum benadrukt dat gezond en gevarieerd eten belangrijk blijft, ook al zit je even krap bij kas. Hoe doe je dat?

`Gezond` en `voordelig` gaan prima samen. Je kunt best goedkoper eten en je toch houden aan de Schijf van Vijf. Het is alleen handig als je weet waar je op moet letten bij het boodschappen doen. Het Voedingscentrum heeft tips voor mensen die gezond en voordelig willen eten:

Met de Schijf van Vijf leg je de basis voor een gezonde en gevarieerde voeding. Bovendien is het veel goedkoper om een extra bruine boterham met je favoriete beleg te nemen als tussendoortje dan een reep of snack.

Voorkom weggooien: koop niet meer dan je gebruikt en houd rekening met de houdbaarheidsdata.

Diepvriesgroente en groente uit blik of glas kunnen voordeliger uitpakken dan vers en zijn vergelijkbaar qua voedingsstoffen.

Je kunt ook huismerken nemen in plaats van A-merken. Ze zijn net zo veilig: alle producten in de winkel moeten voldoen aan de eisen in de Warenwet. Ook zijn ze in het algemeen even gezond.

Nederlands kraanwater is net zo goed als water uit flessen.

Thee is voordeliger dan fris en ook beter voor de lijn.

Halfvolle en magere zuivel is goedkoper dan volle zuivelproducten en ook gezonder.

Groente en fruit uit het seizoen zijn meestal scherp geprijsd. Je kunt nu bijvoorbeeld mandarijnen voordelig kopen en ze zijn als tussendoortje ook gezonder en goedkoper dan een snack. Kijk op de groente- en fruitkalender van Milieu-Centraal voor de groente en fruit uit het seizoen.

Weblog

Heb je zelf tips over goedkoop en gezond boodschappen doen? Laat een reactie achter op het weblog van het Voedingscentrum. Anderen doen daar hun voordeel mee.

Zie ook:

Meer tips voor lekker, gezond en toch niet duur

Schijf van Vijf

Bron: http://Voedingscentrum.nl/

Home Recepten