Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Aspartaam; Schadelijk of toch niet?

Onze diëtiste Felicia onderzocht of aspartaam schadelijk is of niet. "Wie gebruikt er tegenwoordig nou geen zoetje in de koffie. Het levert geen energie, dus je wordt er ook niet dik van. Het is veel in opspraak, maar is het nou schadelijk of niet?" Wat is aspartaam

Aspartaam is een intensieve zoetstof en heeft een gemiddelde zoetheid die 150-200 keer zo sterk is als de zoetkracht van gewone suiker. Intensieve zoetstoffen leveren geen energie, bovendien worden er zeer kleine hoeveelheden van gebruikt. Dus je wordt er niet dik van. Een groot verschil tussen aspartaam en diverse andere zoetstoffen, is dat het de smaak van fruit en fruitaroma`s versterkt. In kauwgum blijven bijvoorbeeld de fruit- en zoete smaak veel langer proefbaar als aspartaam wordt gebruikt, dan wanneer suiker wordt gebruikt.

Waar zit het allemaal in?

  • zoetjes en zoetstoffen

  • frisdranken

  • puddingpoeder

  • crèmes en vullingen van gebak

  • ijs

  • medicijnen

  • jam en marmelade

  • vruchtenmoes

  • kauwgum

  • en nog tientallen overige producten

E951

Aspartaam is zowel een additief (toegevoegd aan een andere stof), als een ingrediënt. Toevoeging van aspartaam aan een levensmiddel moet dus in de ingrediëntenlijst vermeldt staan. Meestal staat het onder `kunstmatige zoetstof: aspartaam`. Soms ook als handelsnaam `Nutrasweet`. Het E-nummer is E951.

Gifstof of veilig

Hoe veilig aspartaam is blijft een vaak gestelde vraag. Er zijn een aantal internet pagina`s opgezet waarin aspartaam tot een groot gif wordt bestempeld. De giftigheid van een stof wordt bepaald op een groot aantal gebieden. Voor toelating moet een stof getest zijn op een groot aantal aspecten, volgens internationaal vastgelegde voorschriften. Uit die testen komt een bepaalde giftigheid naar voren. Het grootste deel van de nieuwe zoetstoffen (er zijn tientallen zoetstoffen ontdekt) komt niet door deze testen heen, en komt dus ook nooit in de handel. Aspartaam voldeed aan alle eisen, zoals die gelden voor zoetstoffen.

ADI (= aanvaardbare dagelijkse inname)

Voor alle synthetische toevoegingen wordt aan de hand van de toxicologische (giftigheids)testen een maximaal aanvaardbare dosis opgesteld. Dat is de hoeveelheid van een stof die een mens dagelijks binnen mag krijgen, zonder dat hij/zij er ziek van wordt. Meestal wordt gekeken vanuit data verkregen in dierproeven.

Voor aspartaam is de ADI waarde 40 mg/kg lichaamsgewicht.

Maximaal 2600 mg.

Maximaal 4.3 liter light frisdrank per dag.

Om deze lage ADI te halen moet een mens per dag eten/drinken:

17 glazen light frisdrank, of 320 kauwgumtabletten, of 133 zoetjes, of 12 liter vruchtenyoghurt.

Voor de hoge ADI dus alles 4.5x zo veel. De meeste mensen eten dit uiteraard niet, maar zelf bij combinaties van al deze stoffen wordt in Nederland zelden de ADI gehaald. En zeker niet dagelijks.

De ADI is wel belangrijk aangezien er altijd wel mensen zijn die gevoeliger of allergisch zijn voor een bepaalde verbinding. Dit is niet te voorzien, nog te voorkomen. Voor mensen met PKU (phenylketonuria) is aspartaam bijvoorbeeld ongeschikt. Voor de mensen die niet weten wat dat is; hier vind je meer info.

Methanol

Een van de bouwstenen van aspartaam is methanol en dit is een behoorlijk giftige stof. Toch is het vrijwel onmogelijk om door aspartaam een methanolvergiftiging te krijgen omdat je dan tientallen grammen aspartaam per dag zou moeten eten (het hoopt zich niet op). Dit komt overeen met een zoetkracht vergelijkbaar met kilo`s suiker. En dit eet je natuurlijk niet zomaar even op.

Schadelijk of niet?

Of het nou echt schadelijk is nog niet duidelijk te zeggen. Vooralsnog zijn er geen wetenschappelijke bewijzen die zeggen dat aspartaam schadelijk is is in de hoeveelheid dat de meeste mensen het binnen krijgen.Tenzij je dagelijks 17 glazen light frisdrank drinkt, 320 kauwgumpjes eet of 133 zoetjes in je koffie of thee gebruikt. Wel is er veel onderzoek naar gaande en zijn er veel tegenstrijdige uitkomsten.

Mijn advies is dan ook als je het gebruikt om het in mate te gebruiken en het af te wisselen met normale producten, dus niet alleen maar light. Want van suiker met mate word je ook echt niet dik!

Wil je meer weten over aspartaam? Of heb je een andere vraag aan onze diëtiste?

Klik hier en stel je vraag aan Felicia

Home Recepten