Fatburners dieet!

Wil je nooit meer op dieet, wel lekker eten en toch op gewicht blijven? Kies de juiste voeding en de kilo’s smelten weg en je barst van de energie! Lekker eten en toch afslanken: is het te mooi om waar te zijn?
Niet als je gewoon fatburners kiest (voedingsmiddelen die aanzetten tot vet verbranden) ipv dikmakers (voedingsmiddelen waardoor juist vet wordt opgeslagen).Of afvallen en op gewicht blijven je makkelijk afgaan, is afhankelijk van je genen, je voedingspatroon en manier van leven. Aan aanleg valt niets te veranderen, maar als je erg van lekker eten houdt, kun je daar extra lichaamsbeweging tegenover zetten. Meer bewegen is een manier om je metabolisme (stofwisseling) in een hogere versnelling te zetten. Het metabolisme is de optelsom van alle energieverbrandende processen die zich in je lichaam afspelen. Want bij alle processen in je lichaam, als hartslag, ademhaling, spijsvertering, celvernieuwing en nadenken, worden calorieen verbrand. Wie dat verbrandingsproces weet te versnellen, valt makkelijker af en kan lekker eten zonder aan te komen.De beste manier om je stofwisseling te versnellen, is door dagelijks te zorgen voor meer lichaamsbeweging.
Denk daarbij niet meteen aan topsport, want de kans is groot dat je daar snel op afknapt. De kunst is meer lichaamsbeweging in je dagelijkse bezigheden te verwerken: neem de trap ipv de roltrap of lift, neem de fiets ipv de auto. Ga eens een uur stevig wandelen met de hond, spring vaak uit je stoel. Wil je toch sporten, kies dan iets wat je leuk lijkt en goed vol te houden is, zoals baantjes trekken, touwtje springen, fietsen of wandelen. En tien minuten met je kleuter dansen op K3 is ook een manier om lekker in beweging te zijn.Naast lichaamsbeweging kan ook juiste voeding een fatburner zijn. Ons lichaam is nog altijd afgesteld op de lifestyle van de gemiddelde holbewoner. Dwz: veel jagen en verzamelen, en maaltijden van mager vlees, vis, groenten en vruchten. Het lichaam heeft simpelweg eigenlijk geen ‘programma’ voor patat met pindasaus. Vet wordt dus uit een soort oerreactie snel opgeslagen in de cellen, als een natuurlijke reservevoorraad voor barre tijden. Het verteren van al die andere zaken – conserveringsmiddelen, kleurstoffen, synthetische toevoegingen, geraffineerde suiker – kost veel energie, waardoor je je al snel doodmoe voelt. En dan is de cirkel weer rond. Doorbreek het patroon, kies voedsel dat minder op de spijsvertering drukt, ga meer bewegen en je ontdekt binnen tien dagen hoe geweldig het is om dat lome gevoel van je af te kunnen schudden. En… de pondjes lijken weg te smelten!Amerikaanse geleerden onderzochten de vetopname bij het drinken van milkshakes met room. De uitkomst: testpersonen die shakes met suiker dronken, namen tot wel 60% meer vet op dan zij die ongezoete shakes kregen. Kortom: wil je afslanken, vermijd dan vooral de funeste combinatie van vet en suiker.Het energiegebruik van het lichaam wordt geregeld door de bloedsuikerspiegel. In elke liter bloed bevindt zich gemiddeld een gram suiker in de vorm van glucose. Het lichaam probeert uit zichzelf deze hoeveelheid constant te houden. Eet je een reep chocolade (rijk aan koolhydraten), dan stijgt de bloedsuikerspiegel meteen en worden er suikermoleculen vervoerd naar de lever en de spieren. Zijn deze voorraadplaatsen aangevuld, dan wordt de resterende suiker omgezet in vet en opgeslagen op benen, billen en buik. Je bloedsuiker daalt dan weer, met als risico dat een soort alarmsysteem in werking gaat: te weinig suiker, nu iets eten, liefst iets zoets. En dan graai je al vlug naar snoep en snacks, waarin heel veel ‘snelle’ suikers zitten.
Hierdoor kom je al gauw in een kringetje terecht: je eet snelle suikers om je goed te voelen, terwijl je je onrustig en slap voelt omdat je juist te veel snelle suikers eet. Kies dus langzame suikers, die de bloedsuikerspiegel minder hevig laten schommelen en minder snel dik maken. Fructose in fruit is zo’n langzame suiker, net zoals de ‘complexe koolhydraten’ in volkorenproducten, verse groenten, aardappelen en peulvruchten. Ze geven een langer gevoel van voldaanheid en geven de fatburner glucason (hormoon dat de dikmaker insuline afremt) een kans haar werk te doen.
Volgens de Glycemische Index (GI) zijn alle voedingsmiddelen in te delen met een puntensysteem. Voedingsmiddelen met een GI van boven de 50 vallen daarbij onder de dikmakers.* Bier 110
* Limonade 100
* Honing 75
* Melkchocolade 70
* Jam 60
* Wit brood 70
* Wit stokbrood 70
* Bruin brood 65
* Gebakken aardappelen 85
* Aardappelpuree 90
* Frites 80
* Koekjes 70
* Tortillachips 75
* Croissant 70
* Witte rijst 70
* Pasta 60
* Wortelen 85
* Watermeloen 70
* Ananas 65
* Banaan 60* Vers geperst groentesap 15
* vers geperst vruchtensap 40
* Verse groenten 15
* Vers fruit 10 – 30
* Gedroogde abrikozen 30
* Peulvruchten 30 – 40
* Doperwten 50
* Naturel yoghurt 15
* Magere melk 15
* Magere melkproducten 35
* Roggebrood 40
* Grof volkorenbrood 35
* Brood met zemelen 50
* Volkorenpasta 30
* Volkoren muesli 40
* Suikervrije jam 30
* Pure chocolade 20
* Noten 15 – 30
* Pinda’s 15Vet is een onmisbare bouwstof voor cellen en zenuwen, houdt de huis soepel en is onmisbaar voor een goede spijsvertering en hersenwerking. Vet is zelf een fatburner, althans het goede vet. Daarmee worden de onverzadigde vetzuren bedoeld die in groenten, olijven, noten, zaden en vis zitten. Slecht vet, dat het cholesterolgehalte verhoogt, de aderen dicht laat slibben en een vetlaag bouwt, bestaat uit verzadigde vetzuren en zit vooral in dierlijk voedsel, zoals room, boter, vlees, worst en kaas. Kies dus producten met onverzadigde vetzuren.Er zijn dus snelle en langzame suikers en er is goed en slecht vet. De kunst is nu om slimme combinaties te maken. Als je bv varkensrollade met gebakken aardappelen eer, trekken de aardappelen met hun hoge GI-gehalte insuline naar het bloed. Dit dikmakende hormoon stuurt de vetmoleculen van het vlees direct naar de vetcellen en sluit ze daar op. Eet je varkensrollade ,et volkorenpasta, dan gebeurt er iets anders. Volkorenpasta heeft een lage GI-waarde, trekt geen insuline aan en zorgt daardoor dat het vet in de spiercellen als brandstof kan dienen. Vermijd dus vette voeding in combinatie met snelle koolhydraten die een hoge GI hebben en combineer snelle koolhydraten met slanke voeding. Bv spaghetti met garnalen, aardappelen met kabeljauw of rijst met groenten* Varkensrollade met aardappelen
* Pasta met roomsaus
* Zoet gebak met een vette vulling
* Brood met boter en jam
* IJs met slagroom
* Pizza
* Stokbrood met brie
* Croissant met jam of chocolade
* Witbrood met kaas* Lamsvlees met zilvervliesrijst
* Kalkoenfilet met aardappelen
* Pasta met groenten
* Zilvervliesrijst met garnalen
* Mozzarella met tomaten
* Yoghurt met verse vruchten
* Muesli met verse vruchten
* Brood met tomaat
* Meloen met hamHet zal even wennen zijn, maar als je eenmaal weet hoe je stofwisseling reageert op diverse voedingsmiddelen, dan is het geen kunst meer om voeding te kiezen die je vetverbranding versnelt. Het lichaam beseft nml vrij snel dat het brandstof van uitstekende kwaliteit binnenkrijgt en is dan minder kracht kwijt aan verteren en selecteren van voedingsstoffen en maakt door die nieuwe manier van eten en de extra lichaamsbeweging korte mette met futloosheid en overgewicht. Het effect merk je al na een paar dagen. Een extra motivatie om door te gaan en tien dagen een goede start te maken voor een leven vol energie, maar in een maatje minder!Alle Fatburners staan uitgebreid beschreven in het gelijknamige boekje van Marion Grillparzer. Hierin wordt verder het systeem op begrijpelijke wijze uitgelegd, maar vind je ook sommetjes om je dagelijkse basisbehoeften uit te rekenen, restauranttips en lekkere recepten voor een compleet 10 dagen plan dat je op weg helpt naar meer energie en een gezond, stabiel gewicht.
Fatburners is een uitgave van Tirion, ISBN 904 390 363 9, Euro 14,991. Neem genoeg lichaamsbeweging:
Een half uur eerder opstaan en voor het ontbijt een half uur stevig wandelen is een goed begin. Zorg later op de dag nogmaals voor een stevige inspanning, zoals een half uur dansen, flink doorfietsen of steppen voor de tv.
2. Ga na inspanning onder de douche:
Eerst 3 minuten warm, vervolgens 20 seconden koud, waarbij je de straal eerst op de ledenmaten richt en langzaam naar je hart toewerkt.
3. Drink per dag 2 tot 3 liter water:
Pers in elk glas een halve citroen uit. Thee en koffie zonder suiker mogen ook, frisdrank, bier en sap uit een pak liever niet. ‘s Avonds een glaasje wijn kan wel weer.
4. Zorg dat je geen honger hebt:
Van salades, groente en fruit (neem vooral zure appels) kun je zoveel eten als je wilt. Er is een regel: geen fruit na 5 uur ‘s middags, anders wordt de spijsvertering extra belast. Toch trek? Bij de warme maaltijd kun je gerust een grote portie volkorenpasta of zilvervliesrijst opscheppen.
5. De beste manier om een trage stofwisseling op te peppen, is krachttraining:
Spieren verbruiken nml meer calorieen dan andere weefsels. Als je geen tijd of geen zin hebt om naar een sportschool te gaan, kun je ook thuis werken met gewichtjes of met een rubberen trainingsband.
6. Let op signalen van je lichaam:
Eet alleen omdat je trek hebt, niet omdat het lunchtijd is.
7. Zin in zoet?
Neem dan pure chocolade, of jam zonder toegevoegde suiker.
8. Uit eten is een kwestie van keuzes maken:
Eet een salade met vlees of vis, laat de frietjes en de broodjes op tafel staan en neem koffie ipv een dessert.
9. Neem iets eiwitrijk voor het slapen gaan:
Drink een glas magere melk of eet een stukje kalkoenfilet met citroensap of wat yoghurt met havervlokken.

Ontbijt: Muesli met appel


Ontbijt: Knackebrod met zalm
Vriendin nr. 36, 28 aug. t/m 3 sept. 2002

6 Reacties

  1. Hoi,

    Ik ben in 5 dagen 5 kilo afgevallen met het soepdieet, maar het is een beetje eenzijdig.
    Dit lijkt volgens mij wel wat op Atkins.
    Ik denk ook, als je eenmaal de goede combinaties weet, dat het dan inderdaad niet zo moeilijk is.
    Ik denk dat ik hier maar eens wt mee ga experimenteren.

    Gr en bedankt.

    Irma

  2. Een heel goed artikel is dit zeg.
    Ik weet dat het werkt, mijn dochter heeft het boekje.
    Ze heeft er veel baat bij gehad.

  3. ireen-kitchenqueen

    8 maart 2004 at 20:46

    Haha, ik wilde dus EXACT hetzelfde zeggen als Cleo.
    Worteltjes dikmaker van 85 GI en pure chocolade fatburner van 20 GI? Wat een optimisme liefs, Ireen x

    ps dit wil niet zeggen dat er wel zeker wat inzit, in dit verhaaltje! goeie zaak!

  4. wel leuk artikel ..maar toch niet helemaal waar..je gaat mij niet wijs maken dat pure chocoladen en fatburner is maar wit brood en witte rijst dikmakers zijn ..volkoren is dan wel beter maar je kan nog altijd beter een portie witte rijst eten dan een reep pure chocoladen. groetjes Cleo

  5. Goed artikel zeg!! Ik heb het favoriet gezet. Je weet maar nooit.

    Bedankt. Anja…

  6. Wat een leuk artikel en zeer lezenswaardig vind ik. Heb het even uitgeprint om het rustig te lezen en bij de hand te houden.
    Bedankt!
    Marijke

Geef een reactie