Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Meditatie

Altijd druk en een overvolle agenda? Geen tijd voor uzelf en blij als u 's avonds doodmoe op de bank neerploft?

Meditatie kan zorgen voor de broodnodige rust in uw leven.
Mediteren stamt af van het Latijnse meditere, dat letterlijk 'in je midden gaan' betekent. Door te mediteren laat u voor een bepaalde tijd uw gedachten, ideeen en gevoelens over de buitenwereld gaan, om de stilte in uzelf te ervaren. In deze stilte vervalt u niet in de rol die u in de buitenwereld heeft, zoals moeder, echtgenote of vriendin, maar bent u uzelf.Mediteren kan niet alleen voor meer rust in uw bestaan zorgen, u kunt ook gaan mediteren als extra toevoeging van uw dagelijkse oefeningen of ter verbetering van uw lichamelijke of geestelijke gezondheid. Door te mediteren wordt u beter bewust van wie u bent. Wie regelmatig mediteert, zal zich op den duur zelfbewuster, zelfverzekerder en kalmer gaan voelen.De beste manier om te leren mediteren is door u naar binnen te richten en goed naar uw lichaam te luisteren. Dit is zeker in het begin niet makkelijk. Probeert u zich eens vijf minuten lang op niets anders dan uw ademhaling te concentreren. U zult merken hoe uw gedachten en gevoelens met u op de loop gaan. Wanneer u ze steeds opnieuw loslaat, lukt het na verloop van tijd wel.Er bestaan meerdere vormen van meditatie die kunnen helpen om met gedachten naar binnen te keren, zoals het luisteren naar een tekst op cassette of cd. Er zijn ook twee oosterse vormen van meditatie, die in het westen steeds populairder worden.De bedoeling van Zen is om uw bewustzijn te bevrijden van alle opgebouwde beperkingen en lasten in uw denken en voelen. U concentreert zich hierbij op de leegte. Om uw gedachte tot staan te brengen kunt u zich concentreren op uw ademhaling.Vipassanameditatie is bedoeld om inzicht te krijgen. Bij deze vorm van meditatie wordt ervan uitgegaan dat de wereld geen moment hetzelfde is en dat het dus geen zin heeft je te hechten aan mensen of materiele zaken. Alles ligt besloten in uzelf en door u te concentreren op het hier en nu kunt u (na veel oefenen) een bevrijding ervaren. De beste methode hiervoor is om u te concentreren op het op-en-neer gaan van uw buik wanneer u ademhaalt.Mediteren kan zowel alleen als in clubverband. Als u net begint, kan het fijn zijn om begeleid te worden door een evaren persoon. Die u helpt om de juiste fysieke en innerlijke houding te vinden en beantwoord eventuele vragen.* Het beste tijdstip om te mediteren is 's ochtends na het opstaan omdat uw geest dan nog oorspronkelijk en zuiver is. Als u liever op een ander tijdstip mediteert kan dat ook. Maar mediteer alleen als u ontspannen bent.

* Het maakt niet uit of u op de grond zit of in een stoel. Het kan wel handig zijn om een vaste plek te hebben. Het zorgt ervoor dat u snel in de stemming komt. en: een vaste plek krijgt een eigen sfeer, waardoor u eerder gaat mediteren.

* Wanneer u net begint met mediteren is een kwartier tot een halfuur per dag genoeg. Het kan handig zijn om te bepalen hoelang u wilt mediteren.

Zo raakt u vertrouwd met mediteren.

* Als u mediteert is het prettig om gemakkelijke kleding te dragen.

* Tijdens het mediteren is het belangrijk voor uw concentratie om een ontspannen houding aan te nemen, met een zo recht mogelijke rug. Dit kan zittend op een stoel, in kleermakerszit of in de lotushouding (de benen gekruist op elkaar op een kussen).

* Om een ontspannen sfeer te creeren kunt u ook wierookstaafjes of lichte en harmonische muziek gebruiken. Mar ook zonder deze middelen kunt u heel goed mediteren.De volgende boeken geven u een beter inzicht in meditatie:

* Energie door mediteren, Paul Roland, uitgeverij Ank van den Boogert, Prijs 16,46 Euro, ISBN 9043901989

* Meditatie voor beginners, J.D.Walters, uitgeverij W.A. Bruna, Prijs 17,22 Euro, ISBN 9022983374Libelle Helpt 32 - 37

Home Recepten