Het Zeven Kleuren Dieet zou de beste manier zijn om op een gezonde manier af te vallen en tegelijkertijd alle benodigde vitamines, mineralen en vezels binnen te krijgen. Het nieuwste dieet uit Amerika om af te vallen kun je, je nauwelijks voorstellen. Calorieen tellen gaat overboord, grote porties mogen weer, de nadruk ligt puur en alleen op gezonde voeding. Het Zeven Kleuren Dieet zou de beste manier zijn om op een gezonde manier af te vallen en tegelijkertijd alle benodigde vitamines, mineralen en vezels binnen te krijgen. De grondlegger van het Zeven Kleuren Dieet, dr. David Heber, zegt dat vijf porties groente en fruit per dag nog onvoldoende zijn om te garanderen dat we alle voedingsstoffen binnen krijgen. De reden is eenvoudig: de mens is een gewoontedier en is geneigd terug te vallen op hetzelfde soort eten. Veel mensen kiezen bijvoorbeeld als fruit voor een appel, banaan of sinaasappel en slaan de andere soorten fruit over. Het kleurendieet zorgt ervoor dat je voldoende varieert en tegelijkertijd op een gemakkelijke manier gewicht verliest.Wat moet je hiervoor doen? Je eet minimaal zeven porties met groente of fruit (naar keuze) en je zorgt ervoor dat in iedere portie een van de zeven
kleuren zit. Daarnaast eet je volkorengraan, eiwitten en gezonde vetten zoals olijfolie. Zo simpel is het! Omdat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt zal je lichaam weinig of geen behoefte meer hebben aan ongezonde snacks.

Veel kleuren op je bord zien er niet alleen smakelijker en leuker uit, maar iedere kleur vertegenwoordigt andere essentiele voedingswaarden. Hier komen ze:sinaasappel, nectarine, papaya, ananas, perzik, gele grapefruitabrikoos, wortel, wortelsap, mango, pompoentomaat, rode grapefruit, tomatensap, tomatensoep, guave, watermeloenBroccoli, bloemkool, boerenkool, spruitjes, kool, snijbietavocado, courgette, komkommer, erwten, spinazie, kiwi, sla, groene bonenknoflook, ui, artisjok, asperge, selderij, bieslook, prei. champignonsaubergine, rode biet, bosbessen, zwarte bessen, kersen, pruimen, rode peper, rode wijn, aardbeien, rode appels, rode koolWanneer je bijvoorbeeld bij je ontbijt sinaasappelsap drinkt (=oranje/geel); in de loop van de dag wat worteltjes of abrikozen (oranje) kauwt; bij de lunch tomaat (rood) op brood eet en wat voorgekookte broccoliroosjes (groen)door je salade doet; ‘s avonds een gemengde groenteschotel maakt in de wok met aubergine (rood/paars), courgette (geel/groen) en knoflook en ui (wit/groen), dan heb je het Zeven Kleuren Dieet compleet. Om aan alle zeven kleuren te voldoen zul je waarschijnlijk wat vaker een salade maken bijvoorbeeld voor de lunch of naast de avondmaaltijd. Ook kun je gemengde groenteschotels bereiden of fruit- en groentesappen drinken om de zeven kleuren te completeren.