Stofwisselingssnelheid

Uw stofwisseling is het totaal van alle calorie-verbrandende veranderingen in uw lichaam. U kunt een schatting maken van uw eigen MB Uw stofwisseling is het totaal van alle calorie-verbrandende veranderingen in uw lichaam. Deze veranderingen benutten de energie die wordt gewonnen uit het voedsel dat u eet als brandstof en sturen essentiele fysiologische functies aan, zoals celvernieuwing, spijsvertering, hormoonafgifte en hersenactiviteit.
Laboratoriumonderzoek kan bepalen hoeveel calorieen u dagelijks moet verbranden, maar dergelijk onderzoek is voor weinigen weggelegd.
Uw basale stofwisseling of basaal metabolisme (BM) is de hoeveelheid energie die u dagelijks gebruikt door simpelweg in leven te blijven. Het BM wordt uitgedrukt in calorieen, omdat het de hoeveelheid warmte aangeeft die tijdens het stofwisselingsproces vrijkomt. U kunt een schatting maken van uw eigen MB mbv een eenvoudig rekensommetje:

1. Als u jonger bent dan 31, vermenigvuldig dan uw gewicht met 14,7 en tel daar 496 bij op.
2. Bent u ouder dan 31, vermenigvuldig uw gewicht dan met 8,7 en tel er 829 bij op.

Hoeveel extra calorieen u nodig hebt, is afhankelijk van uw activiteitenniveau.
* Bent u inactief, vermenigvuldig uw BM dan met 1,4.
* Bent u gematigd actief (u zit bijna de hele dag, maar doet wel wat aan beweging), vermenigvuldig uw BM dan met 1,7.
* Bent u overdag erg actief en doet u meer dan vier keer per week flink aan lichaamsbeweging, vermenigvuldig uw BM dan met 2.Een inactieve vrouw van circa 1.70 m en 60 kg zwaar zal een basaal metabolisme hebben van 1400 calorieen; als ze regelmatig aan lichaamsbeweging doet, zal ze waarschijnlijk zo’n 2400 calorieen per dag verbranden. Het is voor die vrouw vrijwel onmogelijk om aan te komen; als ze elke dag sport zal ze zelfs flink afvallen.
Dat bewijst maar weer hoe belangrijk lichaamsbeweging is voor de gewichtsbeheersing. Als dezelfde vrouw 3000 calorieen per dag zou eten, zou ze langzaam maar zeker aankomen en dus meer aan beweging moeten doen.De stofwisselingssnelheid neemt tijdens de vertering van voedsel toe; dit wordt het thermisch effect van voedsel genoemd. Daarom is het ook belangrijk vaak kleine beetjes te eten. Na vijf uur zonder voedsel begint het lichaam al te denken dat het niets meer krijgt en wordt de stofwisselingssnelheid verlaagd. Als u dus zeven of acht uur slaapt en daarna het ontbijt overslaat, valt de stofwisseling drastisch terug en zal vet eerder worden opgeslagen dan gebruikt.

4 Reacties

  1. een foute berekening gemaakt!
    Ben jonger als 31`(28)- 85,5x 14,7=1256.85
    496= 1.752.85 = blijkbaar mijn bm?
    Dan ben ik middel actief tot erg actief zeg maar x 1,8 = 3.155,13 jaaaaaaaaa dus niet!
    Zoveel kcal. zou ik dus nooit kunnen verbranden per dag hihihihi wat doe ik fout?

    Hoor graag het antwoord Erie!

    Catwoman.

  2. jannetjetromp

    25 maart 2001 at 16:50

    Bedankt, ik ga snel uitrekenen hoe het met mijn stofwisseling staat en hoeveel calorien ik moet gebruiken om af te kunnen vallen. Heb je artikel favoriet gezet zodat het wijder verspreid kan worden.
    Groetjes Adrie

  3. Snap nu ook waarom het zo belangrijk is om ‘s ochtends te eten. Ik heb dit artikel bij mijn favorieten gezet. Jammer dat je van een ideaal gewicht uitgaat. Geld deze berekening ook als je te zwaar bent? Ik ben 1.59 en 66 1/2 kilo.

Geef een reactie