appelwijzer

Deze handige appelwijzer geeft antwoord op je vragen.
Hollandse appels: voor iedereen, overal, op elk moment Hollandse appels, lekker om zo in te bijten, maar ook om mee te koken, te roerbakken of gewoon rauw door een salade. Keuze genoeg met onze eigen Elstar, Jonagold, Jonagored, Cox O.P, Golden Delicious, Goudrenet, Delcorf of Alkmene. Klinken een aantal namen je wat minder bekend in de oren? Deze appelwijzer geeft antwoord op je vragen.

Waar let je op als je appels koopt? Kies stevige appels met een gave schil. Neem het ras dat past bij hetgeen je ermee wilt doen (eten uit de hand, koken, bakken e.d.). Het appelras is natuurlijk ook afhankelijk van je persoonlijke smaak.

Bewaren van appels Appels smaken het lekkerste als je ze in de groentelade van de koelkast (circa 5 C) naast elkaar bewaard. Hier blijven ze lekker stevig, knapperig en sappig en worden ze niet overrijp. De appelteler laat ze immers zo lang rijpen dat ze in een optimaal stadium kunnen worden aangeboden. Worden ze vervolgens in een warme kamer bewaard, dan gaat de kwaliteit vrij snel achteruit. Om toch te kunnen genieten van een rijk gevulde fruitschaal kun je elke dag je ?appelportie? uit de koelkast op de schaal leggen. Zo hebben de appels ook nog even tijd om op temperatuur te komen. Op kamertemperatuur hebben ze namelijk de meeste smaak. Maar als je juist van een frisse koele appel houdt, kun je hem natuurlijk ook zo uit de koelkast eten. Bewaar, in verband met smaakoverdracht en een te snelle veroudering, appels niet samen met banaan, kiwi, bleekselderij of prei.

Appels uit het vuistje Appels zijn van nature een heerlijke frisse snack. Je kunt ze rustig met schil en al opeten. Spoel eventueel vuil en stof er met koud water af en je hebt een supergezonde snack want in de appel zit vitamine C, E en B-vitamines. Je kunt de appel natuurlijk ook schillen, eventueel in partjes snijden en dan opeten. Of met een appelboor het klokhuis eruit steken.

Appels, culinair Appels in de keuken. Geen vrucht heeft zoveel culinaire toepassingsmogelijkheden als de appel. Koud in de yoghurt met muesli bij het ontbijt. Op brood, geraspt met een beetje citroensap en kaneel. In hartige salades met bijvoorbeeld kip of kaas en sla en in zoete salades met gemengde vruchten. Warm of koud als appelmoes, compote of saus bij kip, vlees of wild. Als sap, gelei of chutney, als stroop en in gebak. Maar ook heerlijk in plakken gebakken bij lams- en varkensvlees, bloedworst, lever of hardgekookte eieren. En vergeet de rodekool en appeltaart natuurlijk niet.

Milieuvriendelijke appelteelt 2.000 professionele fruittelers in Nederland zijn actief met de appelteelt. De teler heeft elk jaar te maken met andere weersomstandigheden. Strenge nachtvorst in de bloeiperiode (april) is bijvoorbeeld funest voor de te verwachten oogst. Ook hagel en storm kunnen voor grote oogstschade zorgen. Maar behalve het weer kunnen ook ziekten en plagen de oogst bedreigen. Schadelijke insecten worden zoveel mogelijk bestreden met hun natuurlijke vijanden zoals lieveheersbeestjes en oorwurmen. Ook wordt er een nestkast opgehangen zodat de torenvalk de muizen kan weghouden en de koolmees de rupsen en slakken. Soms, als het echt niet anders kan, gebruikt de fruitteler een middel om zijn oogst te beschermen tegen schadelijke insecten. Hij gebruikt hiervoor middelen die de nuttige insecten sparen maar de schadelijke aanpakken. Dit heet ?geintegreerde gewasbescherming?.

Supergezond ? Snoep verstandig, eet een appel?, ?Elke dag 2 ons groenten en 2 keer fruit?. Het zijn niet zomaar reclameslogans. Appels zijn echt supergezond.

Voedingsvezels zijn essentieel in onze voeding. Een gebrek aan vezels kan de darmen ernstig kwaad doen en kan zelfs een bijdrage leveren aan het ontstaan van verschillende welvaartsziekten. In de darm wordt door de aanwezigheid van vezels de natuurlijke gisting bevorderd, waardoor een goede darmactiviteit ontstaat. Ook houden onverteerbare vezels vocht vast waardoor verstopping wordt voorkomen.

Het eten van een appel reinigt het gebit en masseert het tandvlees door de kauwbeweging.

Appels zijn ook gezond door de combinatie van belangrijke stoffen zonder voedingswaarde, zoals de flavonoiden en polyfenolen, die bijvoorbeeld ook in rode wijn voorkomen. Deze stoffen worden wel bio-actieve stoffen genoemd. Ze kunnen onder andere bescherming bieden tegen hart- en vaatziekten, diverse soorten *** en longziekten. Uit onderzoek door Franse wetenschappers blijkt dat appels ook het cholesterolgehalte van het bloed kunnen verlagen.

Appeltip Bedruppel rauwe stukjes appel, die bruin kleuren als ze in contact komen met zuurstof (oxideren), met citroen-, limoen- of sinaasappelsap, alcohol of azijn, afhankelijk van het te bereiden gerecht.

Invriezen van appelen

Vries alleen de beste kwaliteit appelen in. Geblancheerd, enkele minuten, in parten, schijven of stukjes, in ruim kokend water met wat citroensap voor compote of voor de appeltaart. Of gekookt en gepureerd met suiker als moes.

1 Reactie

  1. de_appelschuur

    5 november 2002 at 15:53

    Neem het mee naar mijn pagina, bedankt

    Hettie

Geef een reactie