Top 10 gezonde voeding

Dat de groenten en fruit veel goede voedingstoffen bevatten is al lang bekend. Maar onderstaande producten staan echt aan de top omdat ze vol zitten met gezonde vitaminen en mineralen. 1. Broccoli

Broccoli bevat een ruime hoeveelheid vitamine C, ijzer, foliumzuur, calcium en magnesium. Broccoli bevat ook de stof sulforafaan die bacteriedodend werkt en een gunstige werking heeft bij de remming van ******. De stof wordt ook gevonden in spruitjes.

2. Citrusvruchten

Citrusvruchten bevatten een grote dosis vitamine C en bioflavonoiden, een krachtige antioxidant die beschermt tegen ******, hart- en vaatziekten en ontstekingen. Verder zorgt de pectine het cholesterol op peil te houden.

3. Knoflook

De allicine in knoflook helpt de bloeddruk verlagen en verbetert de bloedsomloop en cholesterolniveau. Bij regelmatig gebruik verminder je de kans op hart- en vaatziekten. Knoflook werkt ook nog antiviraal en antibacterieel zodat je minder kans hebt op verkoudheden.

4. Rode peper

Rode peper, chilipeper of cayennepeper bevat veel antioxidanten, die beschermen tegen hart- en vaatziekten, *** en voortijdige veroudering. Bovendien zorgt de stof genaamd capsaicine, die voor de hete, pittige sensatie zorgt. Hierdoor worden de hersenen aangezet tot het aanmaken van endorfinen, een soort natuurlijke pijnstiller, om het brandje te blussen. Wat zorgt voor een prettig gevoel. Verder wordt de maag aangezet tot het produceren van stoffen die helpen tegen maagzweren.

5. Druiven

Rode en blauwe druiven, meer dan witte, bevatten antioxidanten die krachtiger zijn dan vitamine C en E. Blauwe druiven bevatten ook nog een phytochemical die de verkalking en verstopping van de aderen tegengaat.

6. Vette vis

Vis als zalm, makreel, forel, sardines en haring bevatten stoffen die het bloed verdunnen, de bloeddruk verlagen en helpen te beschermen tegen hart- en vaatziekten. De ontstekingremmende werking helpt bovendien bij gewrichtspijn en pijnlijke menstruaties.

7. Soja producten

Soja producten zoals tofu, soja saus en tempeh zijn rijk aan phyto-oestrogenen, die beschermen tegen problemen in de menopause, endometriose, borstkanker en prostaatkanker. Soja beschermt ook tegen hartziekten en osteoporose.

8. Groene thee

Groene thee maar ook de zwarte thee is rijk aan antioxidanten en verminderen daardoor het risico op sommige vormen van ******. Men gaat er van uit dat als je meer dan vier koppen drinkt je de kans op een hartaanval met de helft verkleint en de kans op hoge bloeddruk vermindert. Naar de invloed van groene thee op de gezondheid is nog niet alles bekend en wordt nog onderzoek gedaan.

9. Tomaten

Tomaten bevatten krachtige antioxidanten die beschermen tegen hart en vaatziekten en sommige vormen van ******, in het bijzonder prostaatkanker. Tomaten hebben bovendien een positieve werking op de ogen, in het bijzonder bij het achteruitgaan van het zicht van dichtbij.

10 Yoghurt

De yoghurtproducten die met melkzuurbacterien worden gemaakt bevatten gezonde stoffen voor een goede werking van maag en darmen. Yoghurt kan ook een positieve werking hebben op de schimmelinfectie Candida albicans, voedsel allergie en het immuun systeem in het algemeen.

5 Reacties

  1. novemberrain18

    11 maart 2006 at 21:58

    Fantastisch Artikel…..Neem ik mee! Groetjes ines

  2. dit is een geweldig artikel,neem ik mee dank je wel en een gaaf weekend gewenst.liefs ruth

  3. Toch eens even op mijn gemak nalezen.
    Groetjes,
    MarijkeReading

  4. Ik heb je interessante artikel meegenomen, hartelijk bedankt, groetjes
    Milla

  5. ik zet dit even bij mijn favo’s.
    Thanxx
    Marijke

Geef een reactie