De opbouw van onze voeding



Wie de zorg heeft voor een gezin,weet welke voedingsbestanddelen nodig zijn voor de gezondheid.
Maar waar zitten ze in?
EIWITTEN:

Eiwitten zijn nodig voor de groei,de vorming van en in stand houden van bestaand weefsel.
Ze zorgen ook voor de warmtehuishouding en energie.
Waar zit eiwit o.a.in?
Vlees,Vis,Gevogelte,Melk,Brood,Boter,Kaas,Peulvruchten,Graanproducten en Noten.

VETTEN EN OLIEEN:

Vetten zijn een essentieel deel van de celstructuur.
Ze zijn een geconcentreerde vorm van energie.
Tevens zijn de vitaminen A,D,E en K in vet oplosbaar.
Waar zit het in?
Boter,Margarine,Spekvet,Visolie,Plantaardige vetten en olieen,Vlees(met name varkensvlees en Bacon)Room,Zachte kaas en Eieren.

KOOLHYDRATEN:


Ze leveren warmte en energie voor de spierconcentratie.
Waar zit het in?
Suiker en Zetmeel,Behalve Vlees,Vis en Gevogelte bevat ieder voedingsmiddel koolhydraten.
De hoogste percentage gaat naar:Meel,Rijst,Granen,Suiker en Pasta’s.

MINERALEN:

Mineralen zijn noodzakelijk voor de lichaamsbouw en vooral voor normaal functioneren.
Ze komen bijna in alle dagelijkse voedingsprodukten voor.
Waar?
Melk,Kaas,Eieren,Blad-en wortelgroenten,Volkorenmeel en Brood bevatten Calcium.
Daarbij bevatten bovengenoemde Vis,Vlees en Groene groenten ook nog Fosfor.
Orgaanvlees,Ongepelde Granen,Peulvruchten,Groene groenten,Vlees,Vis en Aardappelen leveren weer IJzer.
In Zout zit Natrium.

VITAMINEN:

Vitaminen zijn stoffen die in geringe mate moeten voorkomen in onze dagelijkse voeding.
Zonder deze vitaminen kunnen wij niet normaal functioneren.
Vitamine A en Caroteen houden de Slijmvliezen gezond,evenals de Huid,de Botten en de Klieren.
Ze zijn nodig voor de groei en een goed gezichtsvermogen.
CAROTEEN zit in Wortelen,Groene Groenten,Tomaten,Waterkers,Gedroogde Abrikozen en pruimen.
VITAMINE A vinden we in Lever,Boter,Eieren,Melk en Kaas.
VITAMINE B zorgen voor een goede Conditie en het Zenuwstelsel.
ook dragen ze bij aan een Gezonde Eetlust die wij als smullers wel nodig hebben.
Waar we ze vinden?
Volkorenmeel en -Produkten,Orgaanvlees,Vis,Eidooiers,Varkensvlees,Fruit,Noten,Groenten en Peulvruchten.
VITAMINE C verhoogt de weerstand tegen infecties,zorgt voor de conditie van je tandvlees en bevordert de bloedsomloop.
Waar zit het in?
Fruit,Paprika’s,verse groenten,,vooral in citrusfruit en kiwi’s zit veel.
VITAMINE D draagt zorg voor ons Skelet,Tanden en Kiezen.
Waar?
Levertraan,Vette Vissoorten,Eidooier,Boter.
Het wordt ook door onze huid aangemaakt door de zon.

WATER:
Water is een essentieel bestandsdeel van alle lichaamscellen.
Het is in al ons voedsel aanwezig en we nemen het regelmatig tot ons.

1 Reactie

  1. erg handig om te weten ..ik print het uit..bedankt voor de info groetjes cleo

Geef een reactie