Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

De opbouw van onze voeding


Wie de zorg heeft voor een gezin,weet welke voedingsbestanddelen nodig zijn voor de gezondheid.

Maar waar zitten ze in? EIWITTEN:

Eiwitten zijn nodig voor de groei,de vorming van en in stand houden van bestaand weefsel.

Ze zorgen ook voor de warmtehuishouding en energie.

Waar zit eiwit o.a.in?

Vlees,Vis,Gevogelte,Melk,Brood,Boter,Kaas,Peulvruchten,Graanproducten en Noten.

VETTEN EN OLIEEN:

Vetten zijn een essentieel deel van de celstructuur.

Ze zijn een geconcentreerde vorm van energie.

Tevens zijn de vitaminen A,D,E en K in vet oplosbaar.

Waar zit het in?

Boter,Margarine,Spekvet,Visolie,Plantaardige vetten en olieen,Vlees(met name varkensvlees en Bacon)Room,Zachte kaas en Eieren.

KOOLHYDRATEN:

Ze leveren warmte en energie voor de spierconcentratie.

Waar zit het in?

Suiker en Zetmeel,Behalve Vlees,Vis en Gevogelte bevat ieder voedingsmiddel koolhydraten.

De hoogste percentage gaat naar:Meel,Rijst,Granen,Suiker en Pasta's.

MINERALEN:

Mineralen zijn noodzakelijk voor de lichaamsbouw en vooral voor normaal functioneren.

Ze komen bijna in alle dagelijkse voedingsprodukten voor.

Waar?

Melk,Kaas,Eieren,Blad-en wortelgroenten,Volkorenmeel en Brood bevatten Calcium.

Daarbij bevatten bovengenoemde Vis,Vlees en Groene groenten ook nog Fosfor.

Orgaanvlees,Ongepelde Granen,Peulvruchten,Groene groenten,Vlees,Vis en Aardappelen leveren weer IJzer.

In Zout zit Natrium.

VITAMINEN:

Vitaminen zijn stoffen die in geringe mate moeten voorkomen in onze dagelijkse voeding.

Zonder deze vitaminen kunnen wij niet normaal functioneren.

Vitamine A en Caroteen houden de Slijmvliezen gezond,evenals de Huid,de Botten en de Klieren.

Ze zijn nodig voor de groei en een goed gezichtsvermogen.

CAROTEEN zit in Wortelen,Groene Groenten,Tomaten,Waterkers,Gedroogde Abrikozen en pruimen.

VITAMINE A vinden we in Lever,Boter,Eieren,Melk en Kaas.

VITAMINE B zorgen voor een goede Conditie en het Zenuwstelsel.

ook dragen ze bij aan een Gezonde Eetlust die wij als smullers wel nodig hebben.

Waar we ze vinden?

Volkorenmeel en -Produkten,Orgaanvlees,Vis,Eidooiers,Varkensvlees,Fruit,Noten,Groenten en Peulvruchten.

VITAMINE C verhoogt de weerstand tegen infecties,zorgt voor de conditie van je tandvlees en bevordert de bloedsomloop.

Waar zit het in?

Fruit,Paprika's,verse groenten,,vooral in citrusfruit en kiwi's zit veel.

VITAMINE D draagt zorg voor ons Skelet,Tanden en Kiezen.

Waar?

Levertraan,Vette Vissoorten,Eidooier,Boter.

Het wordt ook door onze huid aangemaakt door de zon.

WATER:

Water is een essentieel bestandsdeel van alle lichaamscellen.

Het is in al ons voedsel aanwezig en we nemen het regelmatig tot ons.

Home Recepten