Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

kinderen en vegetarisch

informatie over kinderen op voeden met vegetarische achtergrond De meeste tips/recepten zijn vanaf 1 a 1? jaar. Heb je twijfels, raadpleeg dan altijd een instantie of een boek

Tips voor het koken voor kinderen:

Adukiebonen zijn beter verteerbaar dan andere bonen (bijv. bruine bonen). Je kunt ze al geven onder 1 jaar.

Een stukje kombu (zeewier) meekoken met peulvruchten verkort de kooktijd en maakt de peulvruchten beter verteerbaar.

Gebruik liever bij (heel) jonge kinderen gebuild tarwemeel i.p.v. volkoren meel bij het bakken van brood, koekjes of hartige taartbodems. Dit kunnen ze beter verdragen.

Pas op met kaas. Kaas is vet en vrij zout. Verwerk je kaas in je gerecht, voeg dan geen of weinig zout meer toe.

Tahin (sesampasta): roer wat (1 theelepel) door de warme maaltijd voor eiwitten i.p.v. ei of kaas.

Vervang het ei in een hartige taart eens door een roux:

Laat wat olie heet worden.

Bak gesnipperde ui en knoflook glazig (ui en knoflook hoeven niet in het recept).

Roer er wat gebuild tarwemeel door.

En voeg beetje bij beetje bouillon (of gezout water) toe tot het een soort papje wordt.

Roer hier de net gaar gestoomde groente (spruitjes, broccoli, bloemkool, wortel, enz) door en stort op een zelfgemaakte of kant en klare (bladerdeeg - wel heel vet) bodem.

Ca. 30 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden.

Je kunt er andere smaken aan toevoegen aan de hierboven beschreven hartige taarten. Bijv. notenpasta (bijv. cashewnoten) of stukjes noot, zaden (sesam, zonnebloempitten).

Geef het kind niet meer dan 1? ei totaal in de week (ei zit ook vaak verwerkt in andere produkten bijv. cake).

Hartige pannenkoeken voor kinderen die geen groente willen eten. Maak pannenkoeken van gebuild tarwemeel, boekweitmeel, ei en water. Besmeer de pannenkoek met gepureerde groente (broccoli, wortel, tauge, enz). Eventueel bestrooien met wat kaas en iets laten smelten onder de grill.

Ook gepureerde soep van groentebouillon en een of meerdere groenten doet het goed bij kinderen (bijv. van broccoli, wortel, pompoen, bloemkool). Je kunt bij de groente ook ui en/of knoflook toevoegen.

Probeer de volgende combinaties peulvruchten/granen eens:

Rode linzen/gare en gepureerde wortel of pompoen als saus bij volkoren pasta (maak er een salade bij of soep vooraf).

Kapucijners, bulgur, tomatenpuree en groente.

Zilvervliesrijst, kikkererwten, groente.

stoom de groenten. Voor ca. FL 15 kun je zo?n ijzeren stoommandje kopen (bijv. Blokker) die in iedere pan past.

6. TIPS: ALTERNATIEVEN VOOR SUIKER

Wat is er mis met suiker? Suiker geeft alleen maar loze energie: je krijgt meteen een energiestoot, maar het maakt je daarna alleen maar moe. Bewerkte suiker (ongeraffineerde rietsuiker en oersuiker vallen hier niet onder) bevat geen enkele voedingswaarde en onttrekt belangrijke vitamines en mineralen aan je lichaam, omdat die nodig zijn om de suiker te verwerken. Ook kan suiker verslavend werken.

Elk jaar neemt het percentage dikke kinderen toe in deze maatschappij door overmatig suiker en vetgebruik.

Suiker uit de voeding schrappen lijkt moeilijker dan het is. Ik wil ook dat mijn kind een zoet toetje krijgt of een lekker taartje. Vaak kom je al een heel eind als goed op de verpakking kijkt. Er zit bijvoorbeeld veel suiker in vla, supermarkt appelmoes of jam (voor alternatieven zie hieronder), terwijl die zo gezond lijken door de melk of fruit.

Opmerking: ook alternatieve zoetmiddelen (zelfs fruit) zijn slecht voor de tanden. Goed poetsen dus.

Voorbeelden van alternatieve zoetmiddelen:

Verse vruchten

Gedroogde vruchten (bijv. rozijnen/krenten (ongezwaveld), abrikozen (ongezwaveld), dadels (let op: op sommige dadels zit een suikerlaagje-glucose. Dit moet op de verpakking staan), vijgen

Zaden (sesamzaad smaakt bijv. ook zoet)

Noten (amandelen/walnoten smaken zoet)

Diksap (i.p.v. limonadesiroop)

Groentesap: bijvoorbeeld wortelsap (bijv. Zonnatura) i.p.v. diksap. Er zijn ook kleine pakjes (met rietje) wortelsap te koop in de Natuurvoedingswinkels. Let wel dat er veel wortels voor een beetje wortelsap geperst moeten worden. Voor (kleine) kinderen dus wel met water verdunnen en niet elke dag geven.

Stropen: appelstroop, rijstemoutstroop, gerstemoutstroop, dadelstroop, enz.

Kaneel (voor in koekjes/gebak)

Anijszaad (voor in koekjes/melk)

zoethout (voor in de thee)

Een aantal tips met de zoetmiddelen van hierboven:

Koekjes/gebak:

Bedenk dat het veel kinderen tot zeker 1? jaar tevreden zijn met een rijstewafel/korst brood/soepstengel als tussendoortje.

Vanaf ongeveer 1? jaar gaat het er vooral om dat zij ook iets krijgen als jij een koekje bij de koffie eet. Het gaat er dus niet echt om wat ze krijgen. Dingen waar vaak veel suiker in zit zoals een lange vinger, kaakje of liga zijn nergens voor nodig. Bovendien geef je je kind toch ook geen koffie of wijn? Waarom dan bijvoorbeeld wel mee-eten van jouw koek?

Er zijn verschillende soorten crackers (in de supermarkt en natuurvoedingszaken) die qua smaak en vorm verschillend zijn, zodat je steeds kunt varieren (bijv. volkoren crackers, toastjes, matzes). Als feestelijke tractatie kun je je kind een (stukje) krentenbol of een ander bolletje geven of maak zelf koekjes.

Appeltaart Vervang de suiker voor appelstroop in het deeg en/of vulling.

Voeg rozijnen en eventueel stukjes walnoten en kaneel toe aan de appels.

Cake vervang de suiker door wat rozijnen en stukjes appel en vervang de boter door dezelfde hoeveelheid banaan (of half boter/half banaan) zie voor recept hieronder: Feestcake.

Rijstewafel Belegd met schijfjes banaan en sesamzaadjes

Besmeerd met geprakte banaan en tahin + wat sesamzaadjes

Besmeerd met een notenpasta (bijv. hazel- of amandelpasta) met schijfjes appel, druif of kiwi

Koekjes met dadelstroop/rijstestroop en noten en zaden (zie voor recept hieronder)

Toetjes:

Pappen

Toetjes met melk en granen zijn makkelijk te maken en al zoetig van zichzelf. Voor volwassenen en oudere kinderen kan er eventueel stroop (bijv. dadel-, rijst-, agavestroop) naar smaak overheen gegoten worden (als je het er doorheen roert wordt de pap dun). Gedroogd (bijv. rozijnen, abrikozen) of vers fruit (bijv. geraspte appel, banaan) doet het er ook goed bij.

Omdat boekweit- en griesmeelpap koud ook lekker smaken, kun je de overgebleven pap in de koelkast bewaren tot de volgende dag.

Kooktip: Kook de pap (behalve beschuitpap) net voordat de warme maaltijd klaar is. Zet het gas uit en doe een deksel op de pan. Na de de maaltijd kun je de pap direkt in schaaltjes doen en is deze ook niet meer zo heet.

Boekweitgrutten

(warm/koud lekker) Verhouding voor 6 personen.

Breng 1 liter melk of karnemelk (pap wordt dan iets zurig) met 10 scheppen grutten al roerend aan de kook.

Het geheel onder af en toe roeren circa 5 minuten zachtjes laten doorkoken.

Warme pap eventueel opdienen met wat boter.

Griesmeelpap

(warm/koud lekker) Verhouding voor 6 personen.

Breng 1 liter melk aan de kook.

Voeg 9 scheppen griesmeel al roerend toe.

Het geheel onder af en toe roeren circa 3 minuten zachtjes laten doorkoken.

Warme pap eventueel opdienen met wat boter.

Broodpap

(voor wit of lichtbruin oud brood) Verhouding voor 6 personen.

Breng 1 liter melk aan de kook.

Voeg 200 gr klein gesneden oud brood (zonder korsten) toe.

De massa onder roeren laten binden.

Eventueel opdienen met wat boter.

Beschuitpap

(kan met alle soorten beschuit) Leg per persoon een beschuit in een diep bord.

Kook wat melk (ca. 2 dl per persoon).

Giet de melk over de beschuit heen en laat deze 2 minuten staan.

Lekker met wat kaneel eroverheen.

Overige toetjes

Yoghurt Yoghurt zonder iets erin (probeer maar, je kunt er altijd nog wat indoen maar kinderen vinden dit vaak al lekker)

Met verse of gedroogde vruchten, zelfgemaakte appelmoes (zie hieronder), peertjes (zie hieronder), suikervrije jams, cornflakes, enz.

Bananen-sesammoes Kijk hier voor het recept.

Griesmeelpuddinkjes Maak van 1 liter melk en 11 eetlepels griesmeel griesmeelpap (zie hierboven). Giet dit in kleine schaaltjes (eerst omspoelen met koud water). Laat afkoelen en zet ze zeker 1 uur in de koelkast. Maak een sausje warm in een steelpan van 1 eetlepel suikervrije jam (bijv. bramenjam) en 2 eetlepels water. Stort elk puddinkje op een klein bord en giet de saus erover. Eventueel garneren met stukjes (of zeer fijngemalen bij kleine kinderen) noten.

Je kunt ook vruchtengries nemen, maar door de melk (vooral volle melk) smaakt de gries al zoet van zichzelf.

Hangop Zet een schone theedoek vast met knijpers in een flinke schaal (moet in de koelkast kunnen). Giet 1 liter (volle) yoghurt in de doek. De doek moet niet meer dan 5 cm van de bodem af hangen. Laat de yoghurt minstens 2 a 3 uur (ligt eraan hoe dik je het wilt hebben) in de koelkast uitlekken. Wat in de doek achterblijft is de hangop en is genoeg voor ca. 6 personen. Geef het bijvoorbeeld zo (erg romig en zoetig vooral met volle yoghurt) of met verse vruchten.

Appelkruimel

(met hangop)

Appelmoes Schil een paar appels, snijd ze in stukjes doe ze met een paar eetlepels water in een pannetje en kook ze zachtjes (ca. 5 minuten) totdat het moes wordt (of stamp ze na 5 minuten koken met een stamper fijn). Voeg een beetje kaneel toe. Ook geschilde zeer fijne raspte appels kun je gebruiken als appelmoes voor bijv. bij aardappelgerechten of in de yoghurt.

Peertjes Voor ca. 4 personen.

Schil 1 kilo zoete stoofperen (bijv. Gieserwildemannen. Kleiperen kan ook, maar deze zijn flauwer van smaak. Doe er dan een scheut diksap bij het water.), verdeel ze in vieren en ontdoe ze van het klokkenhuis. Zet de peren op met een bodempje water en een kaneelstokje. Aan de kook brengen en 1? tot 2 uur tegen de kook houden. Let op: controleer regelmatig of het niet droogkookt.

Smeersels (op brood):

Gepureerde gare wortel, broccoli, pompoen

Appelstroop

Hazelnootpasta met rozijnen (Natuurvoedingswinkels)

Amandel-, zonnebloempitten-, cashewnotenpasta (Natuurvoedingswinkels)

Suikervrije jam (Zonnatura, Natuurvoedingswinkels)

(klik hier om terug te gaan naar de inhoud)

7. ARTIKELEN

MAMA. IK WIL GEEN DIEREN ETEN - Gezond en lekker eten met je kind

Door Esme van der Molen (Sla! - 1998)

HELP! MIJN KIND (16 ) WIL GEEN VLEES MEER ETEN

Door Hans van Boven (directeur van de Nederlandse Vegetariersbond) (Flair - 2000)

SNOEPEN WE ONSZELF ZIEK? Over de effecten van te veel zoet.

Een stukje uit "Snoepen we onszelf ziek" (Viva - 2000)

Ieder suikerklontje dat je gebruikt, is al te veel, als we de deskundigen mogen geloven. Want eigenlijk hebben we geen suiker nodig. Tenminste, niet de bewerkte fabriekssuiker die je aantreft in koekjes, chocolade en andere zoetigheden. Ons lichaam is namelijk zelf in staat om suiker uit voedingsmiddelen als groenten en fruit te halen. Een constante toevoeging van suiker kan een verstoring van je natuurlijke balans in de hand werken, met name in je darmflora.

Maar hoe serieus moeten we dit nemen? Volgens orthomoleculair dietiste Martha Renes, lid van het Orthomoleculair Dietisten Collectief (ODC), is er wel degelijk reden tot ongerustheid. Volgens haar snoepen we ons letterlijk ziek.

"Bewerkte suiker is gif voor je lichaam. Je loopt een groot risico om klachten te ontwikkelen als je elke dag meerder snoepmomenten hebt. Dat is al snel het geval. Hagelslag op brood als ontbijt, suiker in koffie en thee, een koekje bij de koffie, een toetje na het eten, en ga zo maar door. Zo creeer je een prima voedingsbodem voor allerlei gistingsbacterien, die je natuurlijke darmflora kunnen verstoren. Een gevolg kan zijn dat je eten niet goed wordt verteerd en de gifstoffen zich in je lichaam ophopen. Hierdoor verzwakt je immuunsysteem. Je hebt een opgeblazen gevoel, bent moe en kunt last hebben van afwisselend diarree en verstopping. Veel mensen hebben hier last van, en vaak leggen ze niet de link met het gebruik van suiker.

Suiker bevat geen enkele voedingswaarde en onttrekt belangrijke vitamines en mineralen aan je lichaam. Die zijn namelijk nodig om de suiker te verwerken. Dit kan leiden tot een tekort aan vitaminen en mineralen in je lichaam en zo tot een verzwakking van je immuunsysteem.

De gevaren van ?het witte gif?, zoals suiker vaak wordt genoemd, liggen volgens deskundigen bij iedereen op de loer. Suiker werkt namelijk verslavend. Hoe meer je er van neemt, hoe groter je behoefte aan zoetigheid wordt

Home Recepten