Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

Zomaar wat gedachten op papier gezet!!!

Wie ben ik? Hoe gebruiken we onze energie op een goede manier? Je kunt veel meer dan je denkt....wat is jouw verborgen talent? En nog veel meer!

(uit de ik-agenda 2002)

Volgens onderzoek zijn er heel wat vrouwen die minder tijd voor zichzelf hebben dan dat ze zouden willen.

Terwijl die tijd (ik-tijd noemen we die vanaf nu) juist zo belangrijk is.

Ik -tijd heb je nodig om dicht bij jezelf te blijven.

Om je te realiseren wat werkelijk belangrijk voor je is.

Maar ook omdat je lichaam af en toe wat rust nodig heeft.En wat extra aandacht, een intensieve verzorging.

Ik-tijd is overigens niet hetzelfde als vrije tijd. Want hoe vaak loopt je vrije tijd niet vol met dingen die moeten? Verplichtingen horen daar niet bij.

Jij bepaalt wat je doet. Ik-tijd krijg je niet cadeau.Als je steeds tegen de grenzen van je kunnen aan duwt, is de kans groot dat je op een dag vastloopt.

Je wordt prikkelbaar, vermoeid, je kunt je slecht concentreren en bent tot steeds minder in staat.

Wie te vaak en te lang last heeft van stress kan er ziek van worden.

Het maken van ik-tijd is een prima manier om te ontstressen. Bovendien: wie goed voor zichzelf zorgt, kan ook beter voor een ander zorgen.

Je wordt eeen leukere moeder, een lievere partner, een aardigere collega en een attentere vriendin.

Valkuil!

Als je lege plekken schept in je agenda, is het niet de bedoeling dat je ze stuk voor stuk weer volplant. Laat je niet verleiden door leuke dingen. Hou ruimte open voor impulsieve invallen.

Zo krijgt spontaniteit weer een kans. Want hoelang is het geleden dat je om 6 uur besloot naar de film van 7 uur te gaan? Wanneer belde je voor het laatst zomaar aan bij een vriendin?

Hoeveel ik-tijd heb je nodig?

Dat verschilt van mens tot mens, soms van dag tot dag. Elke week kan je even stilstaan bij hoe je je voelt. Zit je hoofd boordevol? Puilt je agenda uit? Dan kun je kijken waar je tijd voor jezelf vrij kunt maken. Soms doen 10 minuten al wonderen. Maak het jezelf niet te moeilijk.

Je kiest voor de hoeveelheid ik-tijd die echt haalbaar is. Anders wordt ook je ik-tijd een verplicht nummer.In steeds meer bedrijven worden cursussen time-management gegeven. Je leert er je tijd beter in te delen, keuzes te maken en dingen te schrappen.

De meest tips werken ook bij het indelen van je prive-tijd.

1. Rafelen

Dingen die veel tijd kosten bestaan altijd uit een aantal kleinere onderdelen. Bijvoorbeeld: het zorgen voor het avondeten is uiteen te rafelen in: boodschappenlijstjes maken, boodschappen doen, koken en afwassen. Welke onderdelen kun je op een slimmere manier plannen of aan een iemand anders (je partner of je kinderen) overlaten?

2. Mentale schoonmaak

Het steeds denken aan dingen die je nog moet of wilt doen kost tijd en energie.

Je raakt het overzicht kwijt. De oplossing is simpel:hou een schoonmaak in je hoofd.

Zet alles op papier: de zolder opruimen, een boek lezen, je belastingaangifte invullen, een leuke cursus volgen.

Maak een top 5 van de belangrijkste dingen en begin daarmee.

De rest komt later.

3.Afspraak met jezelf

Zoals je afspreekt met de mensen om je heen, zo kun je ook een afspraak maken met jezelf. Reserveer elke week ik-tijd in je agenda. Op dat tijdstip kun je dus geen andere afspraken meer maken. Zo bewaak je zelf je ik-tijd. En zo wordt je agenda niet je vijand, maar juist je bondgenoot.-Klusjes uitbesteden

In Nederland zijn een heleboel bedrijfjes die je leven aangenamer kunnen maken.

Je kunt je honden door het bos laten rennen via een uitlaatservice en je boodschappen thuis laten bezorgen. Je kunt je overhemden laten wassen en strijken of cadeautjes kopen via internet.

En vraag ook eens in je vriendenkring rond: samen vind je makkelijker oplossingen.

-Tijd winnen

Verder zou je ook eens kunnen kijken naar verplichtingen die meer energie kosten dan opleveren. Voelt die vaste dinsdagavond naar spaanse les inmiddels als een opgave?

Overweeg dan een semester met de cursus te stoppen. Je wint er een avondje ik-tijd mee, en over een aantal maanden heb je misschien weer heel veel zin om weer te beginnen.

-werk-tijd inleveren

In Nederland werken we minder uren dan in het buitenland, maar we hebben wel de hoogste arbeidsproductiviteit van Europa. We werken dus hard.

Gelukkig bieden veel grotere bedrijven de mogelijkheid om een (half) jaar vrij te nemen.

Zo`n sabbatical year is een investering in je lichamelijk en geestelijke gezondheid.

Parttime gaan werken kan ook (zo`n anderhalf miljoen vrouwen doen dat al, en misschien is ouderschapsverlof een goed oplossing om meer tijd te maken.



Weinig mensen kunnen ongegeneerd tijd voor zichzelf opeisen en die invullen met zogenaamde "niet-nuttige" dingen, zonder zich schuldig te voelen.

Dus een lekkere wandeling maken terwijl er nog vaat staat. Met een masker op in bad gaan liggen weken terwijl je werk mee naar huis had genomen.

Maar al te vaak is er dat stemmetje in je achterhoofd dat zegt dat je eigenlijk had moeten....Lastig te generen, dat stemmetje. Maar dat stemmetje (of je geweten) houdt er geen rekening mee dat de ik-tijd die je voor jezelf neemt ook heel nuttig kan zijn.

Minstens zo nuttig.

Hoe kan het nou niet zinvol zijn om geen tijd aan jezelf te besteden? Om ervoor te zorgen dat je meer energie krijgt, meer balans in je leven en meer helderheid in je hoofd?

Ontspannen: een zuurstofbad ik-tijd is goed voor de geest en voor je lichaam. Als je ontspannen bent, gaat je hart langzamer kloppen, je ademhaling wordt trager en regelmatiger en je spieren verslappen.

In die rusttoestand is er ineens energie over voor andere belangrijker processen. Zoals het vervangen van cellen in het lichaam die beschadigd zijn, of het aanmaken van afweerstoffen.

Bovendien verwijden de kleine bloedvaatjes zich en kan er dus meer bloed door je organen en je huid stromen. Die krijgen daardoor meer zuurstof en voedingstoffen en afvalstoffen kunnen meteen worden afgevoerd.



Home Recepten