Smulweb Blog

Je koekje bij de koffie

?De tweede fles

is nog lekkerder? De Nederlander koopt steeds meer wijn, maar steeds minder in gespecialiseerde winkels. De wijn komt vooral uit de vakken van supermarkten die de laatste jaren het niveau van Liebfraumilch en Lambrusco aardig zijn ontstegen. Het aanbod is zo groot en gevarieerd, dat het moeilijk wordt een keuze te maken uit al die verschillende chianti?s, elzassers, Australische semillions of Zuidafrikaanse steenwijnen.

Voor de dolende klant heeft Nicolaas Klei een handzame gids geschreven. De schrijver van ?Over de Tong? en ?Achter de Kurk?, proefde afgelopen zomer alle wijnen die in alle landelijke supermarktketens en warenhuizen te vinden zijn. Van Albert Heijn en de Bijenkorf tot de Hema. Van slobberwijntjes van ?3,99 tot snobwijntjes van diverse tientjes.

Duizenden flessen zijn door Klei geopend en elke keer heeft hij er een helder oordeel over geveld. Hij hanteert een puntensysteem dat varieert van 1 tot 20. Een ?3? betekent: ?En het helpt ook om verf af te bijten?; een ?7? betekent ?Nee dank je, ik ben geheelonthouder?; 17 punten wil zoveel zeggen als ?De tweede fles is nog lekkerder? en bij 19 punten merkt Klei op: ?Er is iets mis met die flessen, ze raken steeds leeg?.In het boek hanteert de schrijver het uitgangspunt van ?prijs prestatie?: een liter huiswijn van ?5,99 die 11 punten krijgt, wordt enthousiast aangeraden, een chateauneuf du pape van ruim twee tientjes krijgt een wat magere 13 puntjes. Natuurlijk is de puntenwaardering een kwestie van smaak, maar Klei omschrijft die smaak met verve.

Wel valt op dat hij een zekere voorkeur heeft voor wijnen uit de Nieuwe Wereld (Australie, Chili) en dat Duitse wijnen bijna overal in de categorie verfafbijtertjes worden gerangschikt. Meer dan 15 punten heb ik in het boekje niet aangetroffen. Maar Klei heeft een handzaam werkje geschreven voor mensen die soms radeloos voor de vakken van de supermarkten staan. Een slim cadeautje voor de feestmaanden.

Home Recepten